Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling.
#1
Ik heb besloten de 245 nog anderhalf jaar te laten slapen tot ie 40 jaar wordt.
Heb een goedkoop adresje. En kan zo sparen voor dorpel en gasinstallatie.

Gaat aan de druppellader en zal om de x maanden even gestart worden. Hebben jullie verder nog tips mbt do's and dont's?



..
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Antwoord
#2
Niet starten als je niet van plan bent hem goed warm te rijden. Verder zorgen dat de dorpels leeg zijn (bladeren en troep), de auto goed warm en droog de stalling in, niet op de handrem, accupool eraf, bandjes flink oppompen, aftanken, olie en evt remolie vervangen voor hij de stalling in gaat. Evt om de paar maanden de auto een stukje vooruit of achteruit duwen en de motor met de hand ronddraaien.

Zijn al een paar topics over, zie ook http://volvolvo.nl/threads/17474-Lange-p...-op-letten en http://volvolvo.nl/threads/9763-Voorbere...erstalling
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Anderhalf jaar stilstaan kan-ie best hebben. Accu eruit halen, niks starten wat je niet door en door warm kan laten worden. Remvloeistof helemaal verversen. Evt jaarlijks even met de hand ronddraaien, banden hard oppompen.

Er is nog een truuk om olie bovenop de zuigers en bij de kleppen te krijgen, door de motor te laten verzuipen in dunne olie/smoorolie/mengsmering maar die ken ik niet goed genoeg.

Muizenvallen zetten.

Wat Arjan zegt!

Edit Vergeet dat smoren maar, dat deed Defensie toen ze hun spullen wegzetten voor de volgende oorlog. Ik heb motoren uit kippeschuren gehaald waar nog de oliefilm bovenin zat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Vooral die muizenvallen zijn belangrijk als er daar muizen zitten. Die beestjes kunnen het interieur en zelf kabelbomen volledig ruineren als ze hun gang kunnen gaan weet ik uit eigen ervaring.

Stallen in een kurkdroge ruimte of een vochtige ruimte is wat het verschil maakt.
In de eerste kan een auto jaren staan zonder dat ie echt achteruit gaat. In de tweede kan een auto binnen een jaar stilstand al veel werk opleveren : schimmel in het interieur, remmerij die vast gaat zitten etc.

Check voordat je de auto wegzet goed onder de vloerbekleding of er ergens vocht zit (ook in het verlaagde deel net voor de voorstoelen.
Stoelen en bank en de vloerbekleding eruit halen (zodat alleen een kale bodem overblijft )en thuis bewaren is eigenlijk geen gek idee maar wel wat extra werk.
Maak ook de reservewielbakken leeg. En alle zand verwijderen, zowel in de kofferruimte en bodem maar ook de binnenrand van de achterschemen, Zand trekt vocht aan en is een van de grootste boosdoeners die roest/rot veroorzaakt.
Antwoord
#5
Ik overweeg om mijn auto meerdere jaren weg te zetten. Op het moment hebben we teveel auto's en een 240 uit 1991 op LPG is gewoon een te dure jongen voor een ritje naar het zwembad eens per maand.
Toch wil ik hem niet kwijt.
Ik heb zelf een open kapschuur in het veld met een verharde vloer.
Zou ik de 240 hier voor meerdere jaren (+/- 5 jaar) kunnen stallen? Of is dit ook 'te vochtig'.
Je zou zeggen dat de auto daar 'droog waait'.
Antwoord
#6
Lastig te voorspellen denk ik. Hoe open is de kapschuur? Waait de regen wel eens in? Mist is ook vocht, al ventileert het inderdaad wel goed.
Ongedierte blijft lastig. Van de zomer 3 weken niet gereden met de 340, zat er al een wespennest tussen de sponning van rechtervoorportier.

Mijn 245 heeft een jaar in onze garage gestaan. Klinkt beter dan het is: de garage was halfverzonken, aan alle zijden  meer dan een meter grond ertegen, en daardoor altijd klam. Daarna stond ie nog 2 + jaar in een oude varkensschuur. Beton, tochtig, maar droog.

Niets aan geleden, al ging het toch al wat roestende voorscherm in die tijd wel vrolijk verder.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Ik vermoed dat een 240 uit 1991 dat niet erg vind, een paar jaartjes op droge ondergrond stilstaan. Zeker niet als je af en toe op een droge dag de deuren open zet dat ie ff doorwaait.
Caravan mensen zetten een kartonnetje voor de banden om ze uit de zon te houden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Dat moet zeker kunnen. Wat ik persoonlijk zou doen:

-De auto op assteunen/stevige blokken o.i.d. plaatsen. Theoretisch is het beter voor de lagers, al verwacht ik niet dat het heel veel uit zal maken. Je kunt dan wel de wielen eraf halen en buiten bereik van zonlicht bewaren.
-Als de wielen er toch vanaf zijn kun je makkelijk bij de remmen. Remschijven gaan altijd snel roesten. Ik zou de remblokken verwijderen en de remschijf conserveren met iets wat vet/waterafstotend is. Nieuwe remschijven zijn ook altijd licht ingevet tegen roesten. Eventueel doe je er nog een vuilniszak o.i.d. omheen. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar je kunt het sowieso proberen.
-Bij de motor kun je overwegen om wat olie op de zuigers te laten, echt nodig lijkt me dit niet. Ik heb motoren gezien die jaren buiten hadden gelegen maar er van binnen prima uitzagen. Om zeker te weten dat de motor niet vast gaat zitten kun je het beste de krukas met de hand tornen. Regelmatig koud starten zorgt voor veel meer slijtage en heeft verder eigenlijk geen meerwaarde.
-De accu sowieso niet in de auto laten, binnen in de schuur is beter. Als de accu ook in een andere auto van je past waar regelmatig wat langere afstanden mee gereden wordt: Wissel ze af en toe door. Op deze manier houd ik accu's uit projectauto's al een aantal jaar in leven.
-Het interieur regelmatig door laten luchten kan ook nooit kwaad. Eventueel wat vochtvreters erin.
-Ongeacht of een (oude) auto wel of niet rijdt, een goede antiroestbehandeling van de carrosserie kan nooit kwaad.

Verder staan er in dit draadje al een aantal andere nuttige tips.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#9
Dank voor de reacties allen.

Hij heeft een aantal jaren terug een Dinitrolbehandeling gehad (laatste keer +/- 3 jaar terug) hij is nagenoeg roestvrij.
Op dit moment heb ik een boot, een vouwwagen, twee aanhangers en een oude trekker in de kapschuur staan.

Ik overweeg de boot buiten te laten slapen.
Antwoord
#10
Dat is dan al een beste kapschuur!

En een Volvo kan dan vast wel in het rijtje.
De boot kan hopelijk tegen vocht... Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.327 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 1.994 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.174 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 80.314 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 11.123 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 9.758 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 36.855 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski
  VKB goed idee? Pluk 6 6.029 26 September 2015, 21:46
Laatste bericht: Pluk
  Lange periode stalling; waar moet men op letten? Aspirant 10 9.401 18 June 2015, 13:37
Laatste bericht: Tank245
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 7.363 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)