Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Advies gevraagd gasklephuis
#1
Mijn auto heeft net 350.000 km gelopen en vertoont afwisselend de volgende kuren:
- hoog stationair [tot 1.500 tpm]
- afslaan bij afremmen
- stotteren / inhouden bij eerste kilometer

Is behoorlijk irritant natuurlijk. Ik heb eerst gekeken of er misschien iets met de LMM aan de hand kon zijn maar volgens mij functioneert deze naar behoren.
Mijn verdenking richt zich nu op het gasklephuis of misschien alleen de gasklep? Uit de literatuur begrijp ik dat de beschreven kuren inderdaad gevolg van het slecht functioneren van de gasklep kunnen zijn.
Ik heb het geheel al eens schoongemaakt, de klep lijkt vrij te kunnen bewegen maar toch.

Kan een gasklephuis versleten zijn? Is het dan misschien een aanrader om deze te vervangen?
Of verslijt alleen de gasklep met asje meestal? Kan deze in een bestaand huis eenvoudig vervangen worden?

Wat is gebruikelijk om te doen?

Mocht ik een nieuw gasklephuis kopen, wat moet ik dan overzetten?
- stationair positiesensor?
- nieuwe gasklep?
- gaskabelaansluiting?
- pakking?
Wat nog meer eventueel en vergt dit speciaal gereedschap of kunde?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
" net 350.000 km  " Big Grin 
Afslaan tijdens het remmen kan ook duiden op een op een lek in je rembekrachtiger.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
(9 November 2018, 09:30)edwin schreef: " net 350.000 km  " Big Grin 
Afslaan tijdens het remmen kan ook duiden op een op een lek in je rembekrachtiger.

Met dat 'net' bedoel ik 'vorige week' en niet 'nog maar'.   Smile 

Er zijn drie dingen die misschien niet wijzen op een lek.
- Ik merk aan de werking van mijn rem[bekrachtiger] eigenlijk niets.
- Er staat gewoon remolie in het reservoir.
- Het afslaan is niet de hele tijd aan de orde terwijl een lek een lek is en niet zomaar even geen lek kan worden. [Lijkt mij.]

Wat kan er verslijten aan een gasklephuis? Het huis zelf? De klep? Of het asje?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Onze 240 heeft ongeveer 450000 km gelopen (alles doet t nog behalve de teller), er zit nul speling op de as. In vergelijking met alle voorgaande gasklephuizen, a.k.a. carburateurs, is deze over-engineered en onverslijtbaar. Ik vermoed dat er ook nog rubber afsluitingen om de gasklepas zitten.

Maar hij moet wel brandje schoon zijn en goed afgesteld. Als je m eruit haalt, de 'harde stop' terug draait en tegen het licht erdoor kijkt, mag je geen licht zien langs de rand. DE afgeschuinde kanten vd gasklep moeten tegen de wand liggen, niet erin hakken. Vóór je de stop terugdraait, kijk je er ook s door en dan zie je boven en onder een kleine spleet, dat is (hoort te zijn) 500 rpm stationair.

Deze 480-520 rpm moet je weer afstellen, met draaiende warme motor en afgeknepen stat. regelklepslangen (kan je ook nu al controleren). Daarna ga je de schakelaar afstellen, deze klikt zodra de gasklep van z'n stop afgaat en klikt weer als de gasklep op de stop komt. (Dit kan je ook controleren met alles nog op z'n plek. Elke en iedere keer open/dicht moet klikken)

ALs de schakelaar een klik mist, weet de ECU niet dat ie het 'stationair regelen' moet starten dan wel stoppen. Het missen van een klik kan iedere keer gebeuren, of 1 op de tien of willekeurig als de afstelling te krap is en/of de gasklepbediening te stroef loopt. Er is een truuk met een schuifmaat voor, zie hier: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment

Je kan de gasrol, de veren en de overbrengarmkogeltjes eens een druppeltje olie geven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Mijn eerste 245 (ook een 1992-er) had dergelijke symptomen ook, en dat werd door meerdere dingen veroorzaakt.
Mee eens met Marc, de gasklepsensor moet goed staan afgesteld voordat je verder gaat zoeken. Als dat uitgesloten is, maar de problemen blijven, zul je ook eens de stationairklep van de motor af moeten halen en schoonmaken.

