Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Bij mij om de hoek staat tegenwoordig een elektra laadpaal, pefect om mijn 245 (1976) op aan te sluiten zodat ik altijd kan wegrijden met een bedrijfswarme motor !
Mijn 245 is origineel voorzien van zo'n verwarmingselement, maar ik heb er nooit het bijhorende snoer en stekker bij gehad..
Heeft iemand dat ?
Ik vermoed dat er 12Volt op aangesloten moet worden ? Hoe is het aansluitschema ?
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
die spoel plug je volgens mij juist op 230 in mijn 242 zit zn zelfde systeem in maar ook een 230 stekker in de cabine om de interieur kachel in te steken. denk dat je meeste geluk hebt bij een standkachel dealer (Webasto) of in zweden op de diverse fora
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Volgens mij moet daar gewoon een 230V campingstekker op, ook wel CEE. Is hier op het forum al vaker besproken. Zou wel je motorvoorverwarming even goed nakijken voor je hem voor het eerst inplugt of de eerste keer er maar even naast blijven zitten.
Berichten: 292
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2009
calix levert die motorvärmarekabel, zie
http://www.calix.se
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij is het effect van zo'n verwarming marginaal in ons klimaat, mijn 240 levert na 1500 meter al warme lucht. Het blok zelf heeft al zo'n 10.000 keer een 'koude' start meegemaakt, daar kan-ie wel tegen vermoed ik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 680
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Elke koude start kost je 200 km van de levensduur je blok. (bron: fabrikant van motorverwarming, lekker neutraal)
Gemiddeld 2x per dag koude start. Is 730 starts per jaar. Dat X bijv 30 jaar = 20.000 x
Bij mij 40 jaar, bijna 30.000x
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
6 miljoen km minder levens duur?
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 680
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Precies. Zoals ik al zei: lekker betrouwbare info vd fabrikant.
Zo schijnt de uitstoot koud ook 400x hoger te zijn (als ik me de quote goed herinner)
Wie bouwt er vanaf dag 1 motorverwarming in &gaat de duurtest aan?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 111
Topics: 14
Lid sinds: Jul 2013
Volgensmij heb ik nog zo een originele stekker liggen, kwam van het blok dat ik had ingebouwd af maar heb het zelf niet gebruikt. Stuur maar een pb als je interesse hebt.
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Verwarmings element is een dompelaar op 230v.
Evt kun je via een omvormer of travo 12 volt maken om een blower te laten draaien zodat in de auto het ook opwarmt. Of een 220 volt straal kachel. Als je de kachel wil gebruiken van de auto zul je electrisch het koelwater rond moeten pompen en de koelwater thermostaat open laten gaan. Foto van originele kabel heb ik ergens. Zal hem opzoeken.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km