Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Beste forum leden. Ik zal hier onder uitleggen wat er gebeurd bij mijn automaat. (Volvo 244 1977 drietraps bw 55)
dit weekend reed ik op de snelweg. Ik moest van 50 optrekken naar 100. Vanwege de drukte deed ik dit met wat meer gas dan normaal. Bij het overgaan naar de derde versnelling voelde ik twee korte tikken in het gaspedaal en ook hoorbaar.
Nieuwsgierig als ik ben deed ik exact hetzelfde nog aals en wederom gebeurde dit.
Om te differtieren ben ik gaan optrekken van nul op rustige manier ( zoals altijd) en liet in de derde versbelling rond de 70 inschakelen. En nu gebeurde er niets.
weet iemand wat dit kan zijn en of ik mij zorgen moet maken.
Ik was al van plan deze week de auto aat te laten spoelen omdat deze bij koude motor niet lekker in zijn versnelling wil schieten.
bedankt!
groet daan
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2 February 2015, 19:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 February 2015, 19:51 door Marc1970.)
Ik denk dat de kickdown kabel te strak staat. 70 km/h is bijna de maximale 2-3 opschakelsnelheid, normaal moet-ie bij rustig optrekken veel eerder opschakelen (kan al bij 40 als het echt rustig aan doet). Is de tik vergelijkbaar met wat er gebeurt als je de 'kickdown' toepast (niet boven de 110 km/h)?
De kabel controleert het opschakelen, en het laatste stukje is de kickdown.
Afstellen: gaspedaal tegen de vloer, dan moet er 50.4-52.6 mm kabel zitten tussen het uiteinde vd buitenkabel en het stopje op de kabel zitten. Bij gaslos staat de kabel strak en steekt het stopje 0.25 tot 1.0 mm uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Afstellen: gaspedaal tegen de vloer,dan moet er 50.4-52.6 mm kabel zitten tussen het uiteinde vd buitenkabel en het stopje op de kabel zitten. Bij gaslos staat de kabel strak en steekt het stopje 0.25 tot 1.0 mm uit.
Graag had ik dit zowel voor een B230E met AW03-70 alsook een B230F - AW03-70L. Bij Gas los geloof ik het wel.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb dat uit TP30868-2 uit 1989, voor de 240 en 260, gaat over de BW55, AW55, AW70 en AW71 dus ik denk dat die afstelling voor alle modellen en motoren hetzelfde is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 680
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
daanweijer schreef:Vanwege de drukte deed ik dit met wat meer gas dan normaal. Bij het overgaan naar de derde versnelling voelde ik twee korte tikken in het gaspedaal en ook hoorbaar.
Dit doet me ook wel aan de kickdown denken. Die heb je nooit eerder ervaren? (lijkt me sterk maar het kan)
En voor het afstellen vd snelheid van opschakelen- dat hoeft alleen als ie structureel niet op de goede snelheid opschakelt. Je uitleg klinkt nu als de kickdown, niet als een structureel probleem.
Verklaart de tikken nog niet, maar dat zou misschien je baksteun kunnen zijn omdat je nu vel meer toeren draaide dan je gewend bent.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Bij rustig optrekken schakelt de automaat ook onder de 70 maar bij nul naar 80 schakelt ie rond de 70.(Met wat stevig gas geven) Ik luister altijd naar de motor en reguleer dan zelf het schakelen.
Ik heb de kickdown niet geprobeerd op een lagere snelheid. Ga ik wel proberen het weekend
Het is een vreemd gevoel van de tikken, twee keer hard en hoorbaar daarna loopt ie weer heel soepel. Niet eerder gehad op deze manier, normaal loopt de motor en het schakelen heerlijk soepel.
het kan niet temaken hebben met een groter probleem naar jullie inzicht? Wil niet met pech komen te staan op weg naar italie over twee weken :-)
Berichten: 566
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Wanneer het schakelen wat rauw gaat op hoge snelheden dan zou ik niet alleen de olie verdenken maar ook de oliedruk, ik heb echter alleen BW35 ervaring
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kijk nou ff die kabel na, dat is het enige wat je er realistisch nog in 2 weken tijd aan kan doen. Grotere problemen betekenen bijna altijd sleutelen onder de auto of erger. Deze bakken zijn erg sterk.
Je laat de bak dus opschakelen door iets gas los te laten? Een automaat kan dat helemaal zelf als-ie goed is afgesteld, daarvoor is-ie uitgerust met tientallen tandwielen, olieboringen, koppelingen, remmen, hefbomen, veertjes en balletjes. Ws. is het zelfs beter om hem zelf te laten beslissen wanneer en hoe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 680
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Ja afstelling nakijken kost niets & is zo gebeurd. Anders nieuwe bakolie of Flushen (wat je al van plan was). Als het alleen bij koude bak is, dan vind ik het ook niet vreemd als ie rare geluiden maakt met gare olie.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012