Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 940LPT 1998
#1
scroll naar beneden om de updates te lezen..

De leasewagen was al eventjes de deur uit. Mijn vriendin wilde niet in de GolfII rijden. En ook gedacht aan onze ritten die we naar Tsjechië zo nu en dan maken....hebben we dus een andere voiture gekocht voor dagelijks gebruik!

Door een bekende van het forum werd ik in eerste instantie geattendeerd op de kleur Blackberry Pearl. Daarna maar eens gaan marktplaatsen en feitelijk direct wat leuks gevonden:

Volvo 940LPT uit 1998, G3 op kenteken met 347.000km (inmiddels bijna 350dkm) In feite zoals jullie allemaal weten een doorontwikkelde 740 (laatste redblock). Niet geheel onbekend qua techniek (i.t.t. een 850 of v70) dus dat is gewoon handig en makkelijk. Onderhoudsboekjes aanwezig en ingevuld. Rekeningen ook allemaal aanwezig. Ik ben de vierde eigenaar. De eerste is een orthodontist (v) uit Brabant!

Wat zit er allemaal op voor de goodie-freaks;
-B230FK motor,
-Mitsubishi 13c Turbo op (nu nog) 0,2Bar
-LPG/LPi G3 onderbouw, 55liter Vialle
-ECC
-rondom elektrische ramen
-hondenrek
-volledig lederinterieur, grijs
-trekhaak Volvo/BRINK
-15" Draco velgen i.p.v. de zeer mooie 16" Auriga's :-( (vrouw van verkoper heeft ze geconfisqueerd voor haar 740. Vrouwen!!!! :Smile)
-en vast nog meer wat ik nu vergeet...

Wat staat er op de planning;

-grote beurt (347dkm)
-distributieset vervangen
-koppakking was lek, en direct de kop vervangen door een gereviseerd exemplaar.
-kleppen gesteld op 0,4mm (met dank aan Henqui en ander niet nader te noemen persoon die anoniem wil blijven! Wink)
-luxe kentekenplaten gemonteerd.
-JVC Chameleon radio ingebouwd.
-Nokia carkit uit het stenen tijdperk uitgebouwd voor zover mogelijk
-extra Draco velg gekocht omdat het linker voorwiel trilt. Bij nadere inspectie is er een grote beschadiging aan de rand van de velg zichtbaar, net onder een flinke loodklomp om de boel te compenseren. Die gaat dus mooi als reservewiel dienen. De rest gaat als winterset dienen straks. Ik heb nog 4 nieuwe winterbanden 15"
-LPG dop was kwijt, nieuwe erop (op de VKB)
-koplampwissers vervangen (op de VKB gekocht)
-nieuwe mattenset (gekocht op de VKB)
-US cornerlights passend maken (lijken van een andere planeet) en plaatsen.
-olielekkage localiseren en oplossen.
-cv achterdeur repareren.
-nieuwe ruitenwissers (BOSCH Aeroblades)
-nieuwe remschijven plus blokken rondom monteren
-handremschoenen controleren/vervangen/kabel aantrekken
-tzt 'zomer'velgen met banden aanschaffen.
-schokdempers rondom vervangen
-veerschotellagers vervangen
-tapeind turbo naar downpipe repareren/vernieuwen.
-Xenon inbouwen
-cv ombouwen tot afstandbediend (Volvo Guard II alarm)
-airco laten reinigen, controleren en bijvullen.
-subwoofer en speaker upgrade staat in de planning (wat klinkt het standaard toch blikkerig!!)
-M90 olie vervangen
-ramen voorzien van zonwerende folie
-uitlaat vervangen door een fatsoenlijke ipv die Walker rotzooi.
-plaatsen van een MBC om de turbodruk op te voeren naar 0,6 bar of meer.

