Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
Hoi,
Zoals de titel al aangeeft: hoe test je de benzine stand aanwijzer. De opnemer in de tank heb ik al gecontroleerd en die is O.K. ( tenmimste nadat ik alle oxidatie verwijderd had. ). Nu zijn er natuurlijk nog de volgende zaken die stuk kunnen zijn, nl:
Bedrading, ga ik morgen testen maar zal niet het moeilijkste zijn.
Meter zelf, hoe kun je dat testen?
Regel blokje achter op tellerblok, hoe kun je die testen? Waar dient dat ding eigenlijk?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor de 240 staan de weerstandswaardes in TP11402/2 met bijbehorende vol en leeg standen vd vlotter, meteruitslag etc. Er hoort ook een testweerstand bij. Het lijkt dat deze procedures ook voor de 140 met 'nieuwe' dashboard geldt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
Hoi Marc,
Mijn 142 is van 1971.
Groet,
Mathieu.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
31 May 2014, 23:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2014, 23:32 door Marc1970.)
Ja ik bedacht zoiets ook al terwijl ik het berichtje typte. De testprocedure in de 140 Haynes is niet zo uitgebreid, met de vlotter bovenin tegen de stop moet-ie 10 ohm weerstand hebben, onderin 60-85 ohm. Misschien heeft het Greenbook meer info maar daarvan weet ik het serienummer niet, of waar het te vinden is. Misschien op amazonpictures.se, die hebben er een hoop. Aha, ze staan op volvotips. Instructies zijn net zo spaarzaam jammergenoeg.
De voltregelaar is mechanisch en maakt 10V +/- 0,2V van de boordspanning, dat hebben de fuel en temp meters nodig. Gangbare opties is vervangen door een elektronische regelaar, zijn her en der wel fotoseries van te vinden op www.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
1 June 2014, 08:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 June 2014, 09:09 door Madman.)
Hoi Marc,
Mag ik ervan uit gaan dat als de temperatuur aanwijzer wel werkt dat dan dat omvormertje goed is? Of kan het zijn dat de ene aanwijzer wel werkt en de andere niet omdat dat omvormertje 2 gescheide systemen heeft?
Groet,
Mathieu.
Edit, net deze site gevonden:
http://www.k-jet.org/articles/projects/i...egulators/
verklaard al een hoop.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
Dank voor de info Hans!
Groet,
Mathieu.