Berichten: 128
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2013
Ondertussen (nav.
http://volvolvo.nl/threads/17119-B21ET-w...na-revisie) loopt de motor van mijn 240 aardig goed. Althans, dat dacht ik tot voor kort. Het uitlaatspruitstuk wordt namelijk al na een paar minuten lopen (stationair met af en toe wat gas) roodgloeiend. Ook de downpipe gloeit flink.
Het gas reageert ook niet echt heel direct, dus er lijkt iets van restrictie te zijn? Vaak is een kapotte katalysator de oorzaak, maar die heb ik geen. Zou het de turbo kunnen zijn? Er komt ook een gek fluitend geluid bij de turbo vandaan..
1984 245 Turbo B21ET
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Blokkade in de midden of einddemper zou ook kunnen.
Ontsteking staat goed?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
slangetje van de wategate in orde?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Lijkt op een te arm mengsel veroorzaakt door een lek bij de turbo.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 128
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2013
Bedankt voor de hints! Ik zal het morgen checken. Ontsteking staat iig goed, dempers lijken me ook in orde (ook nieuw).
1984 245 Turbo B21ET
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
draait het turbinewiel nog?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Nokkenas op tijd?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Lijkt mij dat er onverbrand mengsel door je uitlaat komt of beter gezegd een nog brandend mengsel door je uitlaat spruitstuk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 128
Topics: 16
Lid sinds: Jul 2013
Vandaag de distributie losgehaald, stond nog goed. Het palletje om het nokkenastandwiel op de juiste plek te houden is erg kort dus wellicht was het voorheen iets verschoven? Nu staat hij in elk geval weer goed. Vacuumslangetje van de wastegate was inderdaad ook stuk. Vervangen met een nieuwe dus.
Heb nog niet gecontroleerd of het turbinewiel van de turbo draait, hoe is dat het makkelijkst te doen? Vanaf de kant van de downpipe? Of moet hij er helemaal af?
Hij loopt nu wel wat mooier, maar wordt na een minuut of twee met wat gas geven (1500-3000 toeren) al weer erg heet. Maar is dit eigenlijk wel gek? Hij heeft natuurlijk geen rijwind, dus is dat het niet gewoon? Bij stationair lopen wordt hij niet heet trouwens.
1984 245 Turbo B21ET
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
makkelijste is de kant van de inlaat los halen. downpipe bouten zitten meestal muurvast door de hitte....
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]