[Afbeelding: DSC01665.JPG]
[Afbeelding: DSC01671.JPG]
[Afbeelding: DSC01668.JPG]
[Afbeelding: DSC01672.JPG]
[Afbeelding: DSC01684.JPG]
[Afbeelding: DSC01677.JPG]


UPDATE 01-01-2011
Na de US lights en het oplossen van de lekkage is er een hoop gebeurd. De 940LPT heeft moeite om te blijven lopen op benzine en LPI geeft ook problemen. Vandaar dat de Vialle installatie is uitgeschakeld. Eerst maar eens kijken wat we kunnen doen om de auto feilloos op benzine te krijgen.
voor degene die ook op het 700 forum lezen is dit natuurlijk allemaal bekend. Maar ik zou de beheerder van Volvolvo niet zijn als ik het topic hier ook niet een beetje zou bijwerken, niet dan?

Wie weet heeft iemand de gouden tip.

Sinds een paar weken nemen de problemen toe en dit gaat ten koste van de veiligheid. Iets wat ik behoorlijk belangrijk ben gaan vinden nadat ik al een keer een aanrijding heb gehad terwijl ik was komen stil te staan met een auto die defect was.

Symptomen:
Mijn goed onderhouden 940LPT valt steeds vaker uit, op benzine, met warme motor en is dan lastig weer aan de praat te krijgen. Na eventjes afkoelen loopt hij dan wel weer. Als je blijft rijden op de snelweg gaat het goed. Totdat je gestopt bent. In de stad is het helemaal een drama.

Reeds vervangen:
-witte beruchte benzinepomprelais (vervangen door een nieuwe van merk SCANTECH)
-rotor (nieuw BOSCH)
-verdeler (nieuw BOSCH)
-BDP-sensor (nieuw SCANTECH)
-eindtrap (BOSCH, gebruikt)
-bougiekabels (VOLVO, gebruikt)
-bougies (NKG)

De LPi heb ik afgekoppeld middels het verwijderen van de 4 relais om de auto maar eerst eens goed op benzine te krijgen. Daarna is LPI aan de beurt.

Tot nu toe:
Gisteren vanaf 10 tot 17:30 bijna non-stop bezig geweest de storing te localiseren. Delen uitgewisseld tussen mijn auto en iemand anders identieke exemplaar. Het viel niet mee. Lees maar even mee.

In de eerste plaats hebben we de computers weer eens uitgelezen met het zelf gemaakte kastje van Piet. Enkel pas toen we de lambda stekker lostrokken tijdens stationair lopen. De auto bleef daarop lopen, welliswaar niet zo fraai maar hij sloeg niet af. Dus daar verwacht ik geen probleem mee.

Daarna bobines uitgewisseld. De motor kwam op bedrijfstemperatuur en viel opnieuw uit. Meten aan de +15 van de bobine gaf 12 of 13V dus dat lijkt me goed.

Daarna de EZK's uitgewisseld met de 940LPT van Piet. Gaf geen oplossing. De LH2.4 uitgewisseld met die van Piet; storing trad nog steeds op. Tussendoor de tester er zo nu en dan aangehangen zonder succes.

Alle bedrading goed gechecked op slijtage of iets dergelijks. Nergens iets abnormaals te vinden.

Toen de bougiekabel van cil. 1 gepakt. Daarin de losse bougie gestoken en tussen parafan en motorkap tegen de ruitenwisserbout aangelegd om te kijken of er vonk blijft als de motor uit valt. Leek wel zo. Maar niet mooi constant. Ik heb dat zelfs even gefilmd. Zal het er later even bij zetten. Met de motorkap dicht en stationair leek de storing namelijk te reproduceren. Met kap open minder snel.

Verdeler en rotor vernieuwd met een splinternieuwe van BOSCH. Leek beter te gaan, maar nog steeds viel de motor uit bij bedrijfstemperatuur. Viel ons op dat het vaak gepaard gaat als de elektrische fan aan slaat. Soms ook niet. Dus...alle kerstboomverlichting aan tijdens testen. Stoelverwarming, alles. Maar niet zo dat de accu dus leeg raakt tussendoor. Dan werd alles uiteraard keurig netjes uit geschakeld.

