Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Begin van het einde? (turbo?)
#1
Star 
Achtergrond:
Ik heb een B23FK waarbij de turbo druk dmv een bleedvalve op die van de FT variant komt. Destijds uitgezocht dat alle hardware dezelfde is behalve overdruk ventiel/klep. Door de FK te 'foppen' dmv een bleedvalve zou je het vermogen van de FT moeten krijgen. Goed, ik ben veiligheidshalve maar aan de veilige kant gebleven, dus heb de waarde toch wat onder die van de FT gehouden.

Nu waar mijn vraag eigenlijk over gaat Smile
De laatste tijd bij stilstand, met een warme draaiende motor, meestal voor een verkeerslicht, rookt/walmt de motor best wel veel. Niet meteen na tot stilstand komen, maar 15sec erna zeg maar. Als ik dan weer (stevig) wegrij rookt hij niet meer.
De geur lijkt op verbrandde olie maar niet zo erg als je wel eens ruikt bij zo'n afgetrapte BMW ruikt. Niet persoonlijk bedoelt mocht iemand zich aangesproken voelenSmile

Wat zou dit kunnen zijn, begin van het einde van de turbo? Lekken door speling op het lager, dat weer verdwijnt zodra deze weer opspoeld/toenemen van rotatie snelheid?

Alvast bedankt voor de reacties.
Antwoord
#2
De motor rookt... onder de motorkap? Of uit de uitlaat.

Uitlaat klinkt als turbo. Motor klinkt als lekke pakkingen van assen.
Antwoord
#3
Vanuit de uitlaat
Antwoord
#4
Ik denk ook aan olie uit de tutbo maar raar dat het na een 15 sec pas begint.
Klepseals komt ook in me op.
Haal de inlaatslang van je luchtfilter naar je turbo eens los dan kan je de speling voelen van je turbo.
De slang van de turbo naar je interkoeler ook even los maken , daar kan dan olie in zitten.
Variërend van droog , vettig tot nat van de olie.
In het laatstse geval ook je interkoeler schoonmaken , uitspoelen.
En zeer waarschijnlijk je turbo reviseren of vervangen.
De olie afvoer in je turbo , is die open ?
Dat is dat pijpje onder je turbo naar beneden.
Carterventilatie is ook zo'n dingetje wat je wel kunt kontroleren en schoonmaken.
Beginnen met de makkelijkste dingen natuurlijk.
Is de slang van je turbo naar interkoeler droog of vettig dan valt het allemaal nog wel mee met de turbo kwa olie verbruik.
Opeltjes en wat motoren van de vw audi groep verbruiken standaard al flink meer


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
Ok, bedankt voor de suggesties, ik zal eens beginnen met de slangen/buizen te controleren.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 5.296 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 7.694 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.614 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo op B21A sam244 2 3.267 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 9.116 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 1 2.121 16 October 2015, 14:32
Laatste bericht: KennOne
  Welke diesel/turbo diesel motor te plaatsen in een Amazon kombi ? sigmond 56 41.919 12 October 2014, 15:24
Laatste bericht: Laurens Zondag
  In-tank brandstofpomp Volvo 240 Turbo Estoque 7 7.226 19 June 2014, 11:30
Laatste bericht: Estoque
  brandstofpomp diesel/turbo diesel RutgerK 2 2.632 5 June 2014, 17:29
Laatste bericht: RutgerK
  Carterventilatie Turbo motor Dopski 3 4.685 12 April 2014, 09:19
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)