Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn witte 240
#1
Na enige tijd hier op het forum zal ik mij ook maar eens voorstellen, ik ben Bart van 1983 en mijn 240 is van 1984. Er ligt een B200 motor met carb in.
Hij heeft wel zijn minpunten, wat roestplekjes, deukje in de kofferklep, beetje krom onder de bestuurderskoplamp en hij mag wel iets meer vermogen hebben maar ik vind het een leuke auto en ik rijd er graag mee rond.
Zo heb ik hem gekocht
 
[Afbeelding: 540.jpg]

De achterste schokdempers hadden hun beste tijd gehad, dus heb ik me maar een verlagingsset met veren en dempers gekocht.

[Afbeelding: 540.jpg]

De uitlaat bleek ook niet meer volledig dicht te zijn, deze is nu vervangen door een exemplaar van Simons.

[Afbeelding: 540.jpg]

Ik wou deze keer geen aluminium velgen maar wel verbreed staal.
De voorste zijn 16x8 geworden en vanachter 16x9

[Afbeelding: 540.jpg]
[Afbeelding: 540.jpg]

Met band erop ziet het er zo uit.

[Afbeelding: 540.jpg]

[Afbeelding: 540.jpg]

Ik had nog een setje verstralers liggen, dus die heb ik er ook maar opgezet.


[Afbeelding: 540.jpg]
[Afbeelding: 540.jpg]

Nu ben ik bezig met een beetje muziek in de auto te brengen. 

[Afbeelding: 540.jpg]
[Afbeelding: 540.jpg]
Antwoord
#2
Zo te zien is het een vrij gave auto. Op de bekende roestplekken zoals bij de achterwielen en deuren ziet je auto er nog prima uit. Heel veel en lang plezier ermee. Maar dat zal wel lukken. En dat de motor de straatstenen er niet uit zal trekken went heel snel. Daar weet ik alles van net mijn B19A op LPG. Maar dat straalt juist rust uit in het moderne gejaagde leven.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#3
Dat is waar maar de motor moet eens eerst goed nagekeken en afgesteld worden. Hij start eigenlijk redelijk goed zelfs zonder choke want die werkt niet meer. Maar als hij goed warm is dan is het stationair toerental te hoog en hij aarzelt precies ook als je plots volgas geeft.
Antwoord
#4
Gefeliciteerd met je bompabak! Goed gecompenseerd met van alles, dit is denk ik de eerste 240 die ik zie met iets van getrokken banden.

Het zal modeljaar 1985 zijn, met de B200K. De Solex carburateurs daarvan zijn niet geweldig en vertonen de gekste gebreken, denk ook niet dat er veel mensen nog zijn die daar nog wat vanaf weten. Wellicht kan je zelf uit gaan zoeken hoe je hem afstelt en zo. TP11740 heet het Volvo werkplaatshandboek. Volgens mij is dit een passend setje: http://www.carburateurwinkel.nl/contents...Serie.html

Er ligt een rond zwart membraan bij, met een klein krom pijpje eraan, dat is de acceleratiesproeier die bij volgas een extra scheutje benzine hoort te geven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Bedankt! Getrokken banden moet je voor zijn natuurlijk maar ik vond gewoon dat de originele velgen veel te ver naar binnen staan. Dus heb ik maar een setje 16" stalen velgen gekocht van een Citroën C5, die hebben dezelfde steek en naafgat. Die zijn ET32 en 7" breed, dat past net maar dan mag de band er (bijna) niet over steken. Vervolgens na veel meten vanvoor 2.5cm laten tussen zetten en vanachter 5cm. Vanvoor zijn de banden 195 breed en vanachter 205.

Ik ken via via wel iemand met een werkplaatshandboek en kennis van de 240 dus dat afstellen moet er nog wel eens van komen.
Er staat inderdaad een solex carb op maar zijn er misschien betere carbs waar ik naar kan ombouwen en die een beetje meevallen in prijs?
Antwoord
#6
Daar zijn we al s bezig mee geweest: http://volvolvo.nl/thread-7178.html

Kant en klare oplossingen zijn er niet. Allerlei tweedehands Weber carburateurs van Italiaanse en Franse autootjes passen op het boutpatroon van je inlaatspruitstuk of zijn pas te maken, een handchoke is handig, en dat de carb niet veel te groot is voor je motor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Gisterenavond was ik nog even gaan rijden op het plaatselijk industrieterrein en dan mag het al eens wat vlotter gaan. Maar dan is er wel een witte dop uit de radiator gekomenen is er een deel koelwater verloren gegaan. Dit was nu de 2e keer dat dit gebeurde dus ik had de dop al 'vast' gemaakt dat ik hem niet meer zou kwijt geraken. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? 
Het koelwaterniveau stond netjes tussen min en max in.
Op de draaidop in het reservoir staat '75kpa' op.

[Afbeelding: 540.jpg][Afbeelding: 540.jpg]
Antwoord
#8
Klinkt allemaal als een overdrukbeveiliging.
Vandaag is dan: vanwaar de overdruk?
Die hoort er toch uit te kunnen?

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#9
Dat is niet de originele radiatorplug, en er hoort ook een rubber bij, het is plek voor een evt. sensor. Zie hier: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling...SensorSeal

De vuldop is de overdrukbeveiliging, 75 kPa is de standaard dop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ok dan moet ik eens op zoek gaan naar een radiotorplug met rubber! Bedankt!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.272 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 2.188 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 12.528 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 170.966 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 97.488 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 54.852 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 39.195 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  De frikandel (de witte 242) nick740 460 235.538 24 August 2017, 17:40
Laatste bericht: Volvo240
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 13.052 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 23.846 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)