Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen
#1
In 2019 heb ik een 264GLE uit 1978 restauratieproject gekocht met manuele versnellingsbak met overdrive. Vorig jaar dan ben ik in mijn zoektocht naar onderdelen en info voor dit restauratieproject per toeval uitgekomen op een schuurvondst, een prachtige groene 264 GL eveneens uit 1978, dus ook een B27E  (met slechts 59.000 km, en van eerste eigenaar met historiek) maar met een handgeschakelde 4 versnellingsbak. Heb hem uiteraard op de slag gekocht, wagen rijdt schitterend maar op autostrade aan 120km/u is motor toch echt wel erg luidruchtig, vandaar mijn vraag of er een 5 versnellingsbak past onder deze wagen?
Antwoord
#2
Weinig keus buiten de M45 (=4+herrie) of de M46 (=4+OD), Volvo vond de M47 niet sterk genoeg voor turbo's en V6 motoren dus daar zou ik dan ook niet aan beginnen.
Er is nog een M50/51 uit 1976-77 maar die zijn schaars en gaan tot 1:1 in de hoogste versnelling, net als de M45.

https://people.physics.anu.edu.au/~amh11...mpared.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Maar 140 pk en 200 Nm, is dat echt al teveel voor een M47?

Ik heb wel eens een dagje met een 780 met automaat mogen rijden. Nou... mijn 245 met "maar" een B200F + M47 voelde een stuk levendiger aan, ook al was dat op papier andersom.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Ik denk dat Volvo een hele voorzichtige autobouwer was. Daarom gaan die ouwe dingen zo lang door.

Behalve de tuimelaars van de oudste PRV's natuurlijk. Hou de olie lekker vers in die 264.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(8 May 2021, 15:35)LMarc1970 schreef: Dank voor je verhelderende antwoord Marc.

Tja, inderdaad, niet erg veel keuze dunkt me, nu schrikt een m47 versnellingsbak me helemaal niet af, ik heb geen sportieve rijstijl en zou deze nooit kunnen overbelasten maar als ik het dus goed begrepen heb is deze nooit gekoppeld geweest aan de PRV motor, mag ik er dan vanuit gaan dat deze in principe niet zou passen en er heel veel aanpassingen dienen te gebeuren om deze te laten passen? Indien ja, is dit definitief uitgesloten want ik wil de wagen toch min of meer origineel houden.

Mogelijkheid 2: de M46 met overdrive, van deze versnellingsbak weet ik dat die origineel geleverd werd op de 264. Ik heb op marktplaats voor 300€ een M46 met OD gevonden die komt uit een 265 maar verkoper biedt alleen de bak aan, niet de versnellingspook. Zijn er trouwens nog andere zaken die dienen aangepast te worden voor montage van de M46, bv. is de kabelboom van mijn auto voorzien voor omschakeling naar M46 met OD, is mijn huidige instrumentenkombi voorbereid hierop (lampje van de overdrive klaar voor gebruik?) en last but not least, heeft de M46 met OD nog een bijkomende oliekoeler nodig?

Is er eigenlijk iemand op het forum die ervaring heeft met de ombouw van m45 naar m46 of een Volvo garage kent die deze operatie zou kunnen uitvoeren aan een schappelijke prijs?
Antwoord
#6
Ja nou ja als je de 5 van de M47 puur gebruikt als overdrive op de snelweg bij constante snelheid/vermogen/koppel, en niet als versnelling, zal ie t langer uithouden. Dan zou ik bijvoorbeeld terugschakelen om uit een tunnel te rijden, inhalen op de snelweg etc. De M47 past op dezelfde plek aan het koppelingshuis als de M46, het is hetzelfde boutpatroon etc, is alleen iets langer en weinig aanbod met tellerkabel.
Let op het aantal splines op de ingaande as vd bak, die moet overeenkomen met de koppelingsplaat (10 of 22). Ik weet niet of de PRV koppelingsplaat in beide versie leverbaar is.

Er zit een spacer tussen het kopp.huis en de bak, deze hoort erbij en je zal dus een passende spacer voor de 'nieuwe' combinatie moeten hebben (en een nieuwe pakking). Er is vast wel een werkplaatshandboek te vinden waar deze berekening in staat.

Ik zou denken dat de M45 pook voorlopig prima op een M46 van hetzelfde bouwjaar gaat. Er zijn twee soorten pook-bak verbindingsstang, als de stang in het deksel gaat is ie korter, als ie in de bak gaat, heeft ie een bochtje (is wel op te lossen met slijptol en lasapparaat).
De OD schakel je dan in via een knopje op je dashboard, stuur of waar dan ook, tot je een M46 pook vindt. De schakeling is elektrisch simpel, met een relais (die ook de OD uitschakelt als je terugschakelt) en er zit ook een achteruitbeveiliging ergens (OD in achteruit is dodelijk voor de OD). Het OD lampje in je dashboard zit er wel gok ik, misschien moet je er een stekkertje insteken. SChijn met een zaklamp in de teller dan zie je het pijltje ergens staan.
De M46 heeft geen oliekoeler, in geen enkele versie.

