Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatige stuurbekrachtiging '91 Super Polar
#1
Hoi allen,
 
Een paar weken geleden besloten de Super Polar van een vriend over te nemen die hij wilde gaan slopen.
 
In basis een goede auto, enkel roest aan de linker dorpel en aan de linker achterwielkast, maar kwam daardoor niet meer door de APK. Dat gaat dus gewoon netjes opgelost worden en hij hervat zijn plek op de Nederlandse wegen.
 
Hij rijdt nog heel goed, behalve dat de stuurbekrachtiging een beetje onregelmatig aanvoelt. Als je het stuur helemaal uitdraait dan zitten er een paar zware punten in de bekrachtiging. Stuurhuis lekt niet en ook de olie van de pomp is op pijl.
 
Iemand een idee of dit vaker voorkomt en hoe check ik of het in de pomp of in het huis zit?

Gr Marc
Antwoord
#2
Uitgesleten overbrenging van stuurstang naar stuurhuis naar stuurkogels naar wielen? Is het telkens op hetzelfde punt?
Of slippende V snaar waardoor er geen constante druk is,
Antwoord
#3
Precies.

In de stuurstang zitten twee kleine kruiskoppelingen waarvan de onderste of de bovenste het eerst gaat. Zou een controlepunt bij de APK moeten zijn.

Misschien kan je nog een beetje valsspelen door alle draaipunten in de kruiskoppelingen een drupje olie te geven?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
(30 June 2022, 11:33)Marc1970 schreef: Precies.

In de stuurstang zitten twee kleine kruiskoppelingen waarvan de onderste of de bovenste het eerst gaat. Zou een controlepunt bij de APK moeten zijn.

Misschien kan je nog een beetje valsspelen door alle draaipunten in de kruiskoppelingen een drupje olie te geven?

Beiden bedankt voor de tip!

Ga het eens uitzoeken. Is dit nog te vervangen door nieuwe kruiskoppelingen? Of moet ik op zoek gaan naar het zo goed als onmogelijk goed gebruikt te vinden tweedehands stuurhuis?

Marc
Antwoord
#5
Het stuurhuis zelf mag wel wat rammelen/lekken zolang het maar werkt. Dit zijn koppelingen in de stuurstang, die moeten dan weer spelingsvrij zijn. Overal nieuw te koop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Nader onderzoek wijst uit dat de kruiskoppelingen goed kijken te zijn. Als ik helemaal onderin de stuurstang beet pak en ik ga draaien dan hoor ik een “kloenk” geluid van onder komen. In de buurt van het stuurhuis. Misschien toch maar daar verder gaan zoeken?

Hoe kom je erachter dat het stuurhuis naar z’n gootjes is?
Antwoord
#7
https://engineeringstuff.co.in/how-power...ing-works/

Moeilijk. Die kruiskoppelingen waren makkelijker geweest. Het stuurhuis is als een mechanisch stuurhuis (want als de motor uit is werkt het ook), met een hydraulische zuiger extra erin die bestuurt wordt door een kleppenhuis met een torsiestaaf onderin, die de benodigde bekrachtiging 'voelt'.

ALs je een mechanische kloenk voelt, is er iets mis met de overbrenging van wormwiel op de tandheugelbaan waardoor er ruimte voor kloenk is. De ingaande as heeft teveel speling, tandheugel zit te los, van alles.
Misschien kan je de stuurstangen loshalen weerskanten (plakbandje erop voor de afstelling), zodat de wielen los zijn, en proberen of ie dan nog steeds kloenkt. Maar klinkt niet best voor het stuurhuis allemaal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Zit het hele stuurgedeelte van links naar rechtsonder de auto niet los?
Dat zit met twee hoefijzervormige klemmen vast met 4 moeren. Kun je vaststellen door er aan te sjorren.
Makkelijk te constateren en aan te draaien.
Antwoord
#9
Het lijkt toch echt in het stuurhuis te zitten.

Gelukkig gisteren een donor auto gekocht, een 240 GLT uit 1990 die zeer goed onderhouden was, maar helaas door een DHL bus geramd is in de zijkant en in dat opzicht volledig total loss was, heel de cabine is krom.

Echter, de techniek is in perfecte staat.

Ik pak daar het stuurhuis van, maar zit ook te denken om de B230F, de bak met nieuwe koppeling en de gereviseerde achteras in de super polar te zetten. Die is wat meer versleten (achteras hoor je lichtjes en motortje heeft niet heel veel power). Ik heb een kennis die in de avond wat bij klust voor een hele schappelijke prijs.

Is het waard om dit allemaal over te zetten op mijn super polar, dus in principe een hele driveline swap? Hoeveel werk is dit?

Marc
Antwoord
#10
Jahoor. Ik heb wel s een motor gewisseld omdat er een nieuwe distributieriem op zat. 2 avonden voor de motor en eentje voor de achteras (alhoewel ik met de as geen enkele ervaring heb), zoiets?

HIer staan een paar dingen in die ik graag vergeet zoals de massakabels: http://www.volvohowto.com/how-to-swap-re...0-and-260/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 349 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Stuurbekrachtiging trilt Rin 4 3.275 5 August 2021, 13:24
Laatste bericht: charlesjj
  Stuurpomp maakt af en toe geluid als motor warm is. 240 1993 2.3i Polar KennOne 5 7.499 18 February 2018, 23:20
Laatste bericht: Grey240Polar
  stuurbekrachtiging op B20A motor jos245 6 6.681 24 June 2017, 12:18
Laatste bericht: Marc1970
  Rare luide doffe tik rechts achter 240 polar KennOne 6 6.483 15 November 2016, 17:16
Laatste bericht: Marc1970
  Aanloop geluid met insturen Volvo 240 Polar. KennOne 6 6.045 5 April 2016, 08:46
Laatste bericht: KennOne
  Uitlijnen Volvo 240 Polar KennOne 7 6.408 15 March 2016, 15:46
Laatste bericht: KennOne
  elektrische stuurbekrachtiging in 245 jero 7 7.250 16 August 2015, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  Stuurbekrachtiging weggevallen Nicolaas H 14 13.115 8 January 2015, 00:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  (te) licht sturen 245 met stuurbekrachtiging jero 7 8.013 27 September 2014, 21:12
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)