Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand?
#1
De afgelopen tijd heeft mijn auto met B23A, contactpuntje, LPG weer wat nukken. Af en toe start hij in 1 keer, af en toe slaat hij niet aan, lijkt zichzelf te verzuipen en start dan met wat moeite op 2 of 3 cilinders. Gisteren bedacht hij daarnaast ook dat het na een km of 40 tijd was voor een nieuw kunstje: inhouden en hikjes tijdens het stationair lopen. Uitwisselen van bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, contactpuntje en bobine lijkt geen verschil te maken. Voorschakelweerstand heb ik nog niet vervangen.

Er zit nu een bobine met voorschakelweerstand in, kan ik die ongestraft vervangen door een bobine zonder voorschakelweerstand (en dan dus ook de voorschakelweerstand overbruggen)?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#2
Ja in 99 vd 100 gevallen zal dat prima werken, zeker met puntjes, die zijn niet zo kieskeurig. Zinnig verhaal over bobines: https://oldtimerrestauratie.com/index.ph...-de-bobine

Mijn 144 heeft volgens mij ook last van verzuipen op LPG wat ik nog steeds erg vreemd vind. Beetje de toevoer knijpen door de LPG schakelaar op 'uit' te zetten na de eerste omwenteling helpt vrij goed. Zal iets met de verdamper zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Top, thanks. Dan ga ik eens kijken of iemand nog zo'n bobine (of een voorschakelweerstand) heeft liggen zodat ik kan kijken of dat verbetering oplevert.

De LPG schakelaar is inderdaad erg behulpzaam als hij verzopen is. Wellicht dat mijn verdamper ook niet helemaal fris meer is. Die was al niet nieuw toen hij er dik 100.000 km geleden in ging.

Kwam er gisteren ook achter dat dat tonnetje op het schutbord niet klikt bij het op contact zetten en het tonnetje op het inlaatspruitstuk ook niet altijd. Dat helpt vast ook niet.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#4
Dag

Mijn contactpunten vervangen door electrisch accuspark setje en na een paar ritjes geeft de verdeler geen vonken meer.
Ik lees op de link die Marc hierboven stuurde e.e.a. over een bobine voor 12 volt, die met voorschakelweerstand kapot brandt.
Ik heb een 245 2,3 liter van 1982.
Bij een 164 weet ik dat die weerstand op het schutbord zit. Is dat bij een 245 ook?
Heeft een 245 überhaupt een voorschakelweerstand?
Antwoord
#5
IK denk t wel.. Kan ook bij de motorkapscharnier zitten.

Andersom. Een bobine uit een voorschakelsysteem is voor 10V en in een continu 12V systeem wordt deze continu overbelast (=te heet).

Maar als je alleen de puntjes vervangen hebt, zou de rest van het systeem nog moeten werken zoals bedoeld. En dan is het puur toeval dat je bobine nu de geest geeft.
Meet de volts bij de + vd bobine met de sleutel in II en III, zou duidelijk verschillend moeten zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ja, ik zie het. Hij zit bij het scharnier links (als je voor de auto staat). Dan vrees ik dat ik de bobine heb opgeblazen.
Er zat een 3 ohm in, maar die tikte onregelmatig. Vervolgens er waarschijnlijk een 1.5 ohm ingezet die het één ritje heeft gedaan.
Ik heb niet gevoeld of die heet was, maar dat zal waarschijnlijk wel.
Zo ik die ballastweestand er tussenuit haal en een 3 ohm bobine erin zet zou dat moeten werken toch?
Antwoord
#7
Ja, als 3 ohm de standaard weerstand voor een 12V systeem is wel.

In het Volvo handboek staan voor verschillende bouwjaren allerlei waardes achter de komma voor bobine, kabel, rotor en bougie voor radio-ontstoring e.d. maar ik denk dat een standaard bobine merk X hoedanook een draaiende motor oplevert (langer dan één ritje).
De draad van de startmotor naar weerstand ergens oprollen, en op die pin de blauwe draad vanaf het contact zetten zou het moeten doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Heel vreemd
Mogelijk was de kabel van de bobine naar de verdeler stuk. Die heb ik vervangen.
Ik heb drie 3 ohms bobines geprobeerd. 3 Ohm start die in het geheel niet op.
Echter de auto loopt wel op een 1.5 bobine.
Ik zal kijken in Haynes en Vraagbaak of ik die waardes vind.

De ballast weerstand heb ik eruit gehaald.

Ah in Haynes staat model 79 tot 84 1.8 to 2.0 ohm.
Wel vreemd dat daar bij mij dan toch een weerstand tussen zit toch?
Antwoord
#9
Volgens mij is de voorschakelweerstand een ander geval dat de interne primaire weerstand van een bobine. Er staat meest niks, of iets van "12V No external resistance needed" op bobines. Staat er echt "3 ohm" op die bobines of heb je dat gemeten? De voorschakelweerstand zou 9 ohm moeten zijn.

Er komt ergens een blauwe draad met 12V vanaf het contactslot, die moet op pin + van een 12V bobine gaan en dan krijg je vonken zou je zeggen. Leg s draadje direct van de accu naar de + vd bobine, dan zal ie toch wel werken.

AHa in het Volvo handboek wordt 2,7 tot 3 ohm gegeven voor een ontsteking met puntjes, 1,8 tot 2 voor breakerless voor jouw motor en 1,1 tot 1,3 voor computerized (de EZK varianten). Ik weet niet waarvoor die kleine verschillen nodig zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Bedankt voor je reactie. Ik heb de auto door de weerstand af te koppelen en een 1,5 ohm bobine. nu aan de praat. Met een 3 ohm werkt hij niet. Ook. niet met weerstand er weer tussen.
Volgens accuspark werkt het niet met een 1,5 bobine. En ik wil er graag zo'n electrisch blokje inzetten. Dat zou wel moeten kunnen met die weerstand ervoor. Maar dan doet de auto ook niets
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  tussendemper vervangen adrianus240 2 1.623 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.525 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 4.375 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 3.798 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 10.166 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 4.653 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 18.034 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 9.982 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 10.090 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne
  koppelingskabel vervangen jantjebeton 4 3.701 16 May 2017, 22:45
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)