Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1969 Volvo Amazon
#21
Bedankt!

Ik heb wel flinke spoorverbreders moeten gebruiken want het liep overal aan. Voor 30mm en achter 25mm

Achter liepen de 205-50-17 banden aan tegen de wielkast. Ik heb er nu 205-45-17 op gelegd en nu past het net. Voor ligt nu 205-40-17 aangezien de 205-45-17 bij stuur vol naar links aanliepen tegen de stabilisator stang.
Antwoord
#22
Vandaag tussen werk door heb ik een begin kunnen maken aan het B21 blok. Heb inmiddels de meeste aanbouw delen eraf.

Ik was blij dat het blok goed en soepel draaide toen ik aan de krukas draaide!
De waterpomp dient zeker vervangen te worden, want kreeg deze met geen mogelijkheid gedraaid.
Tevens mist het blok wel het een en ander zo te zien. Zo miste de rol van de krukas alle boutjes, en deze zat dus los erop. Tevens zit de ontsteking er niet bij.
De turbo die erop zat is een Garret T3 en zit vrijwel geen speling op. Wel is deze ontzettend vuil; vraagje kan ik deze het beste in een bak met diesel leggen of beter iets anders? Ik las net dat de T3 zowel geleverd is met koelvloeistof koeling en zonder; Zover ik gezien heb denk ik dat deze enkel aansluitingen had voor olie.

De uitlaat poorten zijn heel zwart. Ben wel benieuwd wat ik aantref als ik de kop eraf haal. Ik doe dit echter waarschijnlijk pas als m'n motorstandaard binnen komt, want wil misschien de compressie dan meten.

Alle bougies waren heel zwart.

[Afbeelding: DSCN1366_zps47fa05fb.jpg]

[Afbeelding: DSCN1363_zps356405a2.jpg]

[Afbeelding: DSCN1374_zps182da5f9.jpg]

[Afbeelding: DSCN1375_zps08970f61.jpg]

[Afbeelding: DSCN1379_zps4cde4f52.jpg]

[Afbeelding: DSCN1380_zps46e68bfb.jpg]

[Afbeelding: DSCN1371_zpsf8816bca.jpg]


van de week weer meer

ben benieuwd naar jullie meningen
Antwoord
#23
Hoe ga je het blok plaatsten?
Recht of schuin?

Turbo kan je gewoon zonder waterkoeling draaien.
Respecteer alleen de opwarm- en downcool tijden...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#24
hoi edwin,

Ik denk recht aangezien bij schuin er te weinig ruimte voor de turbo/spruitstuk was dacht ik te hebben gelezen..?

Heb nog niet gezocht, maar heb jij een topic van je amazon met b21ET?
Draai jij deze met Kjet of injectie?

Zie net dat ik blijkbaar nog aan het slapen was en je topic al lang had gevonden haha
Antwoord
#25
Heb al flink lopen zoeken, helaas zonder weinig succes; dus vroeg me af of iemand hier me kan vertellen wat voor compressie waardes een B21 turbo moet hebben (weet niet of ik een FT of ET heb). Als iemand me kan vertellen hoe ik dat ook kan zien heel graag.

bedankt
Antwoord
#26
De einddruk is voor alle motoren gelijk, 11 bar met 9 als minimum, warme motor etc. dus dat zal niet meevallen. Compressieverhouding is 7,5:1 dacht ik.

Volgens mij zijn alle Europese B21 turbo's de B21ET. Het motortype/no. staat in het gietijzer geslagen boven de verdeler.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
Top marc bedankt! Ook voor waar ik moet kijken voor het nummer; morgen kijk ik even.

Hoeveel mogen de waardes lager zijn gezien ik de motor niet warm krijg (hangt in een standaard...)

Tevens vroeg ik me af; het blok is helemaal kaal. Ik wilde alleen de startmotor eraan hangen, en aan een accu om de compressie te meten. Is het een probleem dat alle andere poorten open zijn? Denk aan verdeler, waterpomp, uitlaat, inlaat en zelfs kleppendeksel.
Antwoord
#28
Je kan gewoon compresssie meten aan een kaal blok...

Nog over dat recht- en schuin vraagstuk:
Bij rechte plaatsing kom je weer in de problemen met ruimte voor het inlaatspruitstuk.
Dus van pissebed in kakkebed...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#29
Jammer, met een koude motor meet je ws. nog niet de helft en zeker weten geheel willekeurige waardes. Ik heb wel motoren warm gedraaid zonder waterpomp, dempers etc om de compressie te kunnen meten. Wel de vlampijp eraan. Ook handig voor de stabiliteit van het gebeuren, een startende motor gaat nogal tekeer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#30
edwin: ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe ik het blok ga hangen. Ik heb toch moeite om echt goede info te vinden over de verschillen in een Amazon, met foto's. Ik heb best een aantal foto's gezien van amazons waar een b21 of b23 in hangt, echter moeilijk te zien hoe de steunen zijn gemaakt. Wordt dus nog puzzelen.
Trouwens, denk dat ik al genoeg ruimte problemen ga hebben met de inlaat gezien het formaat rembekrachtiger die er nu hangt.

Marc: ik weet niet precies wat je bedoeld met vlampijp...??
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 15 298 16 April 2024, 21:49
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 2.346 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 123 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 200.083 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.112 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.542 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.700 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.277 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.733 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
  amazon turbo edwin 184 134.260 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)