Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AC in een 140 serie icm injectie motor.
#1
Hoi,

Vanavond kreeg ik via een Amerikaans forum onderstaande vraag voorgelegd. Iemand enig idee hoe dat geregeld werd door volvo?

Groet,

Mathieu.

Mathieu:

It occurred to me that if you are planning to install air conditioning on your car with Megasquirt, you are going to have to make some kind of provision for automatic idle control. If you turn on air conditioning, you have to increase the idle air to increase the engine power out to run the compressor, otherwise your engine will almost certainly die. If you don't do this, you would have to set the base idle really high, maybe 1500 RPM, so that when the air conditioning is turned on the idle might drop to 900 - 1000 RPM instead of dying. In order to do idle control, you could use something like the Bosch PWM idle air control valve that Volvo used on the B230 engines (my old 1987 745 turbo wagon had one of these). I have not investigated idle control in Megasquirt so I am not sure how exactly to set it up although I have made provision in the wiring harness for an idle air control valve in the event that my auxiliary air valve sticks shut or open some time in the future. You could also do something really simple like add a separate solenoid controlled air valve into the idle air circuit and have that valve controlled by the same relay that operated the compressor. You would then have to figure out some way of adjusting the air flow through that valve to get the idle speed that you want. The advantage of this is that it does not involve the Megasquirt controller.

Anyway, just something for you to consider in your plans if you are serious about doing air conditioning. It would be interesting to know how Volvo did this idle speed control on the B20E engines with air conditioning.

Neil
Antwoord
#2
Volvo had daarvoor een speciaal klepje. Die zorgde voor extra lucht en dus hogere toeren.
Dus zeg maar wat de AAV doet met een koude motor.
Ik heb zo'n klepje ergens liggen. Zal eens kijken of ik hem kan vinden en dan zal ik een foto plaatsen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#3
Hoi Oudevolvo,

Dat zou mooi zijn als je een foto kunt plaatsen. Ik neem aan dat het een electrisch aangestuurd klepje was?

Groet,

Mathieu.
Antwoord
#4
Klopt, volgens mij in hetzelfde circuit aan te sluiten als de koppeling van de aircopomp.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
Kan het ding in kwestie even niet vinden, maar hierbij alvast een tekening.
   
Links en rechts komen dan slangetjes en bovenaan is een solenoide die een klep bestuurt. Ik vermoed dat die dan het bovenste en onderste buisje verbindt.
Maar hoe de slangen dan horen??
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#6
Als je closed loop draait met de Idle valve, kan dat ook gewoon met airco hoor.

Mijn 1800 draait altijd 1000rpm +-50 rpm. Als de koelfan aanslaat, regelt hij het stationair automatisch bij.

[Afbeelding: file-82.jpg]
Groeten, Boele
Antwoord
#7
Koelvin of York airco pomp?
Een koelvin trekt wel een ander soort vermogen dan een oude York airco pomp.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#8
Bij een jongere 240/740/940 word deze idle control valve ook gebruikt om inschakelende airco op te vangen. Dat gaat dus prima, instellingen van je ms zullen wel snel genoeg moeten zijn. Dat is even zoeken, als ie te gevoelig is zwabbert de regeling, als ie niet gevoelig is dan is er een kansje dat ie afslaat.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
Het klepje dat Lars tekende, zit parallel aan de AAV. Er wordt dus elektrisch een 'kortsluiting' in de toevoerlucht gemaakt, waardoor het stationair hoger wordt. Ik had er ÃÃn, maar die was stuk. Ik denk niet dat ik hem nog heb.
Op deze tekening is het nummer 2, nummer 19 ken ik niet...


Bijlagen
.pdf   AAV.pdf (Grootte: 18,62 KB / Aantal keer gedownload: 5)
Antwoord
#10
Volvo 142 B23 schreef:Bij een jongere 240/740/940 word deze idle control valve ook gebruikt om inschakelende airco op te vangen. Dat gaat dus prima, instellingen van je ms zullen wel snel genoeg moeten zijn. Dat is even zoeken, als ie te gevoelig is zwabbert de regeling, als ie niet gevoelig is dan is er een kansje dat ie afslaat.

is het dan niet verstandig om zonder airco pomp te gaan tunen en dan als je hele tuning klaar is de airo pomp er bij met idle control valve. Dan vervolgens gewoon gaan proberen ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  General Motor airconditioning Nicolaas H 12 11.299 11 June 2018, 10:23
Laatste bericht: polestar-volvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)