Er staan ineens een heleboel M46's met tellerkabel op MP. Je M46 hoeft niet perse achter een PRV vandaan te komen, je kan een complete kopen en het koppelinghuis en schakelstang overzetten.
Misschien ook nog de flens naar de aandrijfas, dat is bouten en moeren werk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik heb deze ombouw al eens gedaan, al was dat in een 244 met een B19/B230. Wat heb je nog nodig:

-Een aandrijfas van een M46. De as van een M45 is langer. Je kunt er ook voor kiezen om je huidige aandrijfas te laten inkorten. Als je dit wilt gaan doen, kijk dan goed of de flens aan de uitgaande as van de bak hetzelfde is. Er zijn 2 verschillende diameters, het verschil is ongeveer 1-2 cm, best vervelend als je daar achter komt tijdens montage... (Ik spreek uit ervaring)
-Eventueel een nieuwe koppeling, er bestaan verschillende uitvoeringen van de prise-as, en als je huidige koppeling al oud begint te worden is dit een mooi moment om hem te vervangen. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de achterste krukaskeerring.
-Een langere kabel voor de kilometerteller.
-Een overdrive-relais.
-Een kabelboom. Klinkt spannender dan het is, want je hebt alleen het gedeelte vanaf de zekeringhouder nodig. Alles wat daarvoor zit is al voorbereid. De tellerbak heeft al een overdrive-lampje, mogelijk zit er al een lampje in. Er moet alleen nog een draadje in de stekker op de tellerbak worden gezet.

Je hebt geen oliekoeler nodig.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#8
De M47 gaat niet rampzalig kapot maar na 200-300 duizend kilometer hard werk slijten de lagers van de 5de versnelling en gaan vervelend geluid maken, meer dan alle voorgaande versnellingen bij elkaar. En de uitgaande as gaat los zitten zodat de keerring gaat lekken en zo. ALs je dan die lagers vervangt gaat ie weer x duizend km mee.
Om de M47 langer te laten draaien moet je m overvullen met olie, op z'n kant. Dit terzijde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(19 May 2021, 10:51)Marc1970 schreef: [...]
Het OD lampje in je dashboard zit er wel gok ik, misschien moet je er een stekkertje insteken. SChijn met een zaklamp in de teller dan zie je het pijltje ergens staan.
[...]

Dat zal wel kloppen, zelfs in mijn 1976er zat het OD lampje voorbereid in tellerunit. Wel is het een groen lampje, dat aan is als de OD zijn werk mag doen. Lampje uit is OD uit. 
Ik heb begrepen dat het soms (later?) een oranje/rood lampje is, dat aan is als OD uit staat. Maar dat weet ik niet zeker.
Betreft overigens een automaat: was BW55 nu AW71.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
Dag allen,

Mijn volvo 264 gl (B27E) start soms van de eerste slag, soms helemaal niet om dan na een paar dagen weer terug vanaf eerste slag te starten. Het is ook al gebeurd dat ik tijdens het rijden een schok waarneem, enkele seconden daarna slaat motor af en is deze niet meer te starten.
Wanneer ik dan de kabel van bobijn naar verdeler eventjes afkoppel en start en vervolgens kabel terug aan verdeler verbind start motor meestal dadelijk terug (maar niet altijd)
Aangezien alles van het benzine circuit reeds vervangen is (injectoren en rubbers, benzinepomp en -filter, accumulator, WUR ben ik er zeker van dat het met de ontsteking te maken heeft.
Ik heb reeds nieuwe verdeelkop en rotor geïnstalleerd, nieuwe bobijn en ontstekingsmodule, echter zonder resultaat.
Vandaag startte de motor weer niet en heb ik dan eens met multimeter het voltage gemeten naar de bobijn met ingeschakeld contact. Eerst met pluspool losgekoppeld van bobijn: 12,5V.
Vervolgens met pluspool aangesloten op bobijn: 5,5V (ik vermoed dat dit normaal is aangezien de bobijn nogal veel stroom trekt).
Vervolgens met pluspool aangesloten op bobijn en tijdens starten: 10,5V. Zou dit niet minstens 12V moeten zijn? Wat ook heel vreemd is dat tijdens de meting met multimeter de motor wel aansloeg en bij draaiende motor de bobijn niet meer dan 10,5 binnenkrijgt.
Iemand bekend met dit ‘fenomeen’? ?

Dag allen,

Mijn volvo 264 gl (B27E) start soms van de eerste slag, soms helemaal niet om dan na een paar dagen weer terug vanaf eerste slag te starten. Het is ook al gebeurd dat ik tijdens het rijden een schok waarneem, enkele seconden daarna slaat motor af en is deze niet meer te starten.
Wanneer ik dan de kabel van bobijn naar verdeler eventjes afkoppel en start en vervolgens kabel terug aan verdeler verbind start motor meestal dadelijk terug (maar niet altijd)
Aangezien alles van het benzine circuit reeds vervangen is (injectoren en rubbers, benzinepomp en -filter, accumulator, WUR ben ik er zeker van dat het met de ontsteking te maken heeft.
Ik heb reeds nieuwe verdeelkop en rotor geïnstalleerd, nieuwe bobijn en ontstekingsmodule, echter zonder resultaat.
Vandaag startte de motor weer niet en heb ik dan eens met multimeter het voltage gemeten naar de bobijn met ingeschakeld contact. Eerst met pluspool losgekoppeld van bobijn: 12,5V.
Vervolgens met pluspool aangesloten op bobijn: 5,5V (ik vermoed dat dit normaal is aangezien de bobijn nogal veel stroom trekt).
Vervolgens met pluspool aangesloten op bobijn en tijdens starten: 10,5V. Zou dit niet minstens 12V moeten zijn? Wat ook heel vreemd is dat tijdens de meting met multimeter de motor wel aansloeg en bij draaiende motor de bobijn niet meer dan 10,5 binnenkrijgt.
Iemand bekend met dit ‘fenomeen’? ?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 587 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 222 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 5.101 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.247 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 8.056 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 4.677 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 5.687 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 13.920 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 940 achteras inkorten.. gydomatra 17 16.778 28 October 2017, 15:36
Laatste bericht: gydomatra
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 13.572 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)