Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is het extra pinnetje bij de wielbouten?
#1
Dag mensen,

Misschien een beginners vraag, maar tijdens het demonteren van m’n wiel zag ik dat naast de bouten die in de velg gaan, er ook een extra pinnetje zit die in een daarvoor bestemd gat valt in de velg. Bij corona velgen zit dat niet. Mijn vraag: 1 kan je die eraf halen waardoor de corona velgen wel passen ipv de standaard velgen en 2, waarvoor dient het eigenlijk?

Alvast bedankt voor de reacties.
Antwoord
#2
Dat pinnetje houdt de riemschijf vast op de naaf. Alleen van belang bij eerste montage. Als je de wielen een keer goed aangedraaid heb kun je deze weghalen voor die corona’s.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Dat pinnetje zit op een M6 boutje wat de remschijf losjes op z'n plek houdt zodat ie niet bij verwisselen van het wiel van de naaf op straat kukelt, maar het pinnetje zelf is om de orientatie van het wiel op de naaf te bepalen.
SOmmige lieden balanceren hun wielen aan de auto, en dan is de exacte positie van (de zwaartepunten van) wiel t.o. naaf van belang.

Je kan dus het boutje weglaten want er zijn er twee en één is genoeg (nul ook al want in de praktijk zit de remschijf behoorlijk klem op de naaf), of vervangen door een M6 zonder pinnetje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Dat vervelende pinnetje heeft me eens een keer bijna doen stranden.

Zowel op mijn Draco's (winter) als Virgo's (zomer) zit er een gaatje resp. een ruimte waardoor dit pinnetje heen steekt of in valt. Als reservewiel heb ik een volwaardig formaat wiel, weliswaar op een stalen velg van een ouder model. Toen ik afgelopen winter een schroef in een band reed waardoor die snel leeg liep, kwam ik bij het monteren van het reservewiel tot de onaangename verrassing dat dat gaatje in die oudere velg niet op dezelfde plek zat waardoor ik het wiel er niet op kreeg.

Ik had op dat moment geen gereedschap bij me, maar kon gelukkig van een paar werklui in de buurt van de stopplek een sleutel lenen om dat pinnetje eruit te draaien.
Bij mijn vorige 245 waren die pinnetjes al ooit eens verwijderd, maar bij mijn huidige 245 zaten er nog drie van de vier in. Nu heb ik de rest er natuurlijk ook maar uit gedraaid. Roest houdt de remschijven zonder hulp van een boutje ook uitstekend op de naaf.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Ach die pinnetjes heb je niet nodig de wielmoeren houden die schijf echt wel op zn plek hoor.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 13.706 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)