Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lassen APK
#1
Ik heb een vraag over de APK eisen wat betrefd lassen:
Ik heb delen van mijn bodemplaat eruit geslepen omdat deze redelijk rot zijn. En daar wilde ik nieuwe delen in lassen. Zijn hier voorschriften voor Heb plaatmateriaal van 1mm. De kokers aan de binnenkant heb ik behandeld met owatrol en tectyl wit. Maar de plaatjes moeten deze gepuntlasd worden, of helemaal rondom, of om de zoveel centimeter?
En een dwarsbalkkoker bij de bestuurderskant, mag je deze zelf opnieuw lassen/ nieuwe balk inlassen?
Kan hier niet echt duidelijk info over vinden.
bedankt
Antwoord
#2
Alles wat in de fabriek gelast is mag jij namaken en erop lassen met een van de drie door jou genoemde methoden. 1 mm plaat is geweldig voor bodemplaat.

Op deze site staat het allemaal vrij goed omschreven: http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasge...aswerk.htm

Ter inspiratie een stuk bodem wat ik voor mijn broer heb gemaakt, de hele lap van dorpel tot tunnel van voorstoel tot achterbank. Was zijn idee om er een kruis in te kloppen, geeft een beetje extra stevigheid.

[Afbeelding: bodemgrijsoq2.jpg]
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
bedankt,
dat is een handige en duidelijke link.
weet ik dat ook weer
Antwoord
#4
Puntlassen mag niet meer voor de APK, je moet dus doorlassen.
Antwoord
#5
Je hebt gelijk, puntlassen mag niet. Maar ik bedoelde dus niet puntlassen (rondom het plaatje zoveel mogelijk 'hechtpikkies' plaatsen, wat ik op zich heel vaak aantref op 'professioneel' gerepareerde stukken) maar proplassen (@ 2,5 cm gaatje van 6 mm boren, en vollassen).

Regelgeving APK, versie 12-2007

Artikel 2.2.22

Toegestane wijze van repareren
Regeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Algemene bouwwijze van het voertuig, Motorrijtuigen met een volledig dragend chassis alsmede aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg, Beoordelingsnorm voor roestschadereparaties ten aanzien van de in afdeling 1 en 2 genoemde onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat

1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:

a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond;
d. roestschade van niet meer dan 2E, al dan niet in combinatie met een reparatie volgens onderdeel a, mag zijn hersteld.

2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:

a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.

© RDW (opgemaakt door I. Pantic)


Om de 20 mm proplassen zelfs, nou ja daar heb ik nog nooit last mee gehad. Helemaal rondom vastlassen mag ook, want het is meer dan 50% kettinggelast (zeg maar 100%)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
De regels zijn sinds 2 jaar veranderd, ik hoorde het bij een RDW en een APK-keuringsstation. Met puntlassen bedoelde ik puntjes zetten aan de rand van de plaat, als je puntlast in voorgeboorde gaatjes wordt het misschien wel goedgekeurd.
Even bellen met het keuringsstation voor de zekerheid?
Antwoord
#7
Het is zeker de moeite om een soort verstandhouding te creeeren met de mensen die je bak- en braadwerk goed gaan keuren. Bel ze op, vraag wat ze gewend zijn, hoe ze het liefst het werk beoordelen etc.

Of, andere uiterste, werk alles af met een dikke laag plamuur, verf en undercoating. Als iets niet meer te zien is mogen ze er alleen nog maar van buitenaf op tikken met een licht hamertje. Sierlijsten, vloerbedekking, allemaal nuttige zaken in deze.

P.S. Oh ja, dit laatste gaat alleen op als de schade nog niet eerder is opgemerkt. Als je een tijdens de APK geconstateerd gat gaat dichtlassen moet het resultaat 'schoon' ter beoordeling aangeleverd worden. Op zich dus rendabel om roest aan te pakken voor de keuring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Als iets niet meer te zien is mogen ze er alleen nog maar van buitenaf op tikken met een licht hamertje. Sierlijsten, vloerbedekking, allemaal nuttige zaken in deze.

Je verhaal klopt wel, maar wat doe je eraan (zoals ik persoonlijk eens meegemaakt heb) als een keurmeester van de RDW met een schroevedraaier aan een jaren geleden herstelde dorpel net zo lang gaat zitten pulken en steken totdat het gelaste plaatje een gaatje vertoont >Sad
Antwoord
#9
op zn bek slaan en m vertellen dat hij je auto niet kapot moet zitten maken! ;D ;D

'als je dat nog ÃÃn keer doet!!!!'
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#10
Ik denk niet dat hij daar blij mee is Tongue

Ben het eens met wat Marc zegt. Gewoon lassen en naderhand de boel mooi afkitten en er een laag tectiel overheen. Misschien valt het dan niet eens op.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lassen voor weinig aRjen.T 0 1.577 11 March 2011, 01:31
Laatste bericht: aRjen.T
  VERPLAATST: Lassen aan draagarm toegestaan voor APK? TheSaint77 0 2.192 23 November 2010, 18:42
Laatste bericht: TheSaint77
  Opgepast! Remmenreiniger en lassen niet samen!! Lasklus Nederland 6 4.950 12 October 2010, 21:41
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)