Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchtmeter
#1
Op vakantie de luchtmeter maar eens nagegeken, omdat ik de motor maar niet netjes kan laten lopen. Inderdaad, de stuwschijf was niet netjes gecentreerd, en ook niet helemaal recht. Kwalijker was dat het balansarm waarop de schijf hangt, niet goed geinstalleerd was. Dwz. het veertje dat de uitslag van de balansarm beperkt, zat scheef. Veertje eraf en er weer op ... dacht ik. Ik ben twee uur bezig geweest, kramp in mijn vingers, maar ik krijg dat veertje niet goed op zijn plaats. Op dezelfde klunsige manier maar weer teruggezet uiteindelijk. Eenmaal warm en op toeren loopt de motor wel, dus weer probleemloos thuisgekomen.

Hoe plaats ik dat veertje nu weer terug? Dat vertellen de Haynesen de Olving namelijk niet. Het lastigste is om de veer om de onderste draagarm te klemmen. Dat lukt van geen kanten.

B21E uit 78.
Antwoord
#2
Pas in iedergeval goed op dat het veetje niet in de motor terecht komt ! Dan verootzaakt het een ravage.

Waarom was de luchtmeter ontzet ? Rij je op LPG ? Backfire gehad ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
Lijkt me uitermate lastig om dat veertje in de motor de krijgen.

Wie had het over een ontzette luchtmeter? Ik niet. Vooral niet goed afgesteld.
Antwoord
#4
Vandaag de stuwschijf van mijn 740 k jectronic gecontroleerd
(de motor stottert bij constante snelheid).
Deze was zeer smerig.
In Olving staat dat de stand van de stuwschijf 0,3 mm moet zijn.
Maar tot welke referentie?
Zit er een herkenbare rand?
Verder staat er dat dit gecontroleerd moet worden met de brandstofpomp in werking.
Maar met de aanzuigbuis eraf loopt de motor neem ik aan toch niet?
De motor loopt na de schoonmaak niet meer mooi stationeer.
De schijf ziet er overigens gaaf uit en zit goed horizontaal.
En laat zich met zachte tegendruk omlaag bewegen.
Wie weet raad?

Groet
Antwoord
#5
Het systeem moet druk in de brandstofleiding hebben, dit bepaalt voor een deel de ruststand van de luchtweegschijf. Als de motor een tijdje warm gedraaid heeft, is de druk constant, de 'control pressure', en die blijft wel een tijdje in het systeem.

"the plate should be within 0,3 mm of the lower edge of the venturi", zegt Haynes.

Dit is een link naar het complete B21F K jet handboek, met een plaatje op p. 18 van de schijf, met dezelfde 0,3 mm. Ik neem aan dat alle basics ook van toepassing zijn op jouw motor: http://www.240.se/litteratur/tp11121_3.pdf

Hier nog een bondig stukje over testen en volgorde van testen: https://k-jet.biz/tests/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Merci.
Mooi dat je de twee linkjes stuurde.
Ik ga kijken, lezen en uitproberen.
Antwoord
#7
De documentatie van de tweede link was prima.
De stuwschijf stond te hoog.
Daarvoor moest ik de draadklem onder die schijf wat inbuigen.
En dan gaat de bladstaalstrip die tegen de stuwschijf drukt mee omlaag.
Je doet dit het best met een punttang met een hoek van 90 graden.
Ging niet makkelijk. 
Ik denk overigens dat het niet wijs is de draadklem er eerst uit te frunnikken.
Floept dan makkelijk ergens weg in die ruimte.
Je krijgt hem dan ook moeilijk weer op zijn plaats.

Het stotteren/hikken is nu weg.
Antwoord
#8
Top! Kom daar maar s om bij de garage anno 2021!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Nou, sterker nog.
De garage van de vorige eigenaar zei dat het misschien beter was de auto maar weg te doen:
''het ontstekingssysteem moest vervangen worden en dat werd te duur'.
Nou dat zou niets opgeleverd hebben.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)