Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Deels gesmolten zekeringskast / 940
#1
Goedenavond allen.

Bij het vervangen van het lampje dat de keuzehandel van de automaat verlicht (wat een dunne yoga vingers moet je hebben om de lamphouder weer terug te plaatsen Angry ), zag ik dat de zekeringskast, gedeeltelijk was gesmolten (zie foto), betrof zekering 25 met een zekering van 25 ampère.

Zekering verwijderd en nu maar opzoek naar een andere zekeringskast.

Mijn vraag in deze is dan ook of zo'n zekeringskast een beetje gemakkelijk te vervangen is en wat ik wel / niet moet verwijderen o.i.d. dus de do's en don'ts.

Mvg. Jan

ps. betreft 940 i.c. bj. 96 / B230FT / automaat / sedan


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Even geleende info: Vuile en gecorodeerde contacten hebben een overgangs weerstand, en dat ontwikkeld warmte (die energie moet ergens blijven...........)
Dus; de zekering houder zou, in schone toestand, die 25 Ampère wel aan kunnen.
In de loop der jaren zijn de contacten wat aangetast, hierdoor ontstaat warmte, en smelt/verkleurd de kunststof behuizing.

Gewoon eruit halen zou ik zeggen. Deze zekering zorgt er alleen maar voor dat je je dimlicht helemaal niet uit kunt zetten, ook als de schakelaar op 0 staat, brandt het nog.
Eigenlijk overbodig dus, want als je de schakelaar gewoon op vol hebt staan, gaan je lichten gewoon uit wanneer je de sleutel verwijderd. Bovendien kun je dan in bijv. Frankrijk je lampen overdag WEL uitzetten. Dat scheelt weer veel knipperende tegenliggers.
Ik rijd al jaren zonder zekering 25 en wel met een bruine/verbrande zekering 25 plek in de zekeringkast. Als je daar mee kunt leven hoef je dus niet de hele zekeringkast te vervangen.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#3
Goedemiddag Kogelman.

Hartelijk dank voor jouw reactie- en uitleg  Smile.

Mvg. Jan
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dimlichtrelais 240 gesmolten Tyn245GL 5 3.752 31 March 2013, 22:50
Laatste bericht: DennisvdB
  bulb failure warnig unit gesmolten volvo fan 7 4.615 10 May 2011, 22:42
Laatste bericht: volvo fan
  Verlichting werkt deels niet, geen spanning op onderste twee zekeringen oudevolvo 11 7.853 28 October 2010, 08:41
Laatste bericht: oudevolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)