Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lpg afstelling - geen vermogen bij koude start
#1
Beste mensen, ik heb afgelopen zondag de afstelling in orde gekregen voor een warme motor maar vandaag merkte ik na het starten (koude start) en wegrijden, dat het intrappen van het gaspedaal nauwelijks effect heeft. Pas na een paar minuten komt de motor lekker op toeren en kan je normaal accelereren.

Iemand een idee? Misschien de stelschroef op de slang nog verder opendraaien? Ik durf daar niet zo aan te draaien eigenlijk.

Het is gewoon een LOVATO verdamper in een B21A
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
Wat heb je gedaan om de afstelling voor warme motor goed te krijgen? Heb je ook aan de stelschroef van de verdamper gedraaid?

De stelschroef in de slang kun je rechtsom indraaien net zolang tot de motor onregelmatig begint te lopen.Dan draai je de schroef 1-2 slagen linksom tot de motor weer regelmatig loopt.

Als je niks aan de afstelling van de lpg veranderd hebt en de auto tevoren goed liep op lpg, tel dan het aantal slagen dat je aan de stelschroef draait.Dan kun je deze altijd in de originele stand terugzetten indien wenselijk.
Antwoord
#3
Eigenlijk hebben we zowel aan de stelschroef op de hoofdslang gedraaid als aan de knop op de verdamper, die het stationair regelt (volgens mij).
Na de koppakkingwissel kwam ik erachter dat een vacuümslang (die van de rembekrachtiger) heel erg lek was en dat de bobinekabel erg slecht was. De slang is vervangen en daarna was heel de instelling naar zijn grootje.
Ik zal de stelschroef op de hoofdslang nog iets meer rechtsom draaien, kijken wat er gebeurt.

Bij warme motor had hij eerst bij deel- en vollast ook geen power in de lage toeren. Nadat ik de stelschroef op de slang rechtsom gedraaid had, was dat verholpen. Maar koud bestaat het probleem dus nog, na een paar minuten is het trouwens over.

Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
henqui schreef:Eigenlijk hebben we zowel aan de stelschroef op de hoofdslang gedraaid als aan de knop op de verdamper, die het stationair regelt (volgens mij).
Na de koppakkingwissel kwam ik erachter dat een vacuümslang (die van de rembekrachtiger) heel erg lek was en dat de bobinekabel erg slecht was. De slang is vervangen en daarna was heel de instelling naar zijn grootje.
Ik zal de stelschroef op de hoofdslang nog iets meer rechtsom draaien, kijken wat er gebeurt.

Bij warme motor had hij eerst bij deel- en vollast ook geen power in de lage toeren. Nadat ik de stelschroef op de slang rechtsom gedraaid had, was dat verholpen. Maar koud bestaat het probleem dus nog, na een paar minuten is het trouwens over.

De schroef in de verdamper regelt over het algemeen het stationair toerental, echter, heb zelf ook eens zo'n geintje gehad, dat was opgelost met de schroef op de verdamper een ticcie verder open te zetten en de schroef in de slang een ticcie dicht... Kortom: even voorzichtig een beetje spelen met die twee stelschroef en idd, probeer te onthouden hoeveel slagen links danwel rechts, dan kun je de originele stand altijd weer terug vinden. succes!
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#5
ik geef mn bek maar een dauw, zonder exacte kennis ...

is het niet zo dat de motor bij een koude start op de een of andere manier de luchttoevoer veranderd, en het ontstekingstijdstip?
vooral de luchttoevoer is interessant!
stel dat ie te veel lucht krijgt, is je mengsel te arm, en dus geen vermogen.
kortom, ik vermoed dat je mengsel bij een koude start te arm is.
Op benzine is dit heel gebruikelijk dat ie eerst even wat rijker draait.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#6
klinkt logisch, misschien is het gewoon de afstelling van de handchoke?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#7
ik ken het type motor wat jij hebt niet.
sterker nog, ik ken net mn eigen B230E omdat ik die de fagelopen maand bestudeerd heb en proefondervindelijk het een en ander heb vast gesteld.
MAAR! die stelschroef in de slang, regelt je CO2. Oftewel hoe rijk je mengsel is.
Hoe verder je hem indraait hoe armer het mengsel, en meer kans op backfire.
Het beste is om bij welke garage dan ook, je CO2 te laten meten en ter plekke de schroef op de juiste instelling te zetten.
Het zou mooi zijn als je de afstelgegevens van de verdamper / installatie zou hebben.
Wat voor verdamper heb je?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#8
volgens mijn inbouwer is de schroef op de verdamper voor de "tweede" trap en daar moet je niet aan draaien volgens hem. Ik zou , als ik jou was, ff naar een lpg inbouwstation gaan om de boel ff in te regelen. Maar dan moet je ook de uitlaat lekdicht hebben (als je dat niet hebt), schijnt belangrijk te zijn voor een goede afstelling.
Je moet er voor zorgen dat ie niet te arm staat, anders gaan je kleppen er aan.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#9
henqui schreef:klinkt logisch, misschien is het gewoon de afstelling van de handchoke?

Na je eerste bericht nog eens gelezen te hebben denk ik dat eigenlijk ook.
Antwoord
#10
Ik ga de lpgboer maar eens mailen/bellen, probleem is dat hij in Norrd Brabant zit ...
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 85 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.534 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.680 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.764 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 4.173 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 2.307 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo V60 2013: Kloppend/bonkend geluid bij koude start Romrom 2 1.711 14 February 2021, 18:13
Laatste bericht: Romrom
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 7.142 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)