Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
#1
Kijk hier al een tijdje rond, maar leek me tijd om me toch even voor te stellen. 
Mijn naam is Gideon, sinds een maandje of 2 eigenaar van een groene 244 uit 1975 met nog wat werk. 
Heb de auto gekocht voor de hobby, wil rustig beginnen maar op termijn wil ik zowel motorisch als cosmetisch eea aanpakken. In het dagelijks leven doe ik iets compleet anders, dus heerlijk om hier lekker aan te kunnen sleutelen. Dagelijkse auto is een V70R uit 2004, waar ik ook al het onderhoud zelf aan doe. 

Voor nu ligt er in de 244 een B20A in met lpg, motor loopt veel te rijk en toen ik ‘m kocht ook onregelmatig. Kleppen al gesteld, ontsteking afgesteld en bougies vervangen inclusief elektrode afstand afstellen. Motor loopt al een stuk beter dan toen ik m net had, maar nog altijd te rijk. Stootte ook bij proefkeuring te veel CO uit, niet heel verrassend. Bij de apk nog een paar kleine puntjes, die pak ik aan, maar vooral nu de uitdaging hoe de auto door de CO meting te krijgen. Moet nog een besluit nemen of ik de carburateur ga/laat reviseren, of dat ik poog de auto op lpg netjes af te stellen en zo naar de keuring te gaan (weet iemand of je op beide brandstoffen gecheckt wordt?). 

Ben niet zo’n held met trouw topics bijhouden, foto’s zal ik eens proberen te plaatsen.
Antwoord
#2
Hi
Bij verschillende de apk stations werd en wordt bij mij enkel op lpg gecontroleerd. Carburateurs zijn makkelijk zelf te repareren. Schroef je zo uitelkaar. Wat voor een zit erin? Controleer naald, membraan en pakkingen. Voorbeelden genoeg op dit forum en in Olving en Haynes.
Antwoord
#3
LPG CO heeft weinig tot niks te maken met de carburateur, daarvan gebruik je alleen de gasklep. In de praktijk zijn carburateurs die lang op LPG gelopen hebben behoorlijk versleten/out of tune. Maar zolang de gasklep er nog recht, lek- en spelingsvrij in draait, prima voor LPG.

Bij de APK wordt alleen gekeken of het benzinedeel lekvrij is, geen CO want LPG is de hoofdbrandstof op kenteken. De keurmeester vraagt of de motor ook op benzine loopt, het goede antwoord is dan: nee. Voor de zekerheid haal je de benzineslang van de carburateur en duwt er een bout in om m af te dichten. Dan zetten ze 'Controle benzine n.v.t.' op het formuliertje.
Voor deze en allerlei andere geintjes is het handig als je bij de keuring blijft. ZOek een garage die daar mee om kan gaan, liefst eentje met heel veel ouwe lekkende en roestende oldtimers, campers en trikes in onderhoud.

AFstellen: op de verdamper zit een grootachtige schroef, meestal bij de slang die richting het mengstuk gaat. Die draai je in en dan gaat de motor armer lopen.
ALs de motor vervolgens af wil slaan of het toerental te laag wordt, ga je naar de stationair regelschroef op de carburateur zoeken en draait die wat open.
En zo ga je een paar keer van de ene schroef naar de andere.

Er zit misschien ook nog een stelschroef in de slang naar de carburateur, die draai ik compleet open of haal m er uit, die is om de LPG bij hogere toerentallen te knijpen (bij hoger denkt men dan aan 3000 rpm). In de praktijk moet de B20A zo ontzettend veel toeren draaien om 130 km/u te halen (ca. 4500 rpm) dat de schroef zelfs max open nog in de weg zit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Thanks, zeer nuttige info!
Antwoord
#5
Het einddoel van de CO is uiteraard niet dat de motor op lucht draait. Een te arm mengsel doet de verbrandingstemperatuur erg snel oplopen wat weer niet zo fijn is voor de kleppen en de bougies.
Ik zit te bedenken of er een houtjetouwtje test is voor minimale CO maar die komt niet boven borrelen. Tijdje geleden alweer. Behalve een eindje hard rijden op de snelweg, luisteren of er iets pingelt bij vermogen vragen, en kijken wat de TEMP meter doet. Verbruik in de gaten houden, 1 op 7/8 is prima.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen 940 station 1992 179 32.322 2 November 2023, 13:11
Laatste bericht: 940 station 1992
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 14.827 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.490 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.370 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 2.733 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 4.321 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 9.315 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 15.331 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 11.827 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 3.516 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)