Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor word niet warm & Kachel wel. 240 Polar 2.3i
#1
Goede morgen.

Ik heb een probleem met mijn koeling van de motor.

Als ik s' morgens weg rijd komt mijn blok netjes op bedrijfstemperatuur. Maar na een tijdje zakt dit tot 1/4e van de meter of zelfs daar onder. Verwarming blijft wel warm. Maar de temperatuur van het koelwater gaat dan nauwelijks meer omhoog.

Dit heb ik al vervangen. Thermostaat (Origineel Volvo), KoelwaterTemperatuurSensor die de meter in het dashboard aanstuurt (Ook origineel Volvo) De fan gaat er netjes af, blijft niet hangen.

Ben net op en neer naar Schiphol gereden en met de terug weg heb ik zelfs een kartonnenplaat voor de helft van mijn radiator gedaan. Ook dit mocht niet helpen op de snelweg. En extreem koud was het buiten niet. +/- 12 graden.

Wie heeft de gouden tip en herkend dit probleem??

Het betreft een Volvo 240 Polar 2.3i uit 1993
Antwoord
#2
Bekabeling of meter in dashboard defect. Ook kan de spanningsregelaar dash defect zijn.
Werkt je tankmeter nog correct?
Antwoord
#3
Ik heb geen oplossing maar ben wel benieuwd. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Temperatuurmeter doet het wel een klein stukje. Bij mij gaat het om een 2.0i uit 1993. Bij mij hetzelfde vervangen en is ook de radiateur vervangen. Alle overige meters en lampjes werken prima.
Antwoord
#4
Ik zou ervan uit gaan dat de koeling klopt en de meter liegt. Er zijn meters met een 'schommeldemper' die de naald beetje uitmiddelt, misschien houdt dat stukje elektronica je voor de gek.

Google 'Volvo temp compensation board'
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
heb je ook handmatig je koelwaterslangen en radiator op temperatuur gecontroleerd?
als die warm zijn dan zal het een meetfout kunnen zijn.
Groet Kasper
Antwoord
#6
Slang boven is behoorlijk warm, en beneden gewoon warm. (Denk voor al van het blok) Dus Thermostaat blijft niet open staan dus die is goed. Sensor van de meter is vervangen, Misschien dat ik de andere sensor die het temperatuur door geeft aan het blok (ECU) dat ik die nog moet vervangen?
Antwoord
#7
Nee die is niet verbonden met het metertje op je dash. Sensoren gaan niet vaak kapot, dus niet zomaar vervangen. Jullie hebben al m€€r dan genoeg op de gok vervangen.
Haal het stekkertje eens van de tempsensor af en houdt het draadje eens op een blank deel van de motor. Op het dashboard zou het metertje nu in het rood moeten staan. Als dat niet gebeurd weet je dat je het in de bedrading of dashboard zelf moet zoeken.

Denk eerder dat je ergens een draadbreuk hebt. De plek rondom de stekker op het schutbord is nogal berucht.
http://volvolvo.nl/threads/12173-Let-op-bekabeling

Mocht het niet in de bedrading zitten, heb ik nog wel een oud dash liggen waar je het temp gedeelte van mag hebben.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 119 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 99 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.884 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 445 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.604 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 976 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.886 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.882 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.059 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.104 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)