Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Staande ringtank
#1
In mijn 245 zit een staande LPG ringtank in de wielbak links. Er past netto minder dan 39 L in, dus vaak naat de pomp.
Nu ben ik er over aan het denken in de rechter wielbak ook een staande tank te plaatsen zodat capaciteit (bijna?) zal verdubbelen.

Er lijken echter nauwelijks meer staande ringtanks (Engels: vertical toroidal) meer verkrijgbaar.
Heeft iemand toevallig nog zo'n tank liggen? Of tips waar nog wel te krijgen?

De productiedatum is niet direct relevant, immers er zit al LPG in de auto dus hoeft niet eerst gekeurd te worden.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#2
Dag

Ik wil binnenkort een ringtank in mijn auto laten installeren. Zie ze vaker in diverse maten op o.a. Marktplaats staan.
Zou mogelijk ook voor jou te vinden moeten zijn.
Echter, ik heb geen idee of deze, boven een bepaalde maat nog wel passen. De rechter wielbak is overigens smaller.
Mijn vraag aan jou:
Past de originele Volvo kap over de ringtank in de linker bak bij een 39 liter tank?
Of moet er dan zoiets als een hoes overheen?
Antwoord
#3
Ringtanks zijn er inderdaad genoeg, maar staande ringtanks ofwel verticale toroidale tanks heb ik nog niet op marktplaats langs zien komen.

Links moet er een stuk uit dereservewiel-kap gefiguurzaagd worden. De kap loopt te snel naar binnen. Past dus niet 1op1.
Mijn tank is Stako V63004712. Dwz, 630mm rond, 47L bruto. Dikte 204mm. Ook deze heb ik niet meer bestelbaar gezien op internet. Wel opmerkingen in de trant van: wordt niet mee raangeboden, gaf te veel problemen. Iets dat ik overigens als gebruiker niet herken (productie/installatie problemen?).

Ik had me niet gerealiseerd dat de rechterkant smaller is, wel dat de benzinevulslang er ook langs loopt.
Raar dat het het niet gelijk is, maar verklaart wel waarom mijn reservewiel een 'special spare' van 165R14 moest worden.
Die klemt wel in die rechter nis, mede door de bekleding en een spant van staal waarop stukje bodemplaat hoort te rusten. Dat stukje bodemplaat ligt op zolder, past niet samen met het reservewiel uiteraard.

De onderzijde wielbak is bij beiden wel ongeveer gelijk, waar zit het verschil dan in?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Mocht je zo'n tank niet kunnen vinden, is het misschien een optie om een passende ringtank te kopen en hier de bevestiging/steunen van aan te passen?
Antwoord
#5
Je zit met de interne structuur van zo'n tank, de vul- en afsluitinrichting, die bepaalt hoe de tank bevestigd wordt.

Ritje naar de UK: https://tinleytech.co.uk/shop/lpg-tanks/...0-220-54l/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Liggende tot stand ombouwene schijnt niet direct te kunnen, redenen die Marc al aangeeft.

Tinleytech is inderdaad de enige webshop die ik heb kunnen vinden. Alleen in 22 en 27cm. Beiden te dik, als ik de huidge 20.4 cm aan de linker kant zielinks zie. De 63cm rond komt ook in de knoei met benzinevulslang. 
En behoorlijk aan de prijs, komt nog 20% VAT (UK BTW), verzending, 4.5% invoerrechten, en 21% BTW bij. (krijg je dan de VAT terug?)

Dit is de andere die ik zag, maar alleen op aanvraag. Beetje vage site, geen idee waar ze echt zitten en of het een groothandel/producent of detailhandelaar is.
http://www.shopgas.eu/

Vandaar dat ik hoopte dat iemand een jaar of wat geleden de LPG eruit heeft gehaald maar de tank nog heeft liggen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Ook de Poolse webshop niet? Drypa.pl?
Antwoord
#8
(17 April 2022, 21:18)Dopski schreef: Ook de Poolse webshop niet? Drypa.pl?

Kende ik niet. 
Maar bj staande ringtanks is dit het:

Citaat:Geen zoekresultaten of de categorie bestaat niet - verminder het aantal parameters.

Link
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#9
T is een oud bericht, maar wie weet...
https://lpg-installatie.blogspot.com/201...tanks.html
Antwoord
#10
(17 April 2022, 09:50)BartJu schreef: Ringtanks zijn er inderdaad genoeg, maar staande ringtanks ofwel verticale toroidale tanks heb ik nog niet op marktplaats langs zien komen.

Links moet er een stuk uit dereservewiel-kap gefiguurzaagd worden. De kap loopt te snel naar binnen. Past dus niet 1op1.
Mijn tank is Stako V63004712. Dwz, 630mm rond, 47L bruto. Dikte 204mm. Ook deze heb ik niet meer bestelbaar gezien op internet. Wel opmerkingen in de trant van: wordt niet mee raangeboden, gaf te veel problemen. Iets dat ik overigens als gebruiker niet herken (productie/installatie problemen?).

Ik had me niet gerealiseerd dat de rechterkant smaller is, wel dat de benzinevulslang er ook langs loopt.
Raar dat het het niet gelijk is, maar verklaart wel waarom mijn reservewiel een 'special spare' van 165R14 moest worden.
Die klemt wel in die rechter nis, mede door de bekleding en een spant van staal waarop stukje bodemplaat hoort te rusten. Dat stukje bodemplaat ligt op zolder, past niet samen met het reservewiel uiteraard.

De onderzijde wielbak is bij beiden wel ongeveer gelijk, waar zit het verschil dan in?

Merci voor de toelichting.
Het verschil heb jezelf al aangegeven. Er moet een stuk uitgezaagd en moet het zijboard eraf want de ringtank steekt ook daar uit.

Dit is de huidige site van van Meenen:

https://shop.vanmeenen.com/nl/lpg_cng-ta...ngtanks-42
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)