Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzine filter volvo 240 '86
#1
Mijn Volvo start heel slecht, na 5 minuten warmdraaien kan ik pas wegrijden, vervolgens gaat hij als een trein. 
Ik heb al nieuwe bougies, bougiekabels en verdelerkap maar het probleem blijft.
Ik denk dat het misschien komt door een oud benzine filter dus ik wil ook deze vervangen. 
Nu kan ik geen benzine filter vinden bij nordic car of estate services die ook geschikt is voor carburateur. Er staat dan bij: geschikt voor injectie.

Heeft iemand een adresje waar ik een benzine filter voor een 240 met carburateur uit 86 kan kopen?
Antwoord
#2
Om hard te rijden heb je meer benzine nodig dan voor stilstaand warmdraaien, dus er is genoeg aanvoer. Die filtertjes kan je er ook even tussenuit halen, origineel zitten ze er niet eens op.

Je kan de choke s nakijken, beetje afhankelijk van welke carb maar ze staan allemaal in Volvo wphb TP11740-2 (google en download), normaal hoort de motor wat sneller te gaan draaien als je de choke uittrekt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(14 January 2019, 18:46)Marc1970 schreef: Om hard te rijden heb je meer benzine nodig dan voor stilstaand warmdraaien, dus er is genoeg aanvoer. Die filtertjes kan je er ook even tussenuit halen, origineel zitten ze er niet eens op.

Je kan de choke s nakijken, beetje afhankelijk van welke carb maar ze staan allemaal in Volvo wphb TP11740-2 (google en download), normaal hoort de motor wat sneller te gaan draaien als je de choke uittrekt.

Als het goed is zit er origineel een benzinefilter onder de wagen aan de bijrijderskant. Die wil ik graag vervangen. 
De choke werkt goed, zonder choke start de wagen sowieso niet.
Antwoord
#4
Is dat met een Solex CISAC carb? Lucht/mengsel van boven naar beneden? Die zijn wat anders dan alle voorgaande. Staan ook in het boek, bij jouw probleem staat behalve - Choke afstellen, ook nog - Valse lucht vanaf choke vacuumtankje en - Thermistor defect. Ik ben niet zo bekend met de CISAC. Het boek is veel beter.

In het luchtfilterhuis zit een klep die schakelt van binnenlucht naar buitenlucht, misschien zit daar wat klem/verstopt?
Wat die carb ook doet is dat de basis krom trekt en lucht lekt.

Hier staat een tekening (zit inderdaad een filtertje tussen) en onderdeelnummers: http://www.vp-autoparts.com/EU/main.aspx...1503030110
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(15 January 2019, 13:34)Marc1970 schreef: Is dat met een Solex CISAC carb? Lucht/mengsel van boven naar beneden? Die zijn wat anders dan alle voorgaande. Staan ook in het boek, bij jouw probleem staat behalve - Choke afstellen, ook nog - Valse lucht vanaf choke vacuumtankje en - Thermistor defect. Ik ben niet zo bekend met de CISAC. Het boek is veel beter.

In het luchtfilterhuis zit een klep die schakelt van binnenlucht naar buitenlucht, misschien zit daar wat klem/verstopt?
Wat die carb ook doet is dat de basis krom trekt en lucht lekt.

Hier staat een tekening (zit inderdaad een filtertje tussen) en onderdeelnummers: http://www.vp-autoparts.com/EU/main.aspx...1503030110

Het is inderdaad een Solex, en zit een daar een brandstoffiltertje, deze bedoel ik niet.
Ik bedoel het filter dat in dit filmpje te zien is, bij vanaf 1:58.    https://www.youtube.com/watch?v=1Bi3RyBuuIA
Antwoord
#6
Dat is het filter van een injectiemotor, het pompje zit ernaast op een rekje, onder de voorstoel inderdaad. Een carburateurmotor heeft de pomp aan de zijkant van het blok. Heeft jouw auto wel dit rekje maar dan met alleen het filter?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(15 January 2019, 16:00)Marc1970 schreef: Dat is het filter van een injectiemotor, het pompje zit ernaast op een rekje, onder de voorstoel inderdaad. Een carburateurmotor heeft de pomp aan de zijkant van het blok. Heeft jouw auto wel dit rekje maar dan met alleen het filter?

Daarom kan ik deze dus niet vinden voor 240 met carb.

Ik ging er vanuit dat dat filter onder elke 240 zou zitten...
Dan zal het enige benzine filter bij de carb zitten inderdaad.
Misschien dit filter vervangen en hopen dat hij beter start.

Hij dieselt ook na, mits ik em in de versnelling laat staan bij uitzetten(automaat), dan gaat het goed.

Misschien offtopic maar ik heb ook een nieuwe kabelboom voor de motor aangeschaft, de oude kabelboom heeft blootliggende kabels. Als ik door een plas rij valt de motor ook uit. Na een minuut kan ik pas weer starten. Misschien dat de slechte bekabeling tegenwerkt bij starten.

Als ik em start gaat hij wel bijna direct aan paar omwentelingen en draaien, alleen ik moet dan ongeveer 5 minuten choken en gas erbij voordat ik kan wegrijden. Maar misschien hoort dat er wel bij.
Antwoord
#8
Nee het is bij 'normale' carb auto's choke uit, starten, aanslaan, choke half terugduwen en wegrijden, na 500-1000 m choke helemaal weg. Maar het gedoe hoort wel ongeveer bij de Cisac. Slechtste carb ooit gemonteerd op een Volvo. De vacuum choke control dinges en de anti-nadieselklep (vingerdik busje aan de zijkant) zijn waarschijnlijk stuk, en misschien nog wel meer.

Zoek het handboek, er zit teveel op en aan dat ding om te beschrijven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(25 January 2019, 17:51)Marc1970 schreef: Nee het is bij 'normale' carb auto's choke uit, starten, aanslaan, choke half terugduwen en wegrijden, na 500-1000 m choke helemaal weg. Maar het gedoe hoort wel ongeveer bij de Cisac. Slechtste carb ooit gemonteerd op een Volvo. De vacuum choke control dinges en de anti-nadieselklep (vingerdik busje aan de zijkant) zijn waarschijnlijk stuk, en misschien nog wel meer.

Zoek het handboek, er zit teveel op en aan dat ding om te beschrijven.

Ik heb een Haynes handboek, ik zal eens kijken.
Is het aan te raden om een andere carb erop te zetten?
Antwoord
#10
Misschien kan je het defecte onderdeel kan opsporen en nog nieuw kan vinden ergens? Er zijn niet heel veel van die B230K/Cisac 240's verkocht hier, in Engeland meer: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=231001

Er zijn eenvoudigere en betere carburateurs, maar het schijnt dat onderlinge afstanden van de vier bouten waar de Cisac op staat redelijk uniek zijn in de carb wereld. Lijst met allerlei vervangers van Weber: http://www.webcon.co.uk/Downloads/2008%2...20kits.pdf

Met inlaatspruitstuk en al kunnen B21A en B230A gevallen erop. De 740 B230K had een soortgelijke opzet maar dan met de Pierburg 2B5, en die kan je weer vervangen door een Weber DMTR wat een redelijk algemene carb is/was.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 83 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 9.775 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.680 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 909 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.797 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.439 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)