Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1976 Volvo 244GL
#31
Estoque schreef:Werken! en veel ook!

Ben zelf ook een student die naast het studeren druk bezig is om 2 Volvo 240's(en nog wat andere auto's) aan het lopen te houden, wat gemakkelijk een dagtaak zou kunnen zijn.

Ik snap dus als geen ander dat de financiële middelen om een blok op te bouwen beperkt zijn, maar het is te doen.
Ik heb zelf een 940 Turbo Sloper gekocht (350,-), daar alles uitgetrokken wat ik nodig had voor het 242 Turbo project, en het casco verkocht voor 200 euro (en ja dat casco was snotverrot, lelijk van kleur en zonder velgen).
voor 150 euro had ik
- M90 5bak
- Lopende B230FK met alle aanbouwdelen
- Kabelboom / computers
- Setje stalen velgen

Nu heb ik de M90bak voor mezelf gehouden om ooit in mijn 242 of 245 te lepelen, maar als je die verkoopt kun je rekenen op een winst van 200 - 300 euro.

Als je dus een ander blok/bak wilt, zou ik persoonlijk voor een auto gaan kijken die het wel goed doet en het daar uithalen ipv laten reviceren.
Als je wilt gaan reviceren, dan zou ik het zelf doen. is naast interessant ook heel erg leuk (heb het zelf nooit gedaan, maar staat erg hoog op mijn lijst van "To do before i turn 25". en Volvo onderdelen zijn nou eenmaal niet zo duur. Helemaal niet als je een gewone B230 doet.

Onderdelen gewoon uit duitsland halen (scheelt toch meestal redelijk wat), Skandix.de is een goede site met veel onderdelen en kennis. en dan vooral de tijd nemen.
Een versnellingsbak reviceren heb ik totaal geen ervaring mee, maar aan de hand van de reacties hier lijkt het me goed om een bekwame "beunhaas" te vinden die vaker dit soort bakken afstelt. dat zal wel meevallen.

Maar zoals de rest hier al zegt, probeer maar eens te achterhalen wat het probleem nou is. (compressie meten)

Zo, weer heel wat reacties en nuttige tips, waarvoor dank.

Leuk dat er meer studenten zijn die van de 2-serie houden, zo zie je maar dat het een tijdloze auto is. Ik maak wel op uit je verhaal dat je aanzienlijk verder bent qua kennis over die auto’s dan ik. Ik heb gisteren namelijk mijn richtingaanwijzer-schakelaar vervangen en daar was ik reuzetrots op. Wat ik wil zeggen is dat ik echt niet zou moeten beginnen aan het uit elkaar schroeven van motoren en dergelijke, dat gaat geheid mis, ik weet daar gewoon nog niets van. Daarnaast heb ik daar geen ruimte of gereedschap voor, ik heb gewoon een koffertje met schroevendraaiers en een dopsleutelset. Zodoende is het probleem ook niet de onderdelen, die zijn van onze wagens reuze betaalbaar (wat mij verbaasde). Het is meer de kennis die ik zogezegd moet "inkopen" voor een motorswitch of revisie heb ik een monteur nodig.

Goed, ik moet dus eerst de compressie meten, dan weet ik meer. Ik ga gewoon eens de ANWB bellen, zij hebben gereedschap daarvoor. Wie weet...

Nogmaals voor de zekerheid, klopt het volgende?

Goede compressie (bij koude motor op alle cilinders rond de 8) = Motor niet afgeschreven en te redden.
Slechte compressie (minder dan dat of cilinders niÃt ongeveer gelijk) = Zoeken naar andere motor.

Correct?
Antwoord
#32
Rob schreef:Had ik met die van mij ook, even uitelkaar gehaald (popnagels uitboren, toen heb ik het bakje gezandstraald en en gespoten (zincspray) en weer inelkaar gepopt.
Ruikt als nieuw.



Probeer eens bijenwas (Kruidvat) , werkt bij mij goed of anders zadelvet . Even bij een ruitersportzaak langs. Werkt ook als een dolle.

[Afbeelding: 8969218162718.jpg][Afbeelding: Zadelvet.jpg]

Dat is nieuw voor me, wordt daar de bank niet reuze vet van? Er moeten ook nog mensen op zitten.
Antwoord
#33
Ohrtmann schreef:Zo, weer heel wat reacties en nuttige tips, waarvoor dank.

Leuk dat er meer studenten zijn die van de 2-serie houden, zo zie je maar dat het een tijdloze auto is. Ik maak wel op uit je verhaal dat je aanzienlijk verder bent qua kennis over die auto’s dan ik. Ik heb gisteren namelijk mijn richtingaanwijzer-schakelaar vervangen en daar was ik reuzetrots op. Wat ik wil zeggen is dat ik echt niet zou moeten beginnen aan het uit elkaar schroeven van motoren en dergelijke, dat gaat geheid mis, ik weet daar gewoon nog niets van. Daarnaast heb ik daar geen ruimte of gereedschap voor, ik heb gewoon een koffertje met schroevendraaiers en een dopsleutelset. Zodoende is het probleem ook niet de onderdelen, die zijn van onze wagens reuze betaalbaar (wat mij verbaasde). Het is meer de kennis die ik zogezegd moet "inkopen" voor een motorswitch of revisie heb ik een monteur nodig.

Goed, ik moet dus eerst de compressie meten, dan weet ik meer. Ik ga gewoon eens de ANWB bellen, zij hebben gereedschap daarvoor. Wie weet...