Eindtrap van andere auto ook uitgewisseld. Maar ik ga ook daarvan uit dat dat het niet is. Aangezien ik die al eerder heb uitgewisseld zonder resultaat.

Massa van accu naar chassis losgedraaid en opnieuw vast. Tja, je moet wat.

We maakten eigenlijk maar weinig progressie. Totdat Piet slim opmerkte dat mijn dynamo toch wel erg heet werd. Schat zo'n 70/80 graden en je kunt hem dus bijna niet vastpakken als de auto op bedrijfstemperatuur is.

Dus: dynamo losgekoppeld uit het systeem door de plusdraden (er zijn er hier twee) los te maken en even te isoleren. De auto liep dus even op de batterij maar viel onderweg toch nog weer opnieuw uit. Daarna een draad tussen pluspool van de accu aan de bobine gelegd. Piet wilde checken of dat verschil uitmaakte. Nou dat deed het zeker;

Allerlei lichtjes gingen aan. Het begon met de ABS controlelamp. Daarna de SRS lamp en ineens zag ik de boordverlichting dimmen. (Bas weet je nog dat jij ook twijfelde aan de boorspanning bij het inschakkelen van de el. fan?) De auto proberen te starten. NIKS NADA NOPPES. Nog niet eens een klik van de startmotor. Meten aan de accu gaf 11V. Andere Volvo gehaald. Startkabels er aan...en direct lopen.

Maar de boordspanning leek nog maar matig. Tot ik gas gaf. Alsof iemand een knop omzette en ik had weer voldoende licht in de tellerbak en alles!

Conclusie: dynamo is discutabel te noemen (ooit gereviseerd volgens de vorige eig.) en de accu vertrouw ik ook niet meer....

Dynamo vervangen. Accu vervangen. Probleem houdt aan, maarrrr de auto start makkelijker na de symptomen. De dynamo laadt mooi bij maar wordt opnieuw gruwelijk heet.

Ik ga er nu van uit dat er een enorme stroom gaat lopen door de dynamo wat deze heet maakt. De bedrading moet dus doorgemeten worden te beginnen bij de trekhaak. En verder alles vanaf plus van accu en dynamo het systeem in...tja.

suggesties zijn welkom....
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#2
Mooie glimmert hoor!
Heb jij ook zo'n overdekt parkeerplekje of moet hij op straat staan?
Voor elke dag: Blackbird 245GLE MY1993 - http://www.volvo-forum.nl - het forum voor álle Volvo liefhebbers
Antwoord
#3
Ben schreef:Mooie glimmert hoor!
Heb jij ook zo'n overdekt parkeerplekje of moet hij op straat staan?
Ik woon in 070 centrum en geniet inderdaad van de luxe van die 'carport' die je op de foto ziet. Heel fijn in de winter met sneeuw of nu met al die vieze bladeren! 8)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#4
Strakke bak ! Smile
Antwoord
#5
Prachtige auto !!

Heb ook een tijdje in een 940 gereden. Moet je niet te lang in rijden want dan wil je nooit meer in een 240 rijden Big Grin...........wereld van verschil qua alles eigenlijk in postieve zin.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#6
mooie auto! ;D

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Mooi ding. Ten tijde van mijn zoek acties naar een opvolger voor een lease Ferrari sterk getwijfeld tussen iets dergelijks en een 965/ V90.
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#8
Mooie wagen. Ze hebben hem toch al ingereden voor je.
Lekker compleet, heel erg fijn om te rijden.

Veel plezier ermee.
Antwoord
#9
Knappe kar AJ!!

Daar ga je veel plezier aan beleven 8)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#10
mooi en strak, dus eigenlijk de echte Volvo kwaliteit na al die tijd!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 10 130 25 March 2024, 19:59
Laatste bericht: BartJu
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 106 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.153 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.228 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.067 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.071 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.650 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.248 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.707 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.700 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)