Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabelboom Overdrive opnieuw maken
#1
Door een stomme fout heb ik de kabelboom van mijn overdrive bij de bruikbare bekabeling gehangen, waardoor nu iemand die een kabeltje nodig had de boom zelf heeft verknipt. Hierdoor heb ik alles dus opnieuw moeten solderen, waarna ik in de huidige situatie een stekker lijk te missen voor op de versnellingsbak

(volgens mij is de aansluiting met de twee kliene pennen boven op de versnellingsbak voor de overdrive!!??)


In mijn situatie gaat het om de overdrive met een drukknop en dus een relais (zie foto). (Dit in tegenstelling tot het schema in het onderstaande bestand (pdf pagina 97), waar wordt gewerkt met een schakelaar.

http://www.rowijk.nl/Volvo_240.pdf

Als je naar de foto kijkt:

[Afbeelding: kabelboomoverdriveuk9.th.jpg]

Paars: Zoals duidelijk het relais met twee blauwe draden, een rode, twee gele en een zwarte.

ROOD gaat direct naar een stekker op de versnellingsbak (lichtblauwe stip)

GEEL en BLAUW wordt gevoed vanuit de auto via een stekker (groen). Blauw loopt hierbij direct naar de stekker die naar de schakelaar in de pook gaat (rode stip). GEEL loopt daarna direct naar de bedieningsmagneet met diode via een steek stekkertje (donkerblauwe stip).

ZWART is een massa draad (gele stip) die ook op de stekker van de schakelaar naar de pook zit.

Nu mis ik naar mijn mening echter nog een stekker voor op de versnellingsbak (zoals bij lichtblauwe stip). In de bovenstaande link wordt in het schema naast de rode draad op de schakelaar in de versnellingsbak een tweede draad (geel) met stekker opnieuw naar de bedieningsmagneet. Nu ik echter dit deel van de kabelboom naar mijn mening nog wel ongeschonden heb teruggevonden, is nu de vraag of deze aansluiting klopt, of dat ik nu alsnog deze draad mis in mijn nieuwe kabelboom!?

Hopelijk is het een en ander duidelijk. Natuurlijk moet nu niet idereen direct zijn stekkers gaan lostrekken onder de auto ;D, maar wellicht dat iemand onlangs deze bekabeling heeft bekeken of dat hij / zij nog een zelfde kabelboom of schema met relais heeft liggen en de ontbrekende aansluiting kan achterhalen.

Naast dit punt heb ik tevens ook nog een probleem na het aanpassen van mijn 1979 dashboard naar een 245 turbo dashboard. Na het aanlsuiten van het nieuwe instrumentenpaneel werkt eigenlijk niets meer zoals het hoord, terwijl de ronde en maanvormige stekkers wel precies zo zitten aangesloten. Hierover later echter meer. Wink



Antwoord
#2
Over de kabelboom kan ik je niets vertellen, maar over de klokkenwinkel wel!
Zoek maar eens hier op het forum, er zijn een aantal draadjes waarin het behandeld word en het komt er op neer dat je de diverse bouwjaren niet met elkaar 1 op 1 kunt uitwisselen. :Smile
Het is zelfs zo dat een pin op de stekkers bij het ene bouwjaar een plus is en bij het andere bouwjaar een massa!! :o
de enige manier om het werkend te krijgen is meten en gedrukte bedrading volgen :-\
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#3
Ja, daar ben ik inmiddels achter... ???! Hopelijk dat iemand anders nog een idee heeft over de overdrive kwestie!?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 1.088 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 6.527 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Overdrive pakt niet Lubse 9 7.032 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.251 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.215 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 13.571 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 15.570 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 10.567 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  overdrive selenoid AW71 jero 6 5.061 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje
  Kapot overdrive relais, bypass mogelijk? Bazis 28 22.381 3 November 2014, 01:50
Laatste bericht: noobaddieizpurvekd

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)