20 August 2018, 16:15
Een aantal jaren geleden heb ik in mijn Volvo een toerenteller geplaatst. Origineel had deze die niet en ik vond het wel een mooie toevoeging. Helaas is de geplaatste toerenteller altijd overdreven 'positief' over het aantal toeren dat gemaakt wordt. Het lijkt alsof de teller altijd minstens 700-900 toeren teveel aangeeft. Nu vind ik het op zicht niet zo erg (ik zie de toerenteller nu voornamelijk als een sierstuk) maar toch zou ik het uiteindelijk wel willen oplossen.
Het betreft een Volvo 244 GL uit 1979 met een B21a motor, VDO instrumentenpaneel en VDO toerenteller, het gaat om de zogenaamde 'kleine' toerenteller in het midden van het instrumentenpaneel. De toerenteller zit op de printplaat geklikt en met een schroefje vast. Er zijn twee kabels die direct op daarvoor bestemde punten op de printplaat aansluiten. Een derde kabel komt direct van de bobine. Bobine is net vervangen, hij gaf een te hoog toerental aan bij zowel de oude als de nieuwe bobine. Toen ik laatst de ontsteking afstelde heb ik het nogmaals gemeten met een losse universele toerenteller op de bobine en deze bevestigde mijn vermoeden dat de toerenteller van de Volvo een te hoog toerental aangeeft.
Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? (Nu ik dit schrijf denk dat het wellicht kan liggen aan de kabel die ik van de bobine naar de toerenteller heb getrokken, kan deze te veel weerstand opleveren oid? Hij laat wel duidelijk stroom door en heeft geen kabelbreuk aangezien de toerenteller wel wordt aangestuurd.)
In de bijlage twee afbeeldingen van de toerenteller.
Het betreft een Volvo 244 GL uit 1979 met een B21a motor, VDO instrumentenpaneel en VDO toerenteller, het gaat om de zogenaamde 'kleine' toerenteller in het midden van het instrumentenpaneel. De toerenteller zit op de printplaat geklikt en met een schroefje vast. Er zijn twee kabels die direct op daarvoor bestemde punten op de printplaat aansluiten. Een derde kabel komt direct van de bobine. Bobine is net vervangen, hij gaf een te hoog toerental aan bij zowel de oude als de nieuwe bobine. Toen ik laatst de ontsteking afstelde heb ik het nogmaals gemeten met een losse universele toerenteller op de bobine en deze bevestigde mijn vermoeden dat de toerenteller van de Volvo een te hoog toerental aangeeft.
Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? (Nu ik dit schrijf denk dat het wellicht kan liggen aan de kabel die ik van de bobine naar de toerenteller heb getrokken, kan deze te veel weerstand opleveren oid? Hij laat wel duidelijk stroom door en heeft geen kabelbreuk aangezien de toerenteller wel wordt aangestuurd.)
In de bijlage twee afbeeldingen van de toerenteller.
Volvo 244 GL '79