23 March 2021, 21:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 March 2021, 21:29 door 245 1984 B21A.)
Goedenavond Volvo-liefhebbers!
Sinds twee weken ben ik ook in het bezit van een klassieke Volvo! Een blauwe 245 uit 1984 met een b21a die zondag 37 jaar geworden is. Helaas wil de auto sindsdien ook niet meer starten. Zondag nog met de auto gereden, maar toen ik maandagochtend dus niet meer starten. Met koude motor starten vereiste tot op heden altijd choke. Voor m'n gevoel krijgt de startmotor genoeg stroom, maar vindt er geen ontbranding plaats in de cilinders. Voor de zekerheid ook proberen te starten met startkabels. Op dat moment had de accu 13,7V, maar ook toen wilde ze niet starten. Een huisgenoot gaf aan dat er zwarte rook uit de uitlaat kwam tijdens de poging. Dit zou kunnen duiden op teveel benzine in de verbrandingskamers heb ik me laten vertellen. Vandaag ook proberen te starten (meerdere pogingen van 15 seconden) zonder gas en zonder choke. Helaas sloeg deze toen ook niet aan. Als je gas geeft hoor je wel dat de motor sneller draait. Ik heb nog twee video's bijgevoegd waar misschien nog uit valt af te leiden. De eerste video is maandag middag gemaakt. Toen de motor proberen te starten met de choke open wat de zwarte rook creeërde (eerste video). Vandaag de motor proberen te starten zonder choke (tweede video).
Nog wat informatie wat misschien een invloed kan hebben:
Ik ben zondagmiddag bezig geweest met het proberen werkend te krijgen van de koplampsproeiers en de koplampruitenwissers. Ik ben alleen bij de rechterkoplamp bezig geweest en de sproeiers werkend gekregen. Echter nog niet gelukt om de oorzaak van de koplampruitenwissers te vinden. Daarbij doen nu de ruitenwissers van de voorruit het niet meer (deden het eerst wel). Dit ligt niet aan de zekering want deze is dezelfde als voor de claxon en de sproeiers die het beide wel doen. Zou dit er op de een of andere manier met het startprobleem te maken kunnen hebben?
Starten zonder choke ging eigenlijk niet, dus heb tot nu toe altijd met choke gestart en deze dan langzaam laten terugzakken als de motor warmer werd. Maar als ik deze helemaal uitzette dan liep hij onregelmatig stationair en schudt het blok veel. Daarom liet ik de choke een klein beetje open waardoor de motor soepeler loopt zo rond de 1000 toeren. Misschien dat hier nog een link zit met het startprobleem?
Een hele lap tekst, maar ben benieuwd of iemand dit probleem herkent of tips heeft wat ik nog kant testen! Alvast bedankt allemaal en een fijne avond toegwenst!
Groeten,
Casper
Link naar de tweede video: Volvo B21A zonder choke dinsdag - YouTube
Sinds twee weken ben ik ook in het bezit van een klassieke Volvo! Een blauwe 245 uit 1984 met een b21a die zondag 37 jaar geworden is. Helaas wil de auto sindsdien ook niet meer starten. Zondag nog met de auto gereden, maar toen ik maandagochtend dus niet meer starten. Met koude motor starten vereiste tot op heden altijd choke. Voor m'n gevoel krijgt de startmotor genoeg stroom, maar vindt er geen ontbranding plaats in de cilinders. Voor de zekerheid ook proberen te starten met startkabels. Op dat moment had de accu 13,7V, maar ook toen wilde ze niet starten. Een huisgenoot gaf aan dat er zwarte rook uit de uitlaat kwam tijdens de poging. Dit zou kunnen duiden op teveel benzine in de verbrandingskamers heb ik me laten vertellen. Vandaag ook proberen te starten (meerdere pogingen van 15 seconden) zonder gas en zonder choke. Helaas sloeg deze toen ook niet aan. Als je gas geeft hoor je wel dat de motor sneller draait. Ik heb nog twee video's bijgevoegd waar misschien nog uit valt af te leiden. De eerste video is maandag middag gemaakt. Toen de motor proberen te starten met de choke open wat de zwarte rook creeërde (eerste video). Vandaag de motor proberen te starten zonder choke (tweede video).
Nog wat informatie wat misschien een invloed kan hebben:
Ik ben zondagmiddag bezig geweest met het proberen werkend te krijgen van de koplampsproeiers en de koplampruitenwissers. Ik ben alleen bij de rechterkoplamp bezig geweest en de sproeiers werkend gekregen. Echter nog niet gelukt om de oorzaak van de koplampruitenwissers te vinden. Daarbij doen nu de ruitenwissers van de voorruit het niet meer (deden het eerst wel). Dit ligt niet aan de zekering want deze is dezelfde als voor de claxon en de sproeiers die het beide wel doen. Zou dit er op de een of andere manier met het startprobleem te maken kunnen hebben?
Starten zonder choke ging eigenlijk niet, dus heb tot nu toe altijd met choke gestart en deze dan langzaam laten terugzakken als de motor warmer werd. Maar als ik deze helemaal uitzette dan liep hij onregelmatig stationair en schudt het blok veel. Daarom liet ik de choke een klein beetje open waardoor de motor soepeler loopt zo rond de 1000 toeren. Misschien dat hier nog een link zit met het startprobleem?
Een hele lap tekst, maar ben benieuwd of iemand dit probleem herkent of tips heeft wat ik nog kant testen! Alvast bedankt allemaal en een fijne avond toegwenst!
Groeten,
Casper
Link naar de tweede video: Volvo B21A zonder choke dinsdag - YouTube