Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Piepend geluid in motor (doch hoorbaar in cabine)
#1
Beste Volvo-liefhebbers,

Sinds enige tijd hoor ik tijdens het rijden, vooral bij lage toerentallen, een piepend/schurend geluid uit de motor komen. In het begin heb ik er weinig aandacht aan besteed maar ik heb nu toch wel het idee dat het wat erger wordt. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet en hoopte dat jullie wellicht een blik op dit probleem willen werpen. Ik heb een video gemaakt van het geluid:
[video]https://vid.me/2ZRy[/video]

Bij voorbaat dank!

Hartelijke groet,

Ohrtmann
Antwoord
#2
Lijkt mij van de voorkant van de motor te komen, je zou hem kunnen laten lopen zonder v snaar (niet te lang natuurlijk) en kijken of het geluid dan weg is.
Antwoord
#3
lagers van de dynamo/waterpomp oid of de vinnen van de dynamo komen tegen de steun aan door... versleten lagers.
v-snaren even demonteren en met de hand draaien kijken wat er piept of met een stetoscoop luisteren.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#4
Even kijken. Ik heb dus een ventilator (die grote unit bij de radiator bedoel ik dan), die drijft met een V-snaar de dynamo en de waterpomp aan. Het zou dus goed kunnen dat een van die twee versleten lagers heeft, wat een piepgeluid veroorzaakt. Klinkt logisch, hartelijk dank.

Laat ik inderdaad eerst eens de V-snaren demonteren. (waarom heb ik eigenlijk twee v-snaren?). Moet ik nog ergens op letten bij het demonteren van deze snaren? dit heb ik nog nooit gedaan.
Antwoord
#5
Bijna. Je hebt een krukaspoelie die drijft de V snaren aan en die drijven de pomp en de dynamo aan. Hij is dubbel want dan kan ie meer vermogen overbrengen.

De spanning vd snaren kan je regelen door de dynamo te lossen, een moertje ergens eronder, meest zit daar ook de stelschroef, indraaien tot ze slap hangen en dan wring je ze van de poelies.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Bijna. Je hebt een krukaspoelie die drijft de V snaren aan en die drijven de pomp en de dynamo aan. Hij is dubbel want dan kan ie meer vermogen overbrengen.

De spanning vd snaren kan je regelen door de dynamo te lossen, een moertje ergens eronder, meest zit daar ook de stelschroef, indraaien tot ze slap hangen en dan wring je ze van de poelies.

Aha, maar wat drijft de grote ventilator dan aan?

Goed, de krukaspoelie dus. Met de dynamo kan ik de snaren losser stellen, dat heb ik al eens gedaan bij een B20A, maar dat zag er een stukje overzichtelijker uit, kan ik er bij mijn B21E ook zo bij? Overigens, als ik ze van de poelies wring, hangen ze daar ook maar. Wat nu als je ze wilt vervangen? Hoe krijg je ze de motorruimte uit en de nieuwe er in? er zit heel wat in de weg.

Tot slot valt het mij op dat ÃÃn van de twee snaren ietsje minder strak staat dan de ander, kan dat kwaad?
Antwoord
#7
Gaat net zo makkelijk als bij de B20.
Grote bout van de dynamo iets losser doen (scharnierpunt), dan het boutje op het "stelstangetje" en dan kan je met steeksleuteltje 10 de riem opspannen met het kleine boutje. Je hoeft dus niet zelf (zoals bij de B20) zelf alles op spanning te zetten met een hefboom.

Door de boel helemaal goed slap te stellen wip je de riem zo van de poulies af en zit er niets in de weg om ze er zo uit te halen.
[Afbeelding: 8501d1366833293-did-i-route-these-belt-c...-belts.jpg]

Zoals je op dit plaatje en onder je motorkap kan zien is de bovenste "draaischijf" de waterpomp zelf. En daar zit dan ook de fan op gemonteerd.

Met de riemen eraf kan je een slinger geven aan de fan en ook aan de dynamo een stuurbekrachtigingspomp voelen of dat allemaal nog soepel gaat.