Een wisselend hoog stationair toerental kan veroorzaakt worden door een vervuilde stationarklep. Slechte loop in de eerste minuut zou kunnen komen door een defect rakende brandstofdrukregelaar. Beiden had ik bij mijn eerste 245, al leidde die laatste niet alleen tot sputteren maar ook blauwgrijze rook van een te rijk mengsel in de eerste minuut of zo (totdat de lambdasonde begint te werken, die heeft nl. even nodig om op te warmen).

Stationairklep schoonmaken is een peuleschil.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
@ Marc Dit is voor mij een beetje verwarrend:
Begrijp ik het goed: de klep moet helemaal afsluiten als de stop terug is gedraaid. En als ik de stop er weer indraai moet ik dat zover doen totdat er 500 tpm worden gedraaid met warme motor? Met andere woorden, dan is er wél een streepje licht te zien [als ik het geheel weer tegen het licht zou houden.

@ Marc Corresponderen de stat. regelklepslangen met die twee kleine gaatjes in de gasklephuiswand, net achter de gaskleprand? Mag ik die slangen er ook even aftrekken en de aansluitingen afdoppen met een stukje rubber?

@ Grey240Polar Waar zit die brandstofdrukregelaar eventueel? [Ik heb trouwens mooie heldere uitlaatgassen, geen walm en ik ruik ook geen rijk mengsel.]


Heb trouwens ook het idee dat de gasrol niet 'hard' stuikt maar een beetje verend terugkomt in rustpositie.

Ik ga eerst maar eens naar de gasklep kijken.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Ai, twee tegenslagen! [Stevig inwendig gevloek!]

1.
Het kogelgewrichtje aan de gasrol los proberen te peuteren waarbij de kunststof kom afbrak. [Zie nu ook waarom; had eerst het kommetje moeten loskoppelen ...]
Wie o wie heeft dit liggen en wil me dit opsturen? [Is het kommetje met normaal draaiend draad. Merk Springfix. Aan de andere kant staat de letter R, om de draadrichting aan te duiden?]

2.
Gasklep gaat niet soepel open en dicht. Gasklephuis is viezig van binnen. Schoonmaakactie met remmenreiniger levert een ongewenst effect op. Aan de luchtfilterzijde zit namelijk een ring om het gasklephuis waaraan de aansluiting van de gasverdamper zit. Deze zit met een zwarte kitmassa om het huis 'vast'. De remmenreiniger heeft deze kit opgelost en nu is deze aamsluiting niet meer dicht. Met wat voor kit kan ik dit herstellen? [Getver wat een smeerboel!]
Is het een goed idee om de hele ring eraf te schuiven schoon te maken en met nieuwe kit aan de gang te gaan?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Het mengstuk zou ik er helemaal afhalen. En weer erop kitten met vloeibare pakking, siliconenkit, oid. Die op mijn motor zit met de drie schroefjes op het gasklephuis al bijna luchtdicht, minimaal beetje kit voor gebruikt.
Het hele gasklephuis moet eraf voor de schoonmaak, alle moertjes eraf en dan het gasklephuis een duwtje te geven dat ie 'losbreekt' van de pakking. De pakking blijft bijna altijd aan één oppervlak geplakt achter.

Remmenreiniger alleen gaat de zwarte aankoeksels niet weghalen, wattenstaafjes zijn handig om mee te poetsen, en oude tandenborstels, sateprikkers, enz. Dito voor de stat. regelklep, het gaat echt om de allerlaatste stukjes zwart, die moet je eraf duwen bijna.

De twee kleine gaatjes achter de gasklep zijn van de EVAC, benzinedampafvoer naar een koolstof houder onder de bumper ergens. Stat. slangen zijn zo dik als een duim, en komen aan bij de ribbelslang (die aansluiting vind ik altijd aan de gammele kant) en het inlaatspruitstuk.

Die kogelgewrichtjes zijn volgens mij redelijk standaard, kijk s in de automaterialenhandel. Je hebt ze ook in metaal met een borgveertje. Seegerringen hebben die ook in alle diameters, voor je pook. Anders bij de landbouwmechanisatie. Of de Fabory achtige toko's.

Precies! Zonder de 500 rpm spleet moet de gasklep 100% gecentreerd in de boring liggen.