Nogmaals voor de zekerheid, klopt het volgende?

Goede compressie (bij koude motor op alle cilinders rond de 8) = Motor niet afgeschreven en te redden.
Slechte compressie (minder dan dat of cilinders niÃt ongeveer gelijk) = Zoeken naar andere motor.

Correct?

Ik heb nou eenmaal de "Handicap" dat ik heel veel auto's leuk vind en dat ik daardoor een beetje doorsla. (resulterend in een bankrekening waarmee ik nog lang niet hoef te denken om op mezelf te gaan wonen Tongue ).
Ik ben ooit begonnen met een C Kadett (heb ik nog) en dat werden er 2, toen een dagelijkse golf Diesel en toen de belasting van die golf te hoog werd, is die weggegaan en gaf mijn vader mij de keus om weer een dagelijkse auto te zoeken. Grote fout van hem, want ik zocht een Civic 1.4 benzine omdat die goedkoop waren en zuinig en kwam toen een 245 Turbo tegen die behoorlijk aangepast was.

Al grappend gezegd dat ik een 240 wel veel gaver vond dan zo'n civic, maar dat een civic een verstandigere keus zou zijn. Mijn vader kwam toen met, voor mij, de legendarische zin: "Koop toch wat je leuk vind, je moet je hele leven nog verstandige keuzes maken". Dus een week later was ik de trotse eigenaar van een 245 Turbo. En sinds dien is de liefde voor volvo gegroeid en mijn bankrekening historisch laag.

Qua sleutelen is ruimte natuurlijk erg makkelijk en ik heb het geluk dat ik de ruimte ervoor heb (moet er wel 50km voor rijden, maar ik kan de auto daar ook stallen etc). En qua kennis komt het gewoon aan op "Doen!".

alles is te vinden op internet en als je op een plek waar liefhebbers zich verzamelen(zoals dit forum) meld, is er altijd wel iemand die je wil helpen.


Even terug komen op je compressie:


Goede compressie (bij koude motor op alle cilinders rond de 8) = Motor niet afgeschreven en te redden.
Slechte compressie (minder dan dat of cilinders niÃt ongeveer gelijk) = Zoeken naar andere motor.

Het belangrijkste bij de compressie is dat alle cilinder ongeveer in de zelfde buurt zitten. Pin je niet vast op vooraf gestelde waardes want elk blok is verschillend. Maar met een koude motor moet in de buurt van de 8 wel realistisch zijn. Warm zo rond de 11-12.

Het is heel simpel om te doen.
- Motor warm laten worden (ik doe het altijd bij warme motor)
- Motor afzetten
- aanvoerkabel van de bobine af(loopt van bobine naar de verdeler toe), zodat de bougies geen vonk kunnen krijgen. (niet alle bougiekabels eraf trekken, want die volgorde is belangrijk en moet je dan onthouden).
- 1 bougie eruit, van de cilinder die je wilt meten
- Compressiemeter in de cilinderkop draaien (of er tegenaan houden als je dat type compressiemeter hebt, maar dan moet je ook met 2 mensen werken).
- Als de meter zit, ga je starten. Gewoon vasthouden, laat hem maar een keer of 4 -5 rondgaan zodat je een waarde krijgt op de meter.
- Waarde aflezen en noteren
- Compressietester er uit halen > Resetten > ander bougiegat proberen.

Zo doe je alle 4 cilinders en die waardes zijn je compressie(bar) per cilinder.
Cilinder 1 is de cilinder die het dichtst bij de radiateur zit, cilinder 4 ligt tegen het brandschot aan / zit aan de kant van de versnellingsbak.

Hopelijk voor jou, liggen al deze waardes bij elkaar.

Als je die waardes hebt kun je een voorlopige conclusie trekken. Want als je compressie laag is, dan sluiten je in-/uitlaat kleppen niet goed of (omdat hij olie verbruikt) zijn je zuigerveren versleten.

Je in-/uitlaat kleppen kun je stellen (zoek op kleppen stellen). Als je zuigerveren versleten zijn is het helaas een duurder grapje.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#34
Dank voor de uitleg, dat klinkt als iets wat me moet lukken. Ik heb alleen een compressiemeter nodig, want een bougiesleutel heb ik. Kun je me er een aanbevelen?
Antwoord
#35
Elke meter van 20-30 euro zal het het wel doen, het is net zo'n metertje als op een fietspomp: http://www.autogereedschap.com/c-522352-...siemeters/

Deftige van Hella: http://www.sip-scootershop.com/nl/produc...+_61629000

Misschien kan je er 1 lenen/huren bij een doehetzelfgarage.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#36
Ik heb er zelf geen, maar leende hem altijd van een bevriende garage.

Die van Hella wat Marc voorstelt lijkt me wel een mooi apparaat. Hella maakt mooi en goed spul..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#37
Ik heb er wel een te leen voor je (Apeldoorn/Deventer)
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#38
ZOAB schreef:Ik heb er wel een te leen voor je (Apeldoorn/Deventer)

Hartelijk dank voor het aanbod, maar ik heb al iemand waarvan ik er waarschijnlijk een kan lenen. Binnenkort maar eens aan de slag.
Antwoord
#39
Nog een vraagje, moet ik niet op de een of andere manier zorgen dat de cilinders geen benzine krijgen tijdens de test?
Antwoord
#40
Als je een lpg installatie hebt kun je de schakelaar op de tussen stand zetten

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 11 169 , 15:45
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 109 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.158 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.271 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.072 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.082 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.653 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.250 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.709 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.731 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)