Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 estate als 2e auto
#1
Eerste post, maar al enige tijd bezoeker ...


Sinds een half jaar loop ik met t idee rond een Volvo te kopen. We rijden nu een C30 als eerste auto en daarnaast een Fiat. Prima die Fiat, doet wat ie moet doen, maar door de C30 (een heerlijke betrouwbare auto) is mn interesse voor een Volvo, een 240 estate om specifiek te zijn, alleen maar groter geworden (hoewel ik eerder meer van de Saab’s was).

Ik heb de laatste tijd veel fora bekeken om ideeën op te doen en gevoel te krijgen voor e.e.a., en daarnaast veel op MP, gaspedaal etc. gezocht. Hoe meer ik lees, des te meer ik denk; dat moet een fantastische auto zijn! Die moeten we hebben. Erg leuk om alle verhalen op de verschillende Volvo-fora te lezen. Een dergelijk topic als dit is als eens eerder de revue gepasseerd (op een ander Volvo forum weliswaar), maar helaas zijn de links naar advertenties die daarin gepost werden, verlopen, waardoor ik slecht nog wat kan opmaken uit de reacties.

De 240 zal niet als boodschappenwagen gaan fungeren (vrouw en ik rijden beiden ong. 20000km/jaar). Daarnaast is de C30 niet heel ruim, dus de 240 zal de kilometers zekers wel gaan maken. De 240 die ik zoek is bij voorkeur hard, mag wel enig (cosmetisch) opknapwerk hebben, maar moet geen grote opknapper zijn. Het moet iets voor de toekomst worden, waar we nog jaren ik kunnen rijden. Bij wijze van spreke neem ik hem het liefst na aankoop mee naar om m de volgende dag te gebruiken, ipv eentje die nog eerst 2 weken naar de garage moet (ben zelf geen sleutelaar maar wil wel proberen wat simpele zaken zelf te kunnen).

Ik ben redelijk lang, 2.03 mtr, en vraag ik me af of een 240 estate dan ‘past’. Veel andere eisen heb ik niet, echter de volgende punten zijn een beetje filters waarop ik momenteel advertenties wegklik of bewaar;
  • Kleur; bordeaux-rood, groen-blauw, wit, rood
  • trekhaak
  • dakdragers
  • zoek bepaalde soort velgen (corona, multi-x, ken niet alle namen), of wieldoppen (deze)
  • hoeft geen polar te zijn, mag wel
  • '90+ model
  • hard
  • geen opknapper
  • dagelijks gebruik
  • bij voorkeur rond de 250/300k km gelopen
Budget; zo rond de €4000,-.

Tot zover. Nu mijn vragen
  • ´pas´ ik in een 240 estate
  • is voor dit bedrag iets te vinden waarmee ik jaren rijplezier kan hebben, of heb ik meer budget nodig?
  • er staan er genoeg 240 estate’s op de bekende sites te koop voor rond de 4k, maar de kilometrages verschillen soms fors, terwijl de prijs dit niet doet (of vice versa). Hoe beoordeel je hier op?
  • Wat zijn verdere aandachtspunten tijdens aankoop?

Als iemand iets weet dat een beetje aan bovenstaande voldoet, houd ik me aanbevolen.

Huub
Antwoord
#2
Met dat bedrag moet je zeker wel iets kunnen vinden. Als je gaat voor een 90+ model. Zou ik kijken naar de super polars. En als het even kan geen zuideuropeese imports met B200f maar met een B230F (2.3 motor).
Antwoord
#3
  • er staan er genoeg 240 estate’s op de bekende sites te koop voor rond de 4k, maar de kilometrages verschillen soms fors, terwijl de prijs dit niet doet (of vice versa). Hoe beoordeel je hier op?

Het is met name de uitvoering die de prijzen doet varieren: voor een Polar is 4000 euro al een stevige prijs,maar wil je een luxe uitvoering met veel opties zoals een GLE of Italiaanse Superpolar dan loopt de prijs gauw op.
Antwoord
#4
  • er staan er genoeg 240 estate’s op de bekende sites te koop voor rond de 4k, maar de kilometrages verschillen soms fors, terwijl de prijs dit niet doet (of vice versa). Hoe beoordeel je hier op?

Het is met name de uitvoering die de prijzen doet varieren: voor een Polar is 4000 euro al een stevige prijs,maar wil je een luxe uitvoering met veel opties zoals een GLE of Italiaanse Superpolar dan loopt de prijs gauw op.
Antwoord
#5
Behalve de trekhaak en de velgen zijn zo ongeveer alle 90+ 240 estates de Polar versie (niks bijzonders) bordeaux-rood, groen-blauw, wit of rood en hebben dakdragers. Dat scheelt weer zoeken. Roest, verbruiksonderdelen en schade zou ik naar kijken, niet de km stand. Hoe meer km hoe beter, liever dat er serieus mee gereden is dan rondjes om de kerk.
Lange mensen passen meestal in elke auto kwa hoogte, en beenruimte heb je zeker genoeg in de 240. Probeer er eentje zonder schuifdak, dat scheel 3-4 cm hoogte, en alle schuifdakken zijn later ingebouwd en vragen om ellende.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ik ben zelf 1.96 en eerlijk gezegd zou ik het niet erg vinden als de bestuurdersstoel nog een aantal cm naar achter zou kunnen. rijd iedere dag 60 km ermee en dat is goed te doen maar een x aantal 100 km krijg ik toch wel last van de gewrichten in de beentjes.
Antwoord
#7
Dank allen voor jullie reacties. Onlangs zag ik deze; lijkt dit wat?

