Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2012
Na het resetten van de dagteller in mijn electronisch gestuurde tellerunit (1993 auto) liep hij niet meer.
Na enig friemelen aan de reset knop liep hij weer.
Soms stopt hij spontaan weer, en dan loopt hij weer.
Alles open gesleuteld, kan geen beschadiging vinden aan de tandwieltjes.
Mijn vraag: dat motortje wordt gevoed met 2 draadjes, worden die ergens onderbroken tijdens het resetten? Zodat de tandwieltjes niet draaien als je reset. Kan het wezen dat die contactjes slecht zijn? kan je die bereiken?
bedankt voor jullie adviezen,
Roel
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dus je hebt de hele teller afgegraven tot aan de cijferrollen zoals hier
http://www.davebarton.com/240-odometer-r...986-93_240 en niks geks gevonden? Da's kras. De wijzer beweegt, de km teller telt, en de dagteller staat stil?
De dagteller reset leek mij geheel mechanisch, je duwt het aandrijfwieltje weg en tegelijkertijd gaat er een palletje langs de cijfertjes die ze naar 0 draait. Misschien heeft de reset knop iets scheef geduwd? De resetknop zelf is maar een halfbakken ding, zeker gezien de heftige veer die de boel op zijn plek houdt. Is die veer misschien lam?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
De Tandwieltjes wil elkaar ook wel missen als ze gewoon goed zijn. Is te verhelpen door het printplaatje in Ijn geheel richting het hoofdtandwiel aan te drukken.
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Tandwieltje kan ook slippen op zijn asje. Sowieso beter om niet rijdend te resetten, daar is al menige teller door gesneuveld.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2012
Of de teller rijdend gereset was weet ik niet, ik deed het niet zelf. Wieltje slippen op asje en het aandrukken printplaatje zal ik deze week eens gaan proberen.
Dat slippende wieltje vind ik nog wel een goede verklaring. Drupje wonderlijm misschien. Zal de uitkomst melden! Bedankt.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2012
20 September 2015, 15:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2015, 15:16 door Roel Ballieux.)
Inmiddels alles weer eens opengesleuteld.
Alles nogmaals geinspecteerd, plastic zwarte tandwiel zit nog goed vast op witte schijf. Alles goed aangedrukt. Maar loopt niet meer.
Op een of andere manier mist denk ik het kleine tandwieltje de tandkrans rondom.
Kan je er extern ook spanning opzetten om het te laten werken op de tafel? 12 Volt leek mij niet zo'n goed idee omdat het motortje toeren gestuurd is, en ik niet weet waar die variabele spanning zit.
Misschien toch klakkeloos een nieuw tandwieltje bestellen? Waar doe ik dat?
trouwens, ik zie dat er staat dat mijn km teller wel telt bij Marc1970. Die draait ook niet! Snelheid wijst wel aan, maar dat is een ander mechanisme.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het schijnt dat er 25 en 26 tands tandwielen zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2015
he, dit probleem heb ik ook gehad met mijn 745.Bij inspectie bleek het grijze tandwieltje een paar tandjes te missen.Nieuwe messing tandwieltje besteld bij ets1 ( 30 euro) en het probleem was over.
Het plastic tandwieltje verouderd en wordt zacht waardoor de tandjes afbreken.
mijn dagteller en kilometerteller doen het weer.Na drie sloopdashes geprobeerd te hebben was het messingtandwieltje de oplossing.
Groetjes Kasper
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Roel, weet je zeker dat je km. teller wel telt en je dagteller niet?