25 February 2019, 15:08
Ik ben dus aan denken om een nieuwer type B230 in mijn 240 te leggen. Gewoon om een vlottere auto te hebben die hopelijk ook wat minder verbruikt. Ik rijd met een 240 uit 1984 en daar ligt een B19K in. Met te zoeken op google en het dit forum lijkt mij een B230FB wel een interessant blok. Maar nu wou ik hier eens kijken wat er allemaal bij komt kijken. Zelf heb ik ook al eens rond gezocht op het forum en ik kwam bij de volgende dingen uit.
Ik zou het blok willen ombouwen inclusief het injectiesysteem dus dan heb ik een volledig blok nodig inclusief de kabelboom en de computers.
De ontsteking achterop het blok gaat niet passen in een 240 en daarom moet je er de as die de ontsteking aandrijft uit een oud blok inzetten om de ontsteking voor op je blok te kunnen zetten. Dus de ontsteking van de B230FB met EZK krijg je niet werkend als ik mij goed heb ingelezen. Maar hierop een oude verdeler met contactpuntjes zetten lijkt mij dan ook wel weer jammer. Sommigen hebben hier ook al de elektronische ontsteking van een ‘nieuwere’ 240 voor gebruikt. Een verdeler van 123ignition lijkt mij ook wel een optie maar zijn er nog andere of betere oplossingen?
De benzinedruk moet hoger zijn als bij een blok met carburateur en dat kan opgelost worden met een inlijn benzinepomp of complete benzinetank uit een 240 met injectie. Ik vermoed dat er een ook een terugvoerleiding moet geplaatst worden?
Hoe zit het met het snelheidssignaal? Ik heb verschillende topics gelezen, ook op turbobricks tot zo goed mijn Engels lukt, en die zeggen dat de ECU een snelheidssignaal nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
En mijn teller is er eentje met mechanische aandrijving en ik dacht gelezen te hebben dat dit van de versnellingsbak komt. Dus als ik deze ook wil vervangen door de modernere 5-bak moet ik hier ook een oplossing voor zien te vinden.
De uitlaat van mijn 240 is er eentje zonder katalysator, kan deze gewoon behouden blijven? Er moet wel een lambdasonde bij geplaatst worden neem ik aan.
Past het blok voor de rest wel gemakkelijk in een 240? Waarschijnlijk zijn er nog wel dingen die ik over het hoofd zie.
Iemand nog tips of topics waar ik info uit kan halen?
Bedankt alvast!
Ik zou het blok willen ombouwen inclusief het injectiesysteem dus dan heb ik een volledig blok nodig inclusief de kabelboom en de computers.
De ontsteking achterop het blok gaat niet passen in een 240 en daarom moet je er de as die de ontsteking aandrijft uit een oud blok inzetten om de ontsteking voor op je blok te kunnen zetten. Dus de ontsteking van de B230FB met EZK krijg je niet werkend als ik mij goed heb ingelezen. Maar hierop een oude verdeler met contactpuntjes zetten lijkt mij dan ook wel weer jammer. Sommigen hebben hier ook al de elektronische ontsteking van een ‘nieuwere’ 240 voor gebruikt. Een verdeler van 123ignition lijkt mij ook wel een optie maar zijn er nog andere of betere oplossingen?
De benzinedruk moet hoger zijn als bij een blok met carburateur en dat kan opgelost worden met een inlijn benzinepomp of complete benzinetank uit een 240 met injectie. Ik vermoed dat er een ook een terugvoerleiding moet geplaatst worden?
Hoe zit het met het snelheidssignaal? Ik heb verschillende topics gelezen, ook op turbobricks tot zo goed mijn Engels lukt, en die zeggen dat de ECU een snelheidssignaal nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
En mijn teller is er eentje met mechanische aandrijving en ik dacht gelezen te hebben dat dit van de versnellingsbak komt. Dus als ik deze ook wil vervangen door de modernere 5-bak moet ik hier ook een oplossing voor zien te vinden.
De uitlaat van mijn 240 is er eentje zonder katalysator, kan deze gewoon behouden blijven? Er moet wel een lambdasonde bij geplaatst worden neem ik aan.
Past het blok voor de rest wel gemakkelijk in een 240? Waarschijnlijk zijn er nog wel dingen die ik over het hoofd zie.
Iemand nog tips of topics waar ik info uit kan halen?
Bedankt alvast!