Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brandende olie
#1
Gisteren stotterde mijn Volvo 240 (1992, B230) hevig tijdens het rijden en de motor stopte uiteindelijk totaal. Ik kon hem nog net aan de kant zetten. Er lekten vlammetjes onder de auto. Het doofde gelukkig, ik waagde het erop hem naar mijn garage rijden. Volgens mijn garage was het brandende olie geweest omdat de katalysator te heet wordt en de auto olie lekt. Mogelijk een kostbare reparatie, want, zei men, de motor moet eruit. Iemand hier enige ervaring mee? Is de reparatie de moeite waard?
Antwoord
#2
Ik zou de motor nog even laten zitten, dat rijdt ook beter. Ik denk dat je daar een brandstofprobleempje hebt, waardoor de katalysator teveel onverbrand mengsel te verwerken krijgt en gloeiend heet wordt. Controleer de bougies (te zwart is niet goed), is je benzineverbruik vreemd gestegen, dat soort dingen. Olielekken geeft niks, tenminste als het geen plassen zijn.

Of de katalysator/de uitlaat verderop is verstopt, ook daarvoor mag de motor op z'n plek blijven. Dat zou kunnen verklaren waarom de motor afslaat, hij kan z'n uitlaatgassen niet kwijt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bij lekkende vlammetjes onder de auto dan denk ik in eerste instantie meer aan druppels gesmolten rubber of plastic.
Lekte de auto tevoren ook al (flink) olie?
Antwoord
#4
Marc1970 schreef:Ik zou de motor nog even laten zitten, dat rijdt ook beter. Ik denk dat je daar een brandstofprobleempje hebt, waardoor de katalysator teveel onverbrand mengsel te verwerken krijgt en gloeiend heet wordt. Controleer de bougies (te zwart is niet goed), is je benzineverbruik vreemd gestegen, dat soort dingen. Olielekken geeft niks, tenminste als het geen plassen zijn.

Of de katalysator/de uitlaat verderop is verstopt, ook daarvoor mag de motor op z'n plek blijven. Dat zou kunnen verklaren waarom de motor afslaat, hij kan z'n uitlaatgassen niet kwijt.

Ik durf niet meer te rijden, hoor...

Benzineverbruik was niet vreemd gestegen.

De uitlaatgassen niet meer kwijt, daar had de garagist het ook over.

Dank voor de tip over de bougies!
Antwoord
#5
jos245 schreef:Bij lekkende vlammetjes onder de auto dan denk ik in eerste instantie meer aan druppels gesmolten rubber of plastic.
Lekte de auto tevoren ook al (flink) olie?

Niets gemerkt van lekkende olie. Soms zag ik wel wat druppels liggen op de plek waar die geparkeerd had gestaan, maar dat was nooit veel.
Antwoord
#6
Dus wat gaat de garage dan doen? De motor eruit takelen om de uitlaat vervangen? Wat is dat voor club?

Begin eens met de uitlaatdempers, een aantal heeft een vulling van glasvezels die losraken (roest e.d.) en de boel verstoppen. Lange witte slierten. Bij mijn dempers heeft die vulling de tent al lang verlaten (op 'natuurlijke' wijze), iets meer brom en verder draait alles weer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 9.979 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 5.313 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 3.989 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 9.533 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 5.934 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 7.893 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 6.919 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 9.075 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 1.966 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan
  olie bij kopbout Kogelman 8 3.905 27 October 2012, 23:22
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)