Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
scheuren uitlaat bij aansluiting spruitstuk
#1
dag allen,

het is me het afgelopen half jaar nu al drie keer gebeurd dat de uitlaat scheurt net onder de verbinding met het spruitstuk. De auto trilt ook behoorlijk vanaf ongeveer 55 km/h en ik moet er echt niet harder dan 100 kmh mee rijden want dan is t echt niet meer leuk.  Als ik ietsje gas geef trilt ie een beetje maar zodra ik het gas wat los laat omdat ik de gewenste snelheid heb of gewoon gas terug moet nemen/afremmen, dan begint ie enorm te trillen. en het lijkt alsof ie heel even niet/stuk minder trilt als ik de koppeling op laat komen en dan het moment dat ie aangrijpt.

Zal het iets zijn in de aandrijving of komt het scheuren ergens anders door??? Wij weten hier niet zo goed waar we het moeten zoeken. we hebben al de nodige zaken in de motor vervangen om te zorgen dat hij beter loopt, maar dat scheuren en trillen blijft.
Big Grin  knalrode Volvo 245.243 1990  Big Grin 
Antwoord
#2
Tja, klinkt nog steeds niet als een bekend probleem helaas.

Wat ik wel weet is dat de uitlaat ter hoogte van het koppelingshuis ook nog een steunpunt heeft (tussen de twee pijpen), daar hoort een stuk hoekijzer op, wat je weer aan een beugel op het kopp.huis vastbout. Zodat het spruitstuk niet het gewicht of de trillingen vd uitlaat voelt.
Deze: https://picclick.com/91-Volvo-240-Front-...84664.html

Dan zal de uitlaat een eindje verderop alsnog scheuren maar misschien minder vaak?

Hier is deel 1 bij Skandix: http://www.skandix.de/en/spare-parts/exh...e/1020255/

en deel 2: http://www.skandix.de/en/spare-parts/exh...e/1020256/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Misschien een open deur: motorsteunen en versnellingsbaksteun zijn in orde?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#4
(17 October 2019, 21:37)heideltje schreef: dag allen,

het is me het afgelopen half jaar nu al drie keer gebeurd dat de uitlaat scheurt net onder de verbinding met het spruitstuk. De auto trilt ook behoorlijk vanaf ongeveer 55 km/h en ik moet er echt niet harder dan 100 kmh mee rijden want dan is t echt niet meer leuk.  Als ik ietsje gas geef trilt ie een beetje maar zodra ik het gas wat los laat omdat ik de gewenste snelheid heb of gewoon gas terug moet nemen/afremmen, dan begint ie enorm te trillen. en het lijkt alsof ie heel even niet/stuk minder trilt als ik de koppeling op laat komen en dan het moment dat ie aangrijpt.

Zal het iets zijn in de aandrijving of komt het scheuren ergens anders door??? Wij weten hier niet zo goed waar we het moeten zoeken. we hebben al de nodige zaken in de motor vervangen om te zorgen dat hij beter loopt, maar dat scheuren en trillen blijft.

Wat voor zaken heb je aan de motor vervangen?

Net als Arjan en Marc1970 zit ik te denken aan de motorsteunen en versnellingsbaksteun en de beugel. Scheuren heb ik in de pakweg 20 jaar dat ik nu Volvo's rijd nog niet meegemaakt.
De beugel die Marc1970 beschrijft wil nog wel eens ontbreken (eigen ervaring) en wordt bij APK niet altijd gezien (ook eigen ervaring), maar moet er wel zijn. De uitlaat en versnellingsbak zitten star aan de motor en die hebben geen andere keus dan zijn bewegingen te volgen. Als de beugel bij de versnellingsbak ontbreekt is er veel meer mogelijkheid dat de uitlaat gaat torderen en wringen, juist bij die flens. Met die beugel is dat stuk iig gefixeerd.

Maar de bron van alle ellende is niet die beugel, maar de - zoals het mij aanhoort - nogal heftige trillingen.
Hoe is het met de koppelingsplaat gesteld? Vliegwiel? Kruiskoppelingen? Speling op lagers? Alles wat draait...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Ik denk naast motor- en baksteunen ook aan beschadigde starterkrans op het vliegwiel.
De staat kan je zien door de startmotor te verwijderen en door het gat te kijken terwijl je met een dop aan de krukas draait.
Maar dan zou je ook een historie van tandenpoetsen hebben gehad (of door de vorige eigenaar).
Succes, hoor graag wat het was!
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#6
Wat je schrijft over het minder trillen bij het aangrijpen vd koppeling is slecht te rijmen, maar de hele trilling is raar. Iets wat trilt bij zowel stationair (800 rpm, geen aandrijving) als bij 110 km/h (2500 rpm en wel aandrijving) kan ik me haast niet voorstellen. Tenzij het inderdaad de motor zelf is.
Het enige wat ik bij de koppeling kan verzinnen is dat er in de koppelingsplaat 4 veren zitten, die de koppeling wat speling en wat meer 'gevoel' geven. Die kunnen misschien wat trilling dempen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Eerlijk gezegd denk ik dat deze thread hier en deze thread van heideltje op één hoop gegooid mogen worden. Lijkt mij nl. dezelfde oorzaak te hebben.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Vacuumslang naar de rembekrachtiger? Als die lek is geeft dat ook rare situaties. Ik zou toch eens met een bus remmenreiniger in de weer gaan om vacuumlekken uit te sluiten.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#9
(20 October 2019, 07:50)Grey240Polar schreef: Eerlijk gezegd denk ik dat deze thread hier en deze thread van heideltje op één hoop gegooid mogen worden. Lijkt mij nl. dezelfde oorzaak te hebben.

nou niet helemaal...

morgen wordt de achteras vervangen, lijkt de oorzaak van het trillen bij hogere snelheden te zijn.
de uitlaat is nog steeds een probleem.
Big Grin  knalrode Volvo 245.243 1990  Big Grin 
Antwoord
#10
En? Heeft het vervangen van de achteras geholpen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)