Wat is de reden dat je beter een B230F motor kan hebben tob een B200f?

Dank ook voor de tip van het schuifdak. Ik zag sommige modellen die er een hebben, en t leek me wel wat, maar zal er nu anders naar kijken. Hoe dan ook zal ik vooraf een proefrit maken dus er dan waarschijnlijk ook wel achter komen.

Hoe gedragen de airco's zich in een 240? Ook hierover heb ik volgens ergens wisselende verhalen gelezen ...
Antwoord
#8
Dank allen voor jullie reacties. Onlangs zag ik deze; lijkt dit wat?
Wat is de reden dat je beter een B230F motor kan hebben tob een B200f?
Dank ook voor de tip van het schuifdak. Ik zag sommige modellen die er een hebben, en t leek me wel wat, maar zal er nu anders naar kijken. Hoe dan ook zal ik vooraf een proefrit maken dus er dan waarschijnlijk ook wel achter komen.
Hoe gedragen de airco's zich in een 240? Ook hierover heb ik volgens ergens wisselende verhalen gelezen ...
Antwoord
#9
Dank voor al jullie reacties. (ik had al eerder gereageerd maar om een of andere reden worden mn posts niet getoond). Even wat vragen op de reacties; vanwaar de B230F ipv B200f?


Vandaag heb ik een 240 Super Polar bekeken en gereden. Fijne auto, wel met wat werk (340k/'91), vnl in de lak. Klein beetje roest onderin id kuip waar normaal reserve wiel zit, maar dat blijkt gebruikelijk te zijn begreep ik. De occasion had geen schuifdak, dat scheelde. De beenruimte viel me bij de bestuurdersstoel tegen, althans, het hield niet over. Hoewel ik vrij lang, zit de lengte vnl in de benen.
Wat zijn de mogelijkheden/opties om hier wat aan te doen? Zijn er 240 estate's met verstelbaar stuur? Of kan de stoel-rails worden aangepast zodat je meer naar achter komt?

Daarnaast had de 240 een zware bromtoon in de 5e versnelling. Dit euvel merkte je vooral als je van 4 naar 5 gaat, en laag id toeren de 5 reed, zo rond de 80-100 km/h. Later merkte ik het ook in de 3 en 4 als die laag in de toeren zaten, maar minder erg. Mogelijk een lager, of onbalans in de as? Iemand ideeen?

Verder een heerlijke auto, zo'n 240. Maakt de verwachtingen waar, ik snap alle verhalen die je leest nu ook iets beter. Heerlijke stoelen (deze had net nieuw bekleedde lederen interieur), de vering is lekker ontspannen. Totaal geen gevoel dat je een tank rijdt, tot je uitstapt en achterom kijkt :-)
Antwoord
#10
Brommen in de lage toeren is normaal, betekent dat je een versnelling omlaag moet wil je snel vooruit komen (op zich komt-ie ook brommend wel op gang, maar trager). De 240 is nog niet van het 'nieuwe rijden' en het maakt voor het verbruik ook nauwelijks uit of je 110 rijdt in 4 of 5. Zeker met de 'kleine' B200F (zit in de SuperPolar) zou ik de 5 bewaren voor de snelweg, niet om te versnellen. Dat is dus het verschil met de 2.0 en 2.3, de 2.3 reageert ietsje steviger in de lage toeren. Hier een fijne berg cijfers over de motoren: http://www.volvo200.org/modellen/motoren2.htm

Verstelbaar stuur is er niet. Je kan de zitting in 3 standen verstellen, als je voor de hoogste en achter de laagste neemt, worden je benen wat opgevouwen. Oh kijk, hier doet iemand iets met de stoelrail (ik zie niet helemaal wat maar het resultaat is dat de bestuurder bijna op de achterbank zit): http://www.alanauto.com/91%20White%20245.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Advies - auto leasen prive rosalietideman89 2 636 7 June 2023, 22:11
Laatste bericht: BartJu
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 14.316 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 7.569 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Auto uit zweden importeren volzuki 31 44.044 15 December 2017, 10:38
Laatste bericht: Jerry
  Stank (vislucht/rubber) in auto Boet 11 12.140 5 September 2016, 21:32
Laatste bericht: HSGHOR
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 79.984 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Welke auto/Volvo net zo betrouwbaar als mijn S60 2.4D? YinYang 8 10.559 24 November 2015, 16:34
Laatste bericht: 244dl
  Volvo 240 als eerste auto Hanatarash 72 51.635 14 November 2015, 15:02
Laatste bericht: DeBroeze
  In welke auto hoort dit onderdeel? jos245 8 7.379 21 September 2015, 10:10
Laatste bericht: A_A
  bouwjaar auto aanpassen sander69 7 6.673 13 January 2015, 23:38
Laatste bericht: 244dl

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)