Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Getik bij koude motor (b23a)
#1
Merk dat ik als ik in de ochtend de auto start er een redelijk luidruchtige tik uit het vooronder komt, is weg na een paar minuten. Kan dit kwaad? Als de motor warm is loopt hij als een zonnetje.

Antwoord
#2
Beetje klapperend? Vooral als je gas geeft? Kantelende zuigers, kan geen kwaad zolang je er rustig mee omgaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Blijf je bij kantelende zuigers niet het getik horen, ook als de motor warm is? Hmmm klinkt niet best iig, maar wat is rustig aan doen, ik rij rustig tot de motor op temp is daarna wat minder rustig Tongue
Antwoord
#4
Je blijft het wel horen maar veel zachter bij warme motor.

Mijn vorige volvo 440 had het ook. Kantelende zuiger daar kan ie heel oud mee worden Wink
Antwoord
#5
ALs de zuiger warm wordt past-ie beter in de cilinder (zet uit), dus geen geklop meer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Jeroen V schreef:Merk dat ik als ik in de ochtend de auto start er een redelijk luidruchtige tik uit het vooronder komt, is weg na een paar minuten. Kan dit kwaad? Als de motor warm is loopt hij als een zonnetje.

Misschien wat teveel van het goede: materialen "zetten uit" als ze warm worden. Om ervoor te zorgen dat alle tandwielen, assen, en lagers goed lopen als de motor op bedrijfstemperatuur is, moet er altijd wat speling worden ingebouwd. Naarmate een motor ouder wordt, slijten de onderdelen en worden spelingen dus groter. Dan kan het gebeuren dat je bij koude motor steeds meer bijgeluiden gaat horen. Als de motor opwarmt worden de spelingen kleiner en verdwijnen de bijgeluiden. In principe: als het geluid verdwijnt bij opwarmen is het niet zo'n probleem. Het is wel een probleem als het geluid plotseling is ontstaan, dat kan erop duiden dat er iets gebroken is of op het punt van breken staat.

Een motor slijt relatief veel als de onderdelen teveel speling hebben. Vandaar dus het advies om de motor eerst goed "warm te rijden" voordat je alles uit de kast gaat halen. En een motorblok dat veel koude starts ondergaat zal sneller verslijten dan een blok dat "voor de lange afstand" wordt gebruikt.
Antwoord
#7
lang leve de voorverwarming, heb ik zelf ook nog steeds niet, maar indien je dat ding het hele jaar door gebruikt start je dus altijd een motor die op temperatuur is, opwarmen van de olie daargelaten, maar het verdient zich ook nog eens terug in minder brandstof, en het dingetje zelf gebruikt maar een paar druppels..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Bedankt weer! Het getik is van vrij korte duur dus maak me geen zorgen. Goed warm rijden is de sleutel lijkt me en is iets wat ik eigenlijk altijd doe.

Er zat een standkachel in mijn auto maar deze is inmiddels verwijderd, hij werkte niet en nam erg veel ruimte in ;D ;D
Antwoord
#9
Jambon schreef:lang leve de voorverwarming, heb ik zelf ook nog steeds niet, maar indien je dat ding het hele jaar door gebruikt start je dus altijd een motor die op temperatuur is, opwarmen van de olie daargelaten, maar het verdient zich ook nog eens terug in minder brandstof, en het dingetje zelf gebruikt maar een paar druppels..

En wat ben je voor zo'n ding kwijt?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#10
Eberspächer toen ik er ooit eentje wilde kopen waren ze 1300Guldens, nu meen ik iets van 800€..

zijn zo groot als een forse broodtrommel..

ook gebruikt kom je ze tegen, onderdelen geen probleem, er zitten iets van 36 stukjes in het hele ding, minder dan een gemiddelde doos Lego, prijs is ook ongeveer hetzelfde..

en je neemt um mee van auto naar auto..

lijkt me nog steeds erg prettig om bij -10 in een auto te stappen die al staat uit te lekken, en na het starten gewoon stationair draait, oh ja, je kunt meteen je jas op de achterbank gooien..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 73 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.534 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.847 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 912 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.047 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.164 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.462 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.421 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.379 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 4.174 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)