11 December 2018, 00:37
Ik heb elke ochtend last van erg matige werking van de startmotor. Hij krijgt de motor wel op gang maar daarmee is alles wel gezegd. Onderweg geen problemen bij het rijden. Motor doet z'n werk goed.
Als onderzoek heb ik deze instructie opgevolgd:
Min pool los van de accu
Multimeter in stand Ampere DC bereik 20A
Multimeter tussen minpool accu en minpool klem vastzetten.
Je mag niet meer dan 0.05A meten, is dit meer, dan 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken wanneer de lekstroom zakt tot onder de 0.05A.
Ik meet 0,019 A lekstroom [Auto staat al drie uur stil].
Bij het één voor één uittrekken van de zekeringen meet ik steeds deze 0,019 A.
Zijn er nog meer zekeringen behalve die in het zekeringenkastje bij je linker scheenbeen?
Het is minder dan 0,05 A, dus geen reden tot zorg? Aan de andere kant: waarom zou er na drie uur nog een stroom moeten lopen? ...
Het slappe gedoe van mijn startmotor geeft uiteraard wel reden tot zorg.
Sinds twee dagen hoor ik vanonder het dashboard [bij het contact?] een hoog snerpend geluid. Als ik tijdens het draaien van de motor de sleutel nogmaals naar positie II draai, houdt dat geluid op.
Kortom ik ben weer op het punt aangekomen waar ik niet meer weet waar ik het zoeken moet ...
Maar ik blijf optimistisch! Ik heb tenslotte een Volvo!
Als onderzoek heb ik deze instructie opgevolgd:
Min pool los van de accu
Multimeter in stand Ampere DC bereik 20A
Multimeter tussen minpool accu en minpool klem vastzetten.
Je mag niet meer dan 0.05A meten, is dit meer, dan 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken wanneer de lekstroom zakt tot onder de 0.05A.
Ik meet 0,019 A lekstroom [Auto staat al drie uur stil].
Bij het één voor één uittrekken van de zekeringen meet ik steeds deze 0,019 A.
Zijn er nog meer zekeringen behalve die in het zekeringenkastje bij je linker scheenbeen?
Het is minder dan 0,05 A, dus geen reden tot zorg? Aan de andere kant: waarom zou er na drie uur nog een stroom moeten lopen? ...
Het slappe gedoe van mijn startmotor geeft uiteraard wel reden tot zorg.
Sinds twee dagen hoor ik vanonder het dashboard [bij het contact?] een hoog snerpend geluid. Als ik tijdens het draaien van de motor de sleutel nogmaals naar positie II draai, houdt dat geluid op.
Kortom ik ben weer op het punt aangekomen waar ik niet meer weet waar ik het zoeken moet ...
Maar ik blijf optimistisch! Ik heb tenslotte een Volvo!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]