Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[245 1980] achteruit defect en overdrive werkt nog maar af en toe.
#1
Sinds enkele maanden werkt van de blauwe 245 de overdrive maar zeer slecht.
Soms komt deze op 40km afstand helemaal niet in, en soms "al" na 15 minuten.

Sinds vanavond is er een probleem bij gekomen;
Bij achteruit rijden lijkt de koppeling te slippen. Als je de auto op stationair achteruit laat rijden, gaat alles goed.
Wordt er iets gas bijgegeven, lijkt het alsof de koppeling slipt en is een vreemd geluid hoorbaar.

Kunnen beide bovenstaande problemen veroorzaakt worden door een te laag versnellingsbak niveau of zijn er andere oorzaken?
Antwoord
#2
Klinkt een beetje als de overdrive, als die niet echt uitschakeld krijg je vooral in achteruit hele vreemde geluiden/situaties.

Lees eerst nog even deze: http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,7613.0.html

Ik zou na de solenoid eerst het OD filter controleren, als daar brokjes inzitten heb je het probleem te pakken.

Mocht er een probleem met de bak zijn dan heb ik een 70Kkm M46 liggen, schoon en gespoten met montagedelen.
[img][/img]
Antwoord
#3
Die vertalingen maakt het lastig lezen.
Ik had zelf volgende link gevonden; http://www.forums.turbobricks.com/showth...?p=1410097

Ik begrijp dat de overdrive kan blijven plakken, maar ik heb niet het idee dat de overdrive constant ingeschakeld is. Daarvoor is het toerental in zijn 4 te hoog.
Kan het plakken dan opeens wel optreden met achteruit schakelen?

In ieder geval lijkt het erop dat de vloeistof afgetapt moet worden, het filter onder het deksel vd overdrive schoongemaakt moet en er nieuwe atf olie in moet.

Kan die solenoid er, voor het verversen, gewoon afgeschroefd worden en schoongemaakt of moet daar inwendig in de OD ook nog iets gereinigd worden?
Ik lees in het groene boekje namelijk iets over een oliefiltertje onder een ronde plug. Waarschijnlijk verstopt achter dat dekseltje aan de onderzijde.
Antwoord
#4
abbabak schreef:Ik zou na de solenoid eerst het OD filter controleren, als daar brokjes inzitten heb je het probleem te pakken.

Mocht er een probleem met de bak zijn dan heb ik een 70Kkm M46 liggen, schoon en gespoten met montagedelen.
Brokjes in het OD filter.....
Vandaag de olie afgetapt; er zat dus veel te weinig in!
Solenoid losgehaald; deze zag er schoon uit. Schoongeblazen met lucht en getest met 12V en deze schakelde prima.
Vervolgens dekseltje met filter losgenomen en inderdaad metaal 3 brokjes. Lijkt aluminium.
Filtertje gereinigd en alles teruggeplaatst en afgevuld met ATF-F.

Overdrive doet het weer, maar zijn achteruit is nu echt stuk.
Hij slipt als het ware door. Sad

Is het defecte deel nou de OD of de versnellingsbak?
En heeft er iemand zin om voor een redelijke prijs het defecte deel te vervangen?
Antwoord
#5
Ik zou maar eens zoeken naar een andere, herstellen is niet goedkoop en/maar moet goed gebeuren..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Jambon schreef:Ik zou maar eens zoeken naar een andere, herstellen is niet goedkoop en/maar moet goed gebeuren..!
Een andere auto Wink, versnellingsbak of overdrive?
Antwoord
#7
Als je die eerste vervangt heb je de rest er gratis bij, dus 3 voor de prijs van 1 waar vind je dat nog tegenwoordig ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#8
Ik begrijp van Marc dat de m46 een m45 + OD is.

Heeft het in dit geval; achteruit defect, zin om voor weinig een m45 te kopen en daar de OD aan te monteren?

Of wordt het achteruit defect door de OD veroorzaakt?
De brokken zaten in het OD deel.........
Antwoord
#9
Maak eens een foto vd brokken. Eigenlijk kan een kapotte OD geen problemen in de bak geven. Als je langzaam rollend de pook ri. de achteruit duwt, knarst het dan zoals gebruikelijk of ook niks?

De kans bestaat dat je met het inwendige van een M45 een M46 kan repareren, maar dat is pure speculatie mijnerzijds. Meeste kans met een M45 van ongeveer hetzelfde bouwjaar/dezelfde generatie.
Zomaar de OD overzetten is in elk geval onmogelijk want de M46 heeft een veel langere uitgaande as.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Dat langzaam rollend heb ik niet geprobeerd, maar ik verwacht geen kraak.

In eerste instantie kwam er geluid bij opkomen van de koppeling met gasgeven in zijn achteruit. Zo hebben we maximaal 3 meter achteruit gereden.

Zonder gas geven liep de auto zonder vreemd geluid goed achteruit.

Hierop is de dag erop de olie vervangen, maar het achteruitrijprobleem bleef.
Diezelfde middag wilde ook het stationair achteruit rijden niet meer. Het is net een koppeling die slipt.We hebben 'm toen het parkeervak uit moeten duwen. :-[
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 1.088 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 6.527 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 3.721 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  Overdrive pakt niet Lubse 9 7.032 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.249 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.215 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 13.570 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  De achteruit versnelling van een 2.3i 1993 240 polar KennOne 1 3.241 17 June 2016, 11:13
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 15.569 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  Ring achteruit defect ddriel 2 2.829 27 June 2015, 11:43
Laatste bericht: ddriel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)