11 January 2020, 12:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 January 2020, 11:49 door BartJu.
Edit Reason: teller code gecorrigeerd, moet .585 zijn ipv .605
)
De situatie:
SInds ik mijn 245 rijd geeft de teller standaard 10% te veel aan. 100 op GPS is dan 110 op de teller. Ik rij hier al bijna 14 jaar mee, dus op zich prima mee te leven. Maar nu…
De teller is gestopt (het beruchte tandwieltje waarschijnlijk) en ik moet nieuwe banden eronder zetten. De originele 185/80R14 biedt niet veel keus, maar kleiner geeft nog meer afwijking. Twee redenen die teller en tellerafwijking gerelateerd zijn op mijn To-Do lijstje. Reden om er nog eens beter in te duiken.
De teller is van r0.585 type en hoort dus bij de 185/80R14 banden.
De achteras is een met 3.9:1 ratio (met 1 wiel van de grond draait de as net geen twee rondjes als het wiel een hele omwenteling maakt).
De originele bak is bij aanschaf vervangen voor een ruil exemplaar BW55. Een paar jaar later is deze weer vervangen door een AW71 (uit een 244 van 1985). Deze swap had geen effect op tellerafwijking, die was en bleef 10%.
Na wat verder inlezen vermoed ik dat de tandwieltje dat in de bak zit en de tellerkabel aandrijft niet bij de 3.91 as hoort.
Volgens Vadis hoort er een 20-pins tandwiel bij (380981 of later 1220484). De 10% afwijking komt goed overeen met een 18-pins tandwiel behorend bij een 3.54 as. Maar het zou ook een 19-pins van de 3.73 as kunnen zijn, met nog een ‘normale’ afwijking van ca 5%.
Nu ik met de teller zelf en de banden bezig moet, wil ik dus kijken of ik de teller afwijking ook kan aanpakken of corrigeren. Als dit niet al te ingewikkeld is, dan overweeg ik om tandwieltje te bekijken (mogelijk een 19 of 18 tands van een 3.73 of 3.54 as) te wisselen voor een 20 tands van een 3.91 as.
Mijn vragen nu zijn:
1) Hoe kun je het huidige tandwieltje bekijken (tandjes tellen)? Moet er dan veel los, of is dit relatief goed te doen zonder de hele bak te moeten demonteren? Zo kan ik vaststellen welk tandwiel er nu inzit.
2) Is dit tandwiel goed te verangen voor een met ander aantal tandjes? Of moet dan het staartstuk ook los om het wormwiel die tandwiel aandrijft te vervangen?
SInds ik mijn 245 rijd geeft de teller standaard 10% te veel aan. 100 op GPS is dan 110 op de teller. Ik rij hier al bijna 14 jaar mee, dus op zich prima mee te leven. Maar nu…
De teller is gestopt (het beruchte tandwieltje waarschijnlijk) en ik moet nieuwe banden eronder zetten. De originele 185/80R14 biedt niet veel keus, maar kleiner geeft nog meer afwijking. Twee redenen die teller en tellerafwijking gerelateerd zijn op mijn To-Do lijstje. Reden om er nog eens beter in te duiken.
De teller is van r0.585 type en hoort dus bij de 185/80R14 banden.
De achteras is een met 3.9:1 ratio (met 1 wiel van de grond draait de as net geen twee rondjes als het wiel een hele omwenteling maakt).
De originele bak is bij aanschaf vervangen voor een ruil exemplaar BW55. Een paar jaar later is deze weer vervangen door een AW71 (uit een 244 van 1985). Deze swap had geen effect op tellerafwijking, die was en bleef 10%.
Na wat verder inlezen vermoed ik dat de tandwieltje dat in de bak zit en de tellerkabel aandrijft niet bij de 3.91 as hoort.
Volgens Vadis hoort er een 20-pins tandwiel bij (380981 of later 1220484). De 10% afwijking komt goed overeen met een 18-pins tandwiel behorend bij een 3.54 as. Maar het zou ook een 19-pins van de 3.73 as kunnen zijn, met nog een ‘normale’ afwijking van ca 5%.
Nu ik met de teller zelf en de banden bezig moet, wil ik dus kijken of ik de teller afwijking ook kan aanpakken of corrigeren. Als dit niet al te ingewikkeld is, dan overweeg ik om tandwieltje te bekijken (mogelijk een 19 of 18 tands van een 3.73 of 3.54 as) te wisselen voor een 20 tands van een 3.91 as.
Mijn vragen nu zijn:
1) Hoe kun je het huidige tandwieltje bekijken (tandjes tellen)? Moet er dan veel los, of is dit relatief goed te doen zonder de hele bak te moeten demonteren? Zo kan ik vaststellen welk tandwiel er nu inzit.
2) Is dit tandwiel goed te verangen voor een met ander aantal tandjes? Of moet dan het staartstuk ook los om het wormwiel die tandwiel aandrijft te vervangen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005