@ Marc Dit is voor mij een beetje verwarrend:
Begrijp ik het goed: de klep moet helemaal afsluiten als de stop terug is gedraaid. En als ik de stop er weer indraai moet ik dat zover doen totdat er 500 tpm worden gedraaid met warme motor? Met andere woorden, dan is er wél een streepje licht te zien [als ik het geheel weer tegen het licht zou houden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(10 November 2018, 22:52)Nicolaas H schreef: @ Grey240Polar Waar zit die brandstofdrukregelaar eventueel? [Ik heb trouwens mooie heldere uitlaatgassen, geen walm en ik ruik ook geen rijk mengsel.]


Heb trouwens ook het idee dat de gasrol niet 'hard' stuikt maar een beetje verend terugkomt in rustpositie.

Ik ga eerst maar eens naar de gasklep kijken.

Dat is het "tonnetje" op de injectorrail, en moet goed werken om op benzine te kunnen rijden. Heeft geen invloed op het LPG gebeuren, en zou ik voor nu even vergeten.

De gasklep herstellen en schoonmaken lijkt me je eerste prioriteit. Dat die niet lekker terug komt lijkt me een teken van opgehoopte vervuiling. Carterdampen worden hier in de buurt terug gevoerd naar de motor, met de gebruikelijke gevolgen. 
Ik heb overigens een specifiek voor gasklephuizen ontwikkelde reiniger gebruikt. Zou t.o.v. remmenreiniger bepaalde materialen die in gasklephuizen worden gebruikt ontzien.

Een soortgelijke vervuiling kun je ook in de stationairklep aantreffen en kan dus eenzelfde soort resultaat hebben, nl. dat de klep niet meer vrij beweegt en "rotzooit" met het stationair toerental.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Bedankt voor alle tips en uitleg! Geweldig!
Ik heb ook alles er al afgehaald. Pakking bleef in geheel aan inlaat zitten. Klep was bijna kleverig en stond volgens mij 'te diep'. Sluit nu mooi af, opent weer zonder weerstand en is weer schoon.
Zo met kit aan de gang en alles weer monteren [op de verbinding tussen gasrol en -klep na]. Probeer ik morgen ergens te scoren. [Mag morgen gelukkig de Colt van mijn vriendin lenen.] Zit een Fabory bij mij werk in de buurt. Nieuw luchtfilter kan ook geen kwaad denk ik.

Op zoek naar Grey240Polars reinigingsspulletje kwam ik trouwens op het www nog dit tegen: https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8950

Het lijkt me dat de reiniging zo ook komt op plekken waar je handmatig niet bij kunt en dat de reiniging zo beter is.

Is dit nu een broodje aap bedacht om geld aan mensen te verdienen en kun je hetzelfde effect bereiken met handmatige reiniging? Of is dit een goeie aanrader?
De voordelen aan het eind van het verhaal klinken aanlokkelijk maar misschien ook te mooi om waar te zijn?

Bij de kogelgewrichtjes kwam ik deze tegen:
https://www.fabory.com/nl/nl/Bevestiging...ble-anchor

Is het mogelijk om de kogel hier uit te trekken en op mijn gasrolkogel te drukken? Is dat zo'n verend kommetje?
En is de kogel bij M5 altijd van een gestandaardiseerde grootte? [Kogel zit namelijk onlosmakelijk verbonden aan de gasrol.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lpg inbouwstation advies hugo 3 2.102 19 June 2020, 15:51
Laatste bericht: hugo
  Locatie gasklephuis b230fk Volvorine 6 4.255 9 November 2018, 18:25
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkenassen advies Poelman 7 5.710 14 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  advies Laurens Zondag 6 4.329 21 February 2014, 14:54
Laatste bericht: Laurens Zondag
  hulp gevraagd bij het afstellen van 244gl op lpg winkbuhl 8 7.682 1 November 2012, 21:47
Laatste bericht: shineslikesun
  Gasklephuis b6304 op b230f JoostV6 5 4.727 29 January 2012, 20:30
Laatste bericht: Jw240
  Bekend gasklephuis-probleem of iets anders (S80 - 1999) davidvdheiden 8 9.001 26 July 2011, 13:31
Laatste bericht: davidvdheiden
  advies gevraagd LeonW 5 3.984 1 August 2010, 21:09
Laatste bericht: landloper
  Carburateur B21 vervangen? > advies gevraagd landloper 15 10.162 20 June 2010, 21:35
Laatste bericht: landloper
  Motor te warm. Nogmaals Advies gevraagd. RUILEN OF REPAREREN??? MichielMaas 38 16.263 27 April 2010, 10:39
Laatste bericht: 242-turbo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)