Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderstel 740
#1
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar wat advies;

De schokbrekers aan de voorzijde van mijn 740 zijn op en moeten vervangen worden. Ze lekken niet maar ze deinen als een roeiboot op zee. Nu wil ik deze laten vervangen maar het aanbod is nogal groot dus wellicht heeft iemand hier ervaring met een bepaald merk of type demper?

Wat ik ook wil overwegen is een set rondom wat de auto iets lager zet en de auto een betere wegligging geeft, maar ik wil geen super verlaagde harde sleeper, gewoon een nette verlaging. 

Kan iemand mij op weg helpen?

Ik hoor graag. 

Jeroen
Antwoord
#2
Wat betreft de schokkers voor kan ik je niet adviseren, neem niet te goedkoopste dat kan ik je wel zeggen. Wat betreft de verlaging, die kun je al bereiken met lagere en iets stuggere veren en de standaard schokbreker. Dit zal resulteren in een verlaging van tussen de 3 en de 5 cm. Ik heb dit gedaan bij mijn Volvo 245. Ik heb er nog niet mee gereden maar de look is al stukken beter. Hou er wel rekening mee dat je achteras iets verplaatst naar links of rechts dat weet ik ff niet meer. Dus een instelbare panhard stang staat bij mij nog op het verlanglijstje. Is overigens ook zelf te maken. Je kan het ook duurder maken door instelbare schroef set te gebruiken.
Antwoord
#3
Iets van een bekend merk is wel aan te raden, koni, monroe, kyb, etc. voor de sportieveling bilstein.
Verplaatsing van de achteras zou ik me niet zo druk om maken.
Antwoord
#4
Bedankt voor jullie reacties.

Nu vraag ik me toch af wat dat precies is, die verplaatsing van de achteras.

Kan iemand hier licht op werpen misschien?

Alvast bedankt!

Jeroen
Antwoord
#5
Je weet wat een panhard stang is......... haal die maar is weg en je kan de hele achterkant van je auto van links naar rechts bewegen. De panhard stang zit nl diagonaal onder de auto en zit met 1 kant aan de achteras en de andere kant aan de bodem en die panhard stang voorkomt de zijwaartse beweging van je starre achteras, en des te lager de auto des te langer word de stang oftewel de stang word niet langer maar als je een rechthoek neemt en je trekt daar een diogonale lijn in en je beweegt die lijn naar beneden dan treedt hij buiten de rechthoek en dat is je zijwaartse beweging van je achteras. Een achterwiel aan gedreven auto met starre achteras zie ook wel is wiebelen met zijn kont als ie met een wiel een kuil of heuveltje heeft gepakt, met bij voorbeeld extreem uit veren is het weer het omgekeerde maar hetzelfde verhaal. Wat dopski al aangeeft mogelijk hoef je je geen zorgen te maken om een paar cm verlaging, ik zelf hebt het nog niet opgemeten wat het verschil is bij stilstaaand maar ik leg er ook nog wat bredere sloffen onder en dan is elke zijwaartse beweging al voldoende om de banden aan te laten lopen op het binnenscherm. Ik had dit nl al met 16” hydra velgen met 205 breed bij het nemen van de rechterbocht en direct een drempel een geluid van aanlopend rubber op staal en dan had ik standaard veren met hulpveren ivm gastank.
Antwoord
#6
(3 September 2018, 20:30)Archermusic schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Nu vraag ik me toch af wat dat precies is, die verplaatsing van de achteras.

Kan iemand hier licht op werpen misschien?

Alvast bedankt!

Jeroen

De achteras wordt op twee manieren op zijn plek gehouden: draagarmen in langsrichting en de Panhardstang. De eerste zorgen ervoor dat de as niet onder de auto uit rolt en de andere houdt de zijdelingse beweging in toom.

Beide types draagarmen draaien rondom een vast punt aan de auto en maken t.o.v. dat punt dus een cirkelvormige beweging aan de andere kant. Als je een touwtje met je linkerduim op tafel vastdrukt en met je rechterhand het touwtje strak trekt en wat op en neer beweegt kun je dat visueel maken.

Hoe langer het touwtje, hoe flauwer de boog.  De Panhardstang is relatief kort en de boog is dus wat sterker, dit drukt de as heen en weer in de breedte, en die ruimte moet er natuurlijk zijn. Maar, als je standaard wielen en bandenmaat gebruikt en niet extreem gaat verlagen, dan denk ik dat het vooral een theoretisch probleem is wat in de praktijk dus gewoon geen probleem is. Want waar hebben we het eigenlijk over, millimeters?

Mijn vorige 245 reed ik op 740 wielen met 195/65R15 en die had er - toen de vering nog doorgezakt was - wel een probleem mee. 740 wielen hebben een 5 mm grotere offset naar binnen dan 240 wielen en dit kon aan één kant (door de asymmetrie van de Panhardstang) heel soms leiden tot aanlopen van de band in de wielkuip, maar ook alleen bij extreme veeruitslag (bijv. schuin een stoep af rijden o.i.d.).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Hoi,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik begrijp het nu.

Ik zal er rekening mee houden als ik ermee aan de slag ga.

Mvgr. Jeroen
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  740 turbo velg op volvo 245 (1979) met turbo onderstel daanheijn 9 6.932 9 August 2010, 16:50
Laatste bericht: janspeed

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)