Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oplossing koppelslip b21ET
#1
Hoi,

Ik ben Jeroen 22 jaar en heb een half jaar geleden de 244 turbo (b21et+m46 met overdrive) van Coen overgenomen. Helaas had hij toen last van koppelslip (350nm koppel bij 200pk) en heb dit nog niet op kunnen lossen. Inmiddels weer een nieuwe originele sachs koppelingsset geplaatst maar slipt nog steeds tussen 3000 en 4000 toeren. Wat ik raar vind is dat de koppeling nog erg hoog zit in het pedaal, maar de vrije slag is goed. Ik ben nu opzoek naar een goede oplossing, ben bij European Tuning geweest en die kunnen SPEC koppelingen leveren (580 euro) die het zouden moeten houden tot 400nm aan koppel.

Nu ben ik benieuwd of er een goedkopere manier is, zoals een ander passend vliegwiel waar een drukgroep op past met een grotere diameter?
En kan het vliegwiel ook versleten zijn zodat de koppeling slipt?

Alvast bedankt,

Groet Jeroen
Antwoord
#2
Hangt er een beetje vanaf of je een vlak of kom vliegwiel hebt. Voor beide zijn sterkere drukgroepen te krijgen.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mode...index.html

Denk wel dat het meeste winst te behalen is met een drukgroep met een sterkere schotelveer. Wat je ook zou kunnen doen is met een pers bepalen wat het beste drukpunt is en dan de drukgroep met onderlegschijven (de juiste) zo plaatsen dat deze de plaat harder aandrukt. Soms is dat niet zo lekker afgesteld/gecombineerd uit de fabriek.

Mocht je een M90 bak willen gaan gebruiken kun je ook gelijk naar een 850R koppeling overstappen, die kost wat minder (ca 200-250 euro) maar daar komt wel een ander of aangepast vliegwiel bij. Is ook een goed sterke koppeling.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Nieuwe Sachs koppeling helpt idd niet. Er worden geen speciale turbo koppelingen meer geleverd, maar nog maar 1 type dat zo'n beetje op alle 240's past. Lukt net met de standaard 155pk turbo, niet als je op 200pk+ zit. Heb hetzelfde ervaren, dus qua hoog pedaal ed is er mi niks aan de hand. Ik kwam idd ook bij Spec uit.

Heb ooit iets gelezen over een koppeling van een 850r op een aangepast 240 vliegwiel en een m46 bak, maar weet niet of dat kan. En weet wel dat nu je koppeling t zwakste punt is, als je dat aanpakt krijg je waarschijnlijk last van een vlgd zwak punt.... Ik schat in de platen vd overdrive. Dus een m90 bak is wel een goed idee. Kost je bijelkaar niet heel veel meer dan die Spec clutch,
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#4
Ja de overdrive is ook een zwak punt. Bij de 760 (met B204 turbo) ging die slippen. Nu met M90, 850R koppeling en ttv-racing vliegwiel en dat werkt erg goed, koppeling is echt sterk. Wel 1 ding, de M90 heeft al veel km gelopen en is wat luidruchtig, er komt een licht rammelend geluid uit de bak bij hele lage belasting (zitten veel tandwielen in en die kunnen wat rammelen). Binnenkort proberen we iets betere/dikkere olie. Maar in mijn 240 is de M90 weer niet hoorbaar.

Een goedkopere optie als je M90 gaat is met een 940 diesel koppeling, die kost ook ergens 200 euro en houdt het nog goed in mijn 240. Hoeveel pk weet ik niet maar 0-100 is net onder/net boven de 6 seconde.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Ik denk dat ik niet voor een m90 ga omdat ik er eigenlijk alleen op zondag mee rijd en het toch wel ff leuk is bij t stoplicht. Heb nog een goede m46 liggen mocht de overdrive het begeven.
Was laatst bij Scandcar en die vertelde mij dat hij een koppeling kan leveren voor de turbomotoren, die mee naar huis genomen maar paste niet op het vliegwiel.
Deze -> http://volvoonderdelen.com/240260/Versnb...diam-1805/
Dus was eigenlijk benieuwd of dat ik deze pas kon maken op het vliegwiel? Hoef ik hem ook niet terug te brengen:tongue:
Antwoord
#6
Ik houd liever mijn m46 versnellingsbak, heb er nog een liggen mocht deze kapot gaan. Nu las ik ook over een black diamond sportkoppeling http://www.blackdiamond-performance.nl/B...pment.html misschien daar iemand ervaring mee? iig een stuk goedkoper dan een spec.
Boedr nog bedankt voor de m46, schakelt erg soepel!
Antwoord
#7
Ik zou graag mijn m46 bak behouden, stel deze kapot gaat heb ik er nog 1 liggen.
Zag dat er ook koppelingen leverbaar zijn voor de b21et van Black diamond, beloven net zo sterk te zijn als de spec alleen stukken goedkoper, iemand ervaring mee?
Antwoord
#8
De Spec prijzen liggen in diezelfde range hoor. Ik wilde m bij europeantuning kopen en kreeg als opgave (in 2013):

> EUR 330,= incl. btw voor de Stage 1 van SPEC
>
> EUR 436,= incl. btw voor de Stage 2 van SPEC

Vlgs de officiële opgave van Spec zou stage 1 niet meer NM aankunnen dan de originele turbo koppeling. Heel vreemd.... Vlgs ET zou t in principe makkelijk moeten kunnen met stage 1, maar ik was daar nog niet helemaal gerust op. Zat nog te twijfelen en verkocht in de tussentijd de auto.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)