Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 144 deluxe
#1
[Afbeelding: 002.jpg][Afbeelding: 008.jpg]
meer fotos op: http://www.poptop.nl/volvo144/index.htm

Deze Volvo 144 deluxe met B20 motor kocht ik eind 2009 van de eerste eigenaar met maar 76000 km's
Deze 73-er heeft een kenteken uit 1975, omdat deze eigenaar de eerste 2 jaar 'm in Duitsland heeft gereden.
Vooral de laatste jaren was er weinig mee gereden, en hij heeft veel binnen gestaan. Hier en daar wat beginnende roest in de sponningen e.d. Het einige serieuze probleem was de roest onder de knipperlichten en twee flinke krassen aan de rechterzijkant van de auto.

Inmiddels zijn beide zijkanten en de gedeelten onder de bumpers opnieuw gespoten in de originele (ik noem het maar eigele) kleur, want daar was wat slordig met zwarte tectyl omgegegaan.

Het idee is om deze volvo stap voor stap te transformeren naar een rally uitvoering waar ik eventueel ook op termijn een klassieke rally mee kan rijden. Wel met in het achterhoofd dat de auto altijd weer in originele staat terug gebracht kan worden.
Ik poste overigens al eerder een linkje naar de 144 pimper die ik heb gemaakt met als doel te kunnen bekijken hoe ver ik wil gaan in het pimpen van de 144. klik hier om deze nog eens te bekijken
http://www.hoogterp.net/volvo-144-config...imper.html

Inmiddels heb ik het volgende aan de auto gedaan:
rechterzijkant strak maken
roest onder knipperlicht aangepakt (inlassen en vertinnen)
zijkanten spuiten
delen onder voor en achterbumper gespoten.
resterende originele lak op kleur brengen middels polijsten
Simons sportuitlaat
Beschadiging in achterbank laten repareren
Stalen wielen laten verbreden en poedercoaten
Bij een zweed met een schuur vol volvo delen wat schakelaars en mistlampset besteld

op korte termijn ga ik:
3cm Verlagen
Bilstein schokdempers monteren
De motorkap matzwart folieën
achtermistlamp monteren
Mistlampen op voorbumper

Verder moet ik nog bedenken wat ik motorisch wil doen. in ieder geval moet alles in het tijdsbeeld van de 144 passen, en moet het voor klassieke rally's gehomologeerd kunnen worden, want dat is het uiteindelijke doel!

Antwoord
#2
dat foliën is prijzg hoor, heb het al geïnformeerd.

Hoe heet die zweed..?

plaatjes op een fotosharesite zetten en er naar toe linken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Ik heb alle de foto's maar even op ÃÃn van mijn eigen sites gezet in het mapje volvo 144.
Hierbij de direct-link
http://www.poptop.nl/volvo144/index.htm

De Zweed heet Jon-Erik Öberg. Hij heeft een site over de restauratie van z'n 164 en geeft daar aan welke onderdelen hij nog over heeft. Ik kwam bij hem terecht omdat ik een onderdeel voor het GT dashboard zocht dat hij ook had. (ik probeer momenteel een beschadigd GT instrumentenpaneel weer aan de praat te krijgen) Hij had een paar nieuwe schakelaars in voorraad voor accessoires die in ik de toekomst wil toevoegen, en een setje originele rubbermatten voor de 144...die laatste heb ik nog niet gebruikt....Ik heb besloten de Kokosmatten die er inlagen maar even uit te kloppen...Ik zag nl dat deze ook op de originele aankoopnota van de auto stonden...en het staat een suk gezelliger!

Tja dat folieën is wel kostbaar, maar spuiten is ook geen optie. De motorkap is nog in keurige originele lak. die blijft onder de folie mooi beschermd!
Antwoord
#4
Aah super mooie auto!
Dubbele webers erop ;D En waarom koop je niet een reserve motorkap en rol je die zwart? Is dat een optie?
Antwoord
#5
Mooie auto hoor Smile

Waarom niet gewoon een tweede motorkap ergens scoren en gewoon matzwart spuiten/rollen? Dan kun je hem nog eens wisselen na gemoedstoestand Tongue
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
#6
Prachtige wagen. Was in zijn tijd de concurentie ver vooruit.
Antwoord
#7
PB240 schreef:Aah super mooie auto!
Dubbele webers erop ;D En waarom koop je niet een reserve motorkap en rol je die zwart? Is dat een optie?

Dubbele webers spreken mij wel aan! maar dat gaat alleen icm nokkenassen en spruitstuk toch?
Ik moet me daar eens in verdiepen, maar ik heb het idee dat ik op dit forum al het ÃÃn en ander over kan vinden!

en wat betreft de motorkap, dat folieën (wrappen) is wel superstrak hoor, dat resultaat ga ik met een roller niet redden!
Antwoord
#8
Dit topic had ik gemist!

Leuke auto, volgens mij dezelfde kleur als de 142 van mijn broertje.
Ziet er erg strak uit.

Intussen al verder met "upgraden"?
Antwoord
#9
Eindelijk weer eens iets aan de Volvo kunnen doen! Vier verse remschijven gemonteerd in plaats van de hobbelige en roestige exemplaren die er waarschijnlijk af fabriek al op zaten...dat geeft wel even een beter gevoel zeg! het was niet dat ie slecht remde, maar het was gewoon niet lekker remmen met een ondefinieerbaar gekraak en gepiep en bijbehorende trillingen. Had ik veel eerder moeten doen! Ook mooi om zonder hak- en sloopwerk gewoon vier schijven te kunnen vervangen. alles draaide zonder problemen los en ook de handremtrommeltjes en remtangen werkten allemaal prima mee! Wel nog even een leermomentje gehad met een brandend "brake faillure" lampje nadat alles weer gemonteerd zat. Met een moderne auto ben je gewend dat je na een reparatie van alles moet resetten in het brein van de auto. Ik was me niet bewust dat m'n 73-er 144 al een voorloper van een elektronisch brein aan boord had! Ik had voor de klus te beginnen het massaschakelaartje in het veiligheids-verdeelstuk los moeten draaien... iets wat een echte Volvo kenner wel zal weten voor dat ie aan zo'n klusje begint. Gelukkig bracht de Haynes manual uitkomst! Ondanks de drukke zomer met bijzonder weinig aandacht voor de Volvo, toch weer een leuke ervaring waar ik 'm in eerste instantie voor gekocht had!
[Afbeelding: IMG_0601.JPG] [Afbeelding: IMG_0596.JPG] [Afbeelding: IMG_0603.JPG]

Ik zag een randje aangedroogte koelvloeistof aan de radiateur. Normaalgesproken een "nee hÃ" momentje...maar nu heb ik eigenlijk wel zin in het volgende klusje!
Antwoord
#10
niet verkocht dus..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 10 130 25 March 2024, 19:59
Laatste bericht: BartJu
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 106 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.153 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.228 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.067 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.071 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.650 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.248 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.707 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.700 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)