16 October 2019, 11:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2019, 11:28 door EduardW.)
Dag Volvo rijders.
Ik heb een leuke 242 '79 waar een vloek op rust.
Gelukkig geloof ik daar niet in dus met opgeheven hoofd zoek ik iemand die me verder kan helpen.
De auto is een Amerikaan, gekocht in Schotland, begin 2017. Auto liep goed, en zag er goed uit. Ik was op zoek naar een betrouwbare klassieker die ik dagelijks wil rijden en deze mocht het worden. Vlotte motor zat er al in. Leuk. We zouden vast wat dingetjes tegen gaan komen maar het aangezien het mijn dagelijkse auto ging worden mag het ook wel wat kosten.
Op trailer geladen en rijden maar. Onderweg hebben we met de trailer een ongeluk gehad. Iedereen gelukkig ongedeerd, auto van de trailer afgeslingerd maar redelijk goed terecht gekomen. Schade linksachter, in NL aangekomen samen met wat andere dingetjes rondom maar besloten om de hele auto netjes te laten spuiten.
Daarna erachter gekomen dat de auto eerder een ongeluk heeft gehad en 'krom' was (hier begint het gezucht). Auto compleet laten richten want moet gewoon goed zijn. Hier en daar barst de nieuwe lak natuurlijk weer open. Komt later wel weer.
Motor uit laten bouwen door garage 1 (voor het richten). Motor half terug ingebouwd en garage 1 stopt ermee. Auto staat buiten lange tijd en regent lekker in. Nieuwe garage gezocht en gevonden. Garage 1 vervoert auto naar garage 2. Onderweg naar garage 2 is de motorkap opengevlogen met de schade die daar bij hoort. Motorkap krom, schade op het dak. Ik zal de details besparen maar ga er maar vanuit dat ik betaal.
Motor is een BF230FK turbo, werd aangestuurd door Amerikaans aftermarket spul, liep als de brandweer maar met het oog op de toekomst toch maar ombouwen naar modern (circa 93) Volvo spul zodat ik er gewoon mee naar een gemiddelde garage kan als ik iets heb. Oja auto blijkt geen kachel te hebben. Je verwacht het niet.
Garage 2 bouwt kachel in met nieuw dashboard en maakt bedrading motor en dash in orde. Netjes gedaan maar heeft dan geen tijd meer. Ik word een jaar lang aan het lijntje gehouden voordat ik hem ophaal en het ding zelf maar probeer af te maken. Samen met mijn broer in Limburg hebben we het een en ander kunnen doen voordat ook die geen tijd meer heeft.
Toen auto naar garage 3, mijn normale garage in Zeeland waar ik mn andere autos naartoe breng. Geen kenner, bouwt met alle liefde een nieuwe uitlaat eronder en fixt de laatste paar slangen maar heeft niet de kennis en tijd om het af te maken.
En nu staat hij bij mij thuis onder een zeiltje. Voor zover ik het in kan schatten voor 95% af. De nieuwere kabelboom (van een 93er) onder dashboard en motor, moet aangesloten worden op de verdere kabelboom auto. (achterlichten dus en verder....? dr zit niks op of in...). En dan zijn er ongetwijfeld nog wel wat dingen die gefixt moeten worden die ik niet meer weet of niet zie omdat mijn kennis beperkt is.
Eigenlijk zoek ik een garage/kenner/thuisklusser hier in de buurt (ik woon in Borssele, Zeeland) waarmee ik (tegen betaling) samen de auto nog eens technisch door kan lopen en om te zien of alles goed zit voordat we hem starten. Er hebben geen knutselaars aan gewerkt maar met 3 verschillende garages wil ik het toch nog eens rustig nalopen. Hier en daar zal er nog wat gefixt moeten worden, wil ook graag helpen als dat gewenst is maar alleen red ik het niet.
Of gewoon een garage die er verstand van heeft die voor een redelijk bedrag de klus afmaakt.
Tips welkom!
Groet,
Eduard