Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleempje met M-46.
#1
Hoi,

Bij mijn M-46 bak heb ik een probleempje, de 2 en 4 willen er nog al eens "uitspringen", iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Verder wienig te merken aan de bak, geen gerattel of gekraak. In de 2 of 4 schakelen verloopt soepel.
Groet,

Mathieu.
Antwoord
#2
De schakelstang van de bak wordt bediend door een gaffel aan de onderkant van de pook. In die gaffel zitten 2 kunststof busjes, daar zit dan weer een pen doorheen die in de schakelstang vast zit. Bij mij bleef de bak ook niet goed in z'n 2 en 4 staan, dat zijn ook de versnellingen waarbij de schakelstang in de bak gedrukt wordt. Dat kwam omdat die kunststof busjes in de gaffel versleten waren en de speling te groot was geworden. Gelukkig kwam ik daar toevallig achter voordat ik de bak in de auto bouwde. Ik heb er metalen busjes in gezet (volgens mij van koper/messing, het is alweer een tijdje geleden), die had ik uit een oude M45 gehaald die nog in de schuur lag.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#3
Welke type M46?

Ik denk dat je een probleem met de stangen waar de schakelvorken op zitten hebt. De M45/46 tot 1979 had in de bak drie 'schakelvorkstangen' als de M40/41, een voor schakelvork 1-2, een voor schakelvork 3-4, en 1 voor de achteruit. De bediening gaat door het deksel, dat vrij bol is. Versnelling 2 en 4 delen vrij weinig onderdelen en zitten aan beide uiteinden van de bak, het zou vreemd zijn als beide tegelijk een probleem hadden.
Daarna komt er vernieuwde bediening, met één schakelvorkstang met beide schakelvorken erop, en een iets complexer selectiemechanisme. De achteruit werkt zonder schakelstang. Het deksel is platter, de bediening is door de achterwand vd bak zelf. 2 en 4 delen nu zeker één onderdeel, de 'schakelvorkstang'.
Aan het eind van deze schakelstang (balladeuras heet ie wat een mooi woord) zit een inkeping waar een balletje ingedrukt wordt, dat zijn de dingetjes die het klik-klak gevoel geven. Volvo geeft dit in het M40/41 handboek als één van de redenen waarom een versnelling eruit springt (M40 t/m M46 hebben hetzelfde tandwiel en synchromesh systeem).

Dit balletje is waarschijnlijk maar deels verantwoordelijk voor het in de versnelling houden van het geheel, maar als alles (de schakelmoffen en hun omgeving) al wat versleten is, kan het de laatste strohalm zijn. Denk ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Het kan natuurlijk ook zijn dat de pook de carrosserie raakt en uit de versnelling geduwd wordt. Ingezakt bakdraagrubber of zoiets. Dat zou nog s simpel zijn!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dank voor jullie reacties, zodra ik thuis ben zal ik de bak eens open maken. Het is een iedergeval niet dat de pook eruit gedrukt wordt door het raken van de carrosserie, daar had ik al naar gekeken.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
#6
Hoi, 
Ik heb een 240 glt uit 81 met b23e motor met een m46 bak met j-type overdrive er achter,het probleem is dat de bak iets wat scheef onder de auto zit en de pook niet mooi midden bij het gat uitkomt ook na het vervangen van de motor en baksteun rubbers.
Heeft hier iemand ervaring mee of de oplossing?

Mvg Rens
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  OD probleempje? teygeler 20 12.555 24 September 2007, 21:16
Laatste bericht: henqui
  Probleempje met automaat Erik265 17 9.441 8 February 2007, 21:19
Laatste bericht: michiel
  probleempje met overdrive 83_240_Turbo_Estate 0 2.612 12 August 2005, 21:00
Laatste bericht: 83_240_Turbo_Estate

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)