Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen 240 Turbo Brick
#1
Beste Volvo mensen,

Al jaren lees ik hier mee en nooit de tijd genomen om te registreren, mijn oprechte excuses hiervoor Wink.

Ik ben altijd al een groot liefhebber geweest van de 240, vorig jaar deed zich de kans voor om een  mooie 240 aan te schaffen. Volgens mij wel een bekende hier op het forum gezien mijn volvo ook hier op het forum te koop heeft gestaan. Het betreft de 78-NTZ-4 onderstaand de advertentie destijds:



Te koop:
Volvo 240 GL Motorinhoud 2.3 Automaat
Recent nieuwe lak+blanke lak
Vernieuwd:
Distributieriem + spanrol
Volledige SIMONS uitlaat met katalysator
Remschijven + remblokken voor en achter
Remklauwen GIRLING achter links + rechts
Schokdemper BILSTEIN links + rechts + verzwaarde veren
4 nieuwe VIKING banden 195x70x14
4 Lichtmetalen velgen gespoten
Nieuwe accu

Uiteindelijk misschien toch stiekem te veel betaald, echter was het liefde op het eerste gezicht en de euro’s mochten rollen.
Na dik een jaar probleem loos rond te hebben gereden speelde ik (mede door turbo bricks en div. youtube filmpjes) met de gedachten om een turbo swap  uit te voeren.
Na avonden inlezen en zaken uitzoeken was de kogel door de kerk, een B230FK was  “the way to go”. Op turbobricks las ik diverse swap verhalen, het was geen rocket sciense en makkelijk zelf te doen. (Nu maanden verder bedenk ik mijzelf, hoe naief kon ik eigenlijk zijn met mijn 2 linker handen.)

Een zoektocht naar een goede B230FK volgde en via marktplaats met succes gevonden.
De nieuwe motor heeft 250K gelopen komt uit een 940 (1996) beschikt over een andere waste gate actuator i.c.m. gechipte ecu. (inspuit / ontsteking chip “De bekende goldbox”)
Complete onderhoudshistorie boekjes  / facturen vanaf levering tot heden, zaten bij de motor, dus deze met een gerust hart aangeschaft. Geschat vermogen is mij onbekend, wellicht dat iemand van jullie een indicatie kan geven. Ik ga uit van een 150 a 170 PK.

Tevens een setje injectoren (850T5) op de kop getikt dit vanwege het impedantie issue m.b.t. de originele injectors  en het niet hoeven te klooien met een  resistor pack.
Het avontuur kon gaan beginnen, nog niet wetende aan wat voor een nachtmerrie ik begonnen was.
Samen met mijn broer het oude blok er vrij makkelijk uit gehaald, de automaat bak omgezet en hoppa terug erin lepelen…..NOT…. We kregen het blok met bak er met geen mogelijkheid netjes in, dit natuurlijk ook door gebrek aan goed gereedschap en de nodige kennis. Frustratie alom gedurende 3 weken en de motivatie was gezakt naar nivo 0.

Uiteindelijk maar mijn meerdere moeten erkennen en een garage gevonden die  tegen een flinke vergoeding het blok erin wou plaatsen. Een garage vinden was al een hele opgave, niemand wilt (wat ook begrijpelijk is) de ellende van iemand anders oplossen.  Het blok met bak zit er in ieder geval netjes in , dat scheelt.

Door persoonlijke omstandigheden en motivatie een aantal maanden niet aan de auto kunnen werken.
Ik wil de draad  weer gaan oppakken en het project af gaan ronden, omdat het echter een hele tijd geleden is heb ik niet meer op het netvlies hoe het geheel weer netjes in orde te krijgen. (Bekabeling afbouwen etc  van de motor. De motor ligt er bewijzen van spreken kaal in.

Ik ben opzoek naar iemand die mij hiermee kan helpen, een mede eigenaar van een 240 met bijvoorbeeld  FK swap zou ideaal zijn. Of iemand die al vaker met dit spreekwoordelijk bijltje gehakt heeft, ik ben best bereid hier in overleg een vergoeding voor te geven, voor mijn part geef ik een BBQ  voor het halve  forum, alle hulp is meer dan welkom.

Ik woon in Echt (Limburg), mocht iemand tips hebben of hulp kunnen aanbieden, dan ben ik zeer erkentelijk.
Bijgevoegd de plaatjes bij het praatje, hopende dat de link werkt.

[Afbeelding: QacimJ6g7j4x9NB47]

[Afbeelding: egnXcS8pLxtCFNo56]

[Afbeelding: 1mLS9Rs7NU2znkS56]

Groet en dank,

Jasper
Antwoord


Berichten in dit topic
Even voorstellen 240 Turbo Brick - door Japster - 14 August 2021, 12:37
RE: Even voorstellen 240 Turbo Brick - door Yezzz - 16 August 2021, 08:49

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 107 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.158 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 51 8.138 23 February 2024, 17:11
Laatste bericht: Dopski
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 1.551 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970
  Even voorstellen 940 2.3 i.c. Malmö '96 aut JanO 3 1.266 26 July 2022, 20:27
Laatste bericht: JanO
  Voorstellen met de 240 Mark Haveman 4 2.835 23 February 2022, 18:19
Laatste bericht: HSGHOR
  Wederom voorstellen :) Optimaal 3 1.850 5 November 2021, 00:10
Laatste bericht: Volvo240
  Voorstellen Age_D5 1 1.584 17 August 2021, 15:32
Laatste bericht: Volvo240
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.709 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
  Even voorstellen,theun Theunvolsaab 14 5.530 16 February 2021, 17:07
Laatste bericht: HSGHOR

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)