Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair
#1
Het ene stationair is het andere stationair niet...

240 uit 91 rijdt eigenlijk al heel lang prima. Ik verbaas me erover! B230F. 440K gelopen.
Maar er is toch iets wat mij niet lekker zit. Auto draait bij stoplicht meestal 800 tpm. Klinkt heel regelmatig. Lijkt mij prima, toch?
Dan opeens op een andere dag loopt ie stationair 500 tpm maar dan erg onregelmatig. Elk seconde tussen 450 en 550 tpm. Dat afwisselen van toerental doet hij dan weer wel heel regelmatig.

De gasklep is trouwens schoongemaakt [wat niets veranderde].

Nou heb ik wel eens gehoord dat de contacten in een bepaald relais kunnen rammelen en dat je met de soldeerbout alles even na moet lopen om soldeerbreuken tegen te gaan. Welk relais kan hiervoor verantwoordelijk zijn? En vooral: waar zit dat?

Groet! Niek
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Ik denk dat ie sommige dagen de klik van het gasklepschakelaartje mist (klikje geeft de ECU het signaal "Start stationair regelklep') en kan je horen als je de gasklep met de hand verdraait. Kijk ff of de gasrol gesmeerd draait en alles eromheen en zo.
Als dat niet helpt, kan je de schakelaar war verdraaien zodat de klik net iets eerder komt. Procedure staat hier: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineS...tionSwitch

Afstellen complete gasklep: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Naast de gasklep mss ook de stationairklep eens goed reinigen. Hangt onder de gasklep met 3 slangen erop aangesloten. (Soms ook stappenmotor genoemd)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
(15 January 2022, 03:19)Nicolaas H schreef: Het ene stationair is het andere stationair niet...

240 uit 91 rijdt eigenlijk al heel lang prima. Ik verbaas me erover! B230F. 440K gelopen.
Maar er is toch iets wat mij niet lekker zit. Auto draait bij stoplicht meestal 800 tpm. Klinkt heel regelmatig. Lijkt mij prima, toch?
Dan opeens op een andere dag loopt ie stationair 500 tpm maar dan erg onregelmatig. Elk seconde tussen 450 en 550 tpm. Dat afwisselen van toerental doet hij dan weer wel heel regelmatig.

De gasklep is trouwens schoongemaakt [wat niets veranderde].

Nou heb ik wel eens gehoord dat de contacten in een bepaald relais kunnen rammelen en dat je met de soldeerbout alles even na moet lopen om soldeerbreuken tegen te gaan. Welk relais kan hiervoor verantwoordelijk zijn? En vooral: waar zit dat?

Groet! Niek

500 tpm klinkt als de zgn. "base idle" van een LH Jetronic inspuiting. Dat toerental moet de motor stationair lopen als je een slang naar/van de IAC dicht knijpt (zie ook de procedure waar Marc naar heeft gelinkt).

Maak die idd maar goed schoon voordat je verder iets gaat uitproberen. De klep, meer een rol, moet goed vrij kunnen bewegen en de veer (mits tweeddraads aansturing, maar dat verwacht ik wel) moet deze rol van helemaal open voorbij helemaal dicht kunnen duwen zodat er weer een luchtspleet van een mm of 2 is.
Mijn ervaring met een vervuilde IAC is eerder een te hoog stationair toerental dan te laag, maar het schoon maken moet toch geregeld.

Daarnaast kun je met het diagnostiek kastje bij de linker veerpoot niet alleen de foutcodes uitlezen, je kunt ook een controlemodus starten waarmee de computer achtereenvolgens de injectoren laat klikken en de IAC opent en sluit. Hoe dat klinkt en eruit ziet heb ik wel eens op een filmpje vastgelegd.



Er is ook een controlemodus waarmee je zonder multimeter de werking van de TPS kunt testen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 140 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 382 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.463 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.464 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.424 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.266 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 9.280 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 5.297 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  Stationair zakt in bij snel achter elkaar remmen TeunTimmermans 2 2.851 8 August 2018, 18:15
Laatste bericht: Grey240Polar
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 10.177 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)