Maar voor dat je veel werk op je hals haalt, pak een kaars een hou die tegen de v-snaar aan. Is daarmee het gepiep weg weet je zeker dat het aan versleten en/of slappen snaren ligt.
Je kan ze dan hergebruiken (strakker zetten), wel weer even goed ontvetten.
Antwoord
#8
Dopski schreef:Gaat net zo makkelijk als bij de B20.
Grote bout van de dynamo iets losser doen (scharnierpunt), dan het boutje op het "stelstangetje" en dan kan je met steeksleuteltje 10 de riem opspannen met het kleine boutje. Je hoeft dus niet zelf (zoals bij de B20) zelf alles op spanning te zetten met een hefboom.

Door de boel helemaal goed slap te stellen wip je de riem zo van de poulies af en zit er niets in de weg om ze er zo uit te halen.


Zoals je op dit plaatje en onder je motorkap kan zien is de bovenste "draaischijf" de waterpomp zelf. En daar zit dan ook de fan op gemonteerd.

Met de riemen eraf kan je een slinger geven aan de fan en ook aan de dynamo een stuurbekrachtigingspomp voelen of dat allemaal nog soepel gaat.

Maar voor dat je veel werk op je hals haalt, pak een kaars een hou die tegen de v-snaar aan. Is daarmee het gepiep weg weet je zeker dat het aan versleten en/of slappen snaren ligt.
Je kan ze dan hergebruiken (strakker zetten), wel weer even goed ontvetten.

Hartelijk dank, ik ga snel dit alles eens goed bekijken!
Antwoord
#9
Officieel zijn de snaren 1 set van exact gelijke lengte, maar doordat de rubber bussen waarin de dynamo hangt scheef worden door de tijd, lijkt 1 snaar langer. Je kan de voorste en de achterste omwisselen misschien wordt het verschil kleiner. Of de bussen vd dynamo vervangen door frissere.

Of het is een niet-matching setje snaren van merk X, dat kan ook.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Beste Volvo-techneuten,

Ik ben vandaag maar eens voorzichtig aan de slag gegaan. Het eerste wat mij opviel is dat ik het geheel niet goed kon zien, dus heb ik de kap en grote ventilator verwijderd, dat ging relatief makkelijk met twee schroeven op de kap en een stel moertjes op de ventilator zelf. Toen kon ik het geheel zien.

Na de moer van het "scharnierpunt" op de dynamo losgedraaid te hebben waren de snaren al slap, ik kon het geheel net zoals de B20A met de hand "spannen", geen idee waarom ik de stelschroef niet nodig had, wellicht is dit een ouder type, wellicht heb ik de moer te ver losgedraaid, maar goed, de snaren konden er af.

Toen heb ik kort de motor laten lopen, en het geluid was weg, klinkt een stuk beter zónder gepiep, moet ik zeggen. Hierna heb ik aan de waterpomp en dynamo gedraaid met de hand (ik heb geen stuurbekrachtiging, dus dat is het qua onderdelen). Wat mij opviel is dat ze allebei eigenlijk wel prima soepel liepen. De waterpomp heeft een hÃÃÃl zacht "tikje", maar het klinkt niet stuk of verkeerd in mijn (ongetrainde) oren. De Dynamo piept echter wel een beetje bij het draaien. Ik heb een filmpje gemaakt, wellicht is het verstandig om een koptelefoon o.i.d. op te zetten, want het is allemaal moeilijk hoorbaar:

[video]https://vid.me/hauY[/video]

Enfin, ik heb ook nog wat foto’s gemaakt van de v-snaren zelf, ik ben namelijk benieuwd of deze nog goed zijn. Ze zijn in elk geval van Volvo.

[Afbeelding: 4WZ393m.jpg]

[Afbeelding: RyZgQmD.jpg]

[Afbeelding: HkkQxAO.jpg]

Dat was het voor nu, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen, ik gok zelf dat dat gepiep in de Dynamo de boosdoener is, maar ik weet het niet zeker, het is ook vrij zacht.

Hartelijke groet,

Ohrtmann
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 119 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.604 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.886 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.059 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  RE: Kent iemand dit geluid? (GEVONDEN) Grey240Polar 1 1.312 27 November 2021, 08:58
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.181 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.490 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.461 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.401 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.903 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)