Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tik in automaat
#1
Beste forum leden. Ik zal hier onder uitleggen wat er gebeurd bij mijn automaat. (Volvo 244 1977 drietraps bw 55)


dit weekend reed ik op de snelweg. Ik moest van 50 optrekken naar 100. Vanwege de drukte deed ik dit met wat meer gas dan normaal. Bij het overgaan naar de derde versnelling voelde ik twee korte tikken in het gaspedaal en ook hoorbaar.
Nieuwsgierig als ik ben deed ik exact hetzelfde nog aals en wederom gebeurde dit.
Om te differtieren ben ik gaan optrekken van nul op rustige manier ( zoals altijd) en liet in de derde versbelling rond de 70 inschakelen. En nu gebeurde er niets.

weet iemand wat dit kan zijn en of ik mij zorgen moet maken.
Ik was al van plan deze week de auto aat te laten spoelen omdat deze bij koude motor niet lekker in zijn versnelling wil schieten.

bedankt!

groet daan
Antwoord
#2
Ik denk dat de kickdown kabel te strak staat. 70 km/h is bijna de maximale 2-3 opschakelsnelheid, normaal moet-ie bij rustig optrekken veel eerder opschakelen (kan al bij 40 als het echt rustig aan doet). Is de tik vergelijkbaar met wat er gebeurt als je de 'kickdown' toepast (niet boven de 110 km/h)?

De kabel controleert het opschakelen, en het laatste stukje is de kickdown.

Afstellen: gaspedaal tegen de vloer, dan moet er 50.4-52.6 mm kabel zitten tussen het uiteinde vd buitenkabel en het stopje op de kabel zitten. Bij gaslos staat de kabel strak en steekt het stopje 0.25 tot 1.0 mm uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Afstellen: gaspedaal tegen de vloer,dan moet er 50.4-52.6 mm kabel zitten tussen het uiteinde vd buitenkabel en het stopje op de kabel zitten. Bij gaslos staat de kabel strak en steekt het stopje 0.25 tot 1.0 mm uit.

Graag had ik dit zowel voor een B230E met AW03-70 alsook een B230F - AW03-70L. Bij Gas los geloof ik het wel.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Ik heb dat uit TP30868-2 uit 1989, voor de 240 en 260, gaat over de BW55, AW55, AW70 en AW71 dus ik denk dat die afstelling voor alle modellen en motoren hetzelfde is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
daanweijer schreef:Vanwege de drukte deed ik dit met wat meer gas dan normaal. Bij het overgaan naar de derde versnelling voelde ik twee korte tikken in het gaspedaal en ook hoorbaar.
Dit doet me ook wel aan de kickdown denken. Die heb je nooit eerder ervaren? (lijkt me sterk maar het kan)

En voor het afstellen vd snelheid van opschakelen- dat hoeft alleen als ie structureel niet op de goede snelheid opschakelt. Je uitleg klinkt nu als de kickdown, niet als een structureel probleem.
Verklaart de tikken nog niet, maar dat zou misschien je baksteun kunnen zijn omdat je nu vel meer toeren draaide dan je gewend bent.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#6
Bij rustig optrekken schakelt de automaat ook onder de 70 maar bij nul naar 80 schakelt ie rond de 70.(Met wat stevig gas geven) Ik luister altijd naar de motor en reguleer dan zelf het schakelen.
Ik heb de kickdown niet geprobeerd op een lagere snelheid. Ga ik wel proberen het weekend
Het is een vreemd gevoel van de tikken, twee keer hard en hoorbaar daarna loopt ie weer heel soepel. Niet eerder gehad op deze manier, normaal loopt de motor en het schakelen heerlijk soepel.
het kan niet temaken hebben met een groter probleem naar jullie inzicht? Wil niet met pech komen te staan op weg naar italie over twee weken :-)
Antwoord
#7
Wanneer het schakelen wat rauw gaat op hoge snelheden dan zou ik niet alleen de olie verdenken maar ook de oliedruk, ik heb echter alleen BW35 ervaring
Antwoord
#8
Kijk nou ff die kabel na, dat is het enige wat je er realistisch nog in 2 weken tijd aan kan doen. Grotere problemen betekenen bijna altijd sleutelen onder de auto of erger. Deze bakken zijn erg sterk.

Je laat de bak dus opschakelen door iets gas los te laten? Een automaat kan dat helemaal zelf als-ie goed is afgesteld, daarvoor is-ie uitgerust met tientallen tandwielen, olieboringen, koppelingen, remmen, hefbomen, veertjes en balletjes. Ws. is het zelfs beter om hem zelf te laten beslissen wanneer en hoe.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ja afstelling nakijken kost niets & is zo gebeurd. Anders nieuwe bakolie of Flushen (wat je al van plan was). Als het alleen bij koude bak is, dan vind ik het ook niet vreemd als ie rare geluiden maakt met gare olie.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 3.607 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.703 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 7.171 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.008 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.533 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 5.600 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 8.540 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.350 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 6.589 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  Olieleidingen automaat E.vanKooij 6 6.053 10 March 2016, 13:38
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)