Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlaatspruitstuk en downpipe worden roodgloeiend
#1
Ondertussen (nav. http://volvolvo.nl/threads/17119-B21ET-w...na-revisie) loopt de motor van mijn 240 aardig goed. Althans, dat dacht ik tot voor kort. Het uitlaatspruitstuk wordt namelijk al na een paar minuten lopen (stationair met af en toe wat gas) roodgloeiend. Ook de downpipe gloeit flink.

Het gas reageert ook niet echt heel direct, dus er lijkt iets van restrictie te zijn? Vaak is een kapotte katalysator de oorzaak, maar die heb ik geen. Zou het de turbo kunnen zijn? Er komt ook een gek fluitend geluid bij de turbo vandaan..
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#2
Blokkade in de midden of einddemper zou ook kunnen.

Ontsteking staat goed?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#3
slangetje van de wategate in orde?
Antwoord
#4
Lijkt op een te arm mengsel veroorzaakt door een lek bij de turbo.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
Bedankt voor de hints! Ik zal het morgen checken. Ontsteking staat iig goed, dempers lijken me ook in orde (ook nieuw).
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#6
draait het turbinewiel nog?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#7
Nokkenas op tijd?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#8
Lijkt mij dat er onverbrand mengsel door je uitlaat komt of beter gezegd een nog brandend mengsel door je uitlaat spruitstuk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#9
Vandaag de distributie losgehaald, stond nog goed. Het palletje om het nokkenastandwiel op de juiste plek te houden is erg kort dus wellicht was het voorheen iets verschoven? Nu staat hij in elk geval weer goed. Vacuumslangetje van de wastegate was inderdaad ook stuk. Vervangen met een nieuwe dus.

Heb nog niet gecontroleerd of het turbinewiel van de turbo draait, hoe is dat het makkelijkst te doen? Vanaf de kant van de downpipe? Of moet hij er helemaal af?

Hij loopt nu wel wat mooier, maar wordt na een minuut of twee met wat gas geven (1500-3000 toeren) al weer erg heet. Maar is dit eigenlijk wel gek? Hij heeft natuurlijk geen rijwind, dus is dat het niet gewoon? Bij stationair lopen wordt hij niet heet trouwens.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#10
makkelijste is de kant van de inlaat los halen. downpipe bouten zitten meestal muurvast door de hitte....
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  T6 uitlaatspruitstuk tekening Stan245 1 1.372 25 April 2020, 22:42
Laatste bericht: Stan245
  RVS uitlaatspruitstuk wel of niet heat wrappen? Bavadi 4 3.935 20 April 2016, 19:01
Laatste bericht: v700r
  Volvo wil niet wakker worden na 3,5 maan winterstalling :( Mr. Brown 9 5.928 4 March 2016, 17:07
Laatste bericht: Mr. Brown
  Downpipe bouten ZOAB 7 5.672 9 August 2015, 23:30
Laatste bericht: A_A
  Nieuw motorrubber en positie downpipe tov baksteun skidje 6 3.973 16 June 2015, 15:22
Laatste bericht: jero
  Tapeind uitlaatspruitstuk dol Stevves 4 4.557 2 October 2014, 20:57
Laatste bericht: smit
  Kan het oude type kopbouten vervangen worden door het nieuwe? shineslikesun 8 7.233 17 August 2013, 14:32
Laatste bericht: ZOAB
  940 2.3 I.C 1995 vallt uit bij warm worden SjaakS 4 1.914 28 January 2013, 21:31
Laatste bericht: SjaakS
  Scheurtjes 90+ turbo uitlaatspruitstuk Volvo 142 B23 9 5.919 27 December 2012, 22:55
Laatste bericht: Ovlov343
  nauwe olie kanalen b27a wat moet er aangepast worden. 265gl 0 1.404 15 July 2012, 17:19
Laatste bericht: 265gl

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)