Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B30 blok van automaat naar schakel
#1
Hallo,
Ik ga over een paar weken mijn versleten B30 blok vervangen voor een gereviseerd exemplaar.
Deze revisiemotor komt uit een 164 automaat. Ikzelf heb een M410 met overdrive en die wil ik laten zitten.
Mijn vraag is: Kan een schakelbak zo overgezet worden, of moet er een ander toplager in?
Dat ik de koppelomvormer en vliegwiel moet vervangen voor mijn eigen spullen weet ik wel. Het gaat mij alleen om het toplager. Of dat hetzelfde is als bij een schakelbak.
Het onderdelenboek dat ik online kon vinden is niet erg duidelijk. Bovendien is mijn Zweeds ook niet helemaal zuiver. Vandaar waarschijnlijk dat het mij niet duidelijk is.
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#2
De automaat heeft geen toplager maar een soort centreerpunt voor de flexplaat. Maar het gat in de krukas is hetzelfde, tenminste bij mijn B20 was dat zo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dus dan zou ik een nieuw toplager moeten monteren voordat de schakelbak er op kan?
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#4
Aangenomen dat het bij een B30 hetzelfde zit als bij een B20 wel. Net als Marc geen B30 ervaring, maar verwacht niet dat Volvo het dan opeens anders doet.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
Ik heb het even nagekeken, maar vanaf 1955 (B4B) tot ver in de jaren 90 (B230) hetzelfde toplager gebruikt. Kost net een tientje.
Bedankt voor de informatie.
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#6
Retsok schreef:Ik heb het even nagekeken, maar vanaf 1955 (B4B) tot ver in de jaren 90 (B230) hetzelfde toplager gebruikt. Kost net een tientje.
Bedankt voor de informatie.

Vergeet niet die circlip om het lager op zijn plaats te houden
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Inderdaad, beetje late reactie, maar de circlip is ook nodig. Intussen motor gewisseld, heleboel paarden teruggevonden. Met de juiste onderdelen in reserve, plug and play. Oude motor gedeeltelijk gedemonteerd. Het enorme olieverbruik werd veroorzaakt door overdruk in het carter. Waarschijnlijk versleten zuigerveren. De olie werd via de carterventilatie het luchtfilter ingeperst en via de klepdekselpakking over de motor. Dit laatste zorgde ervoor dat mijn auto altijd naar de patatboer stonk.
Bleek een zo goed als nieuwe gaskop op te zitten. Deze kun je binnenkort op dit forum te koop zien staan. Eerst alles even schoonmaken. Alles zit onder de olie.
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 3.592 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.669 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  M47 schakel as kering Bromtol 2 2.084 23 July 2020, 23:25
Laatste bericht: Bromtol
  Welke automaat? Archermusic 10 7.080 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 5.463 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 5.927 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.513 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 5.530 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 8.462 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.333 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)