Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke snelheidsmeter (K-nummer) hoort in welk modeljaar?
#1
Naast mijn te koop gevraagd topic voor een K6241 teller begon ik mij af te vragen welk type/nummer er eigenlijk in hoort.
Ik las namelijk elders op dit forum:
Rik Tuin schreef:Ik heb inmiddels mailcontact gehad met Frans Erich van ETS1. Hij is heel kundig en zeer schappelijk geprijsd. Met zijn toestemming plaats ik twee van zijn reacties ter lering van de overige forummers;

'De printjes zijn qua werking allemaal gelijk, mits de vorm identiek is. Vooral bij de 740 variant zijn er verschillende vormen/ aansluitingen toegepast maar in de basis ook allemaal gelijk. Alleen de K=25296 en equivalenten hebben een extra miniatuurprintje waarop een 1:4 deler zit. Altijd opgebouwd rond het IC UAF2115.'

'Ik zal wat uitleg geven: dat K getal staat voor het aantal impulsen per afgelegde kilometer. De latere 240's hebben een getal 4x zo hoog bijvoorbeeld 25296, dit is omdat dit hogere aantal impulsen nodig is voor een eventueel ABS systeem.Jouw K getal verschil zit in de bandenmaat 185/70R14 hoort 6091 bij, meestal estateEn 6241 hoort bij sedan 175/70R14, het verschilt 150 impulsjes, zeg 2,5%, allemaal niet echt spannend.En alle verhalen die er zijn met overbrengverhouding zus of zo van de achteras telt allemaal niet: het impulswiel in het cardan draait 1:1 met het wiel.Waarschijnlijk is het verschil bij jouw teller een verschil in tanden van het gewraakte vaak defecte tandwiel: 25 of 26 tandjes.'

Zo, weer wat duidelijkheid in de feiten rond de km-tellers en de achteras sensoren (die dus alle gelijk zijn).
De auto in kwestie betreft een 1991-er uit juli dus modeljaar 1992, uitgevoerd met ABS.
Dan zou er dus een hoog nummer unit in moeten zitten, maar er zit een K6241 in.
Aangezien de snelheidsmeter werkt en alleen de teller niet is er geen reden om aan te nemen dat dat niet de goede is.
Het tandwieltje is niet stuk, dus dan resteert een defecte soldeerverbinding als oorzaak.

Maar toch de vraag: hoe weet je welk K-nummer teller er in welk modeljaar 240 hoort?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
Na nog wat research ontdekte ik dat er in een Super Polar estate ook een 6241 hoort, net als in een sedan.
Echter, ik heb nog geen verklaring kunnen vinden waarom er een 4-cijferige unit in een auto met ABS zit.
Maar goed, de snelheidsmeter werkt en wijkt niet af, ABS lampje gaat netjes uit dus toch maar gewoon gekozen voor uitwisselen met een unit met hetzelfde K-nummer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#3
Mijn vermoeden is dat het samenhangt met de getande (ABS) ring in de achteras. kun je jouw snelheid op teller controleren met GPS?
Antwoord
#4
De snelheidsmeter vertoont geen afwijking als je ijkt met GPS.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
Mocht je willen spelen met de overbrenging ( de meter dus meer of minder laten aangeven) Hier een paar uitgebreide beschrijvingen :

http://cleanflametrap.com/speedo.html
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=258248
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri...alibration
Antwoord
#6
Hierop inhakend! Graag jullie advies. Ik heb onder mijn polar station uit 93 een 3.74 as gemonteerd.
De originele as was een 3.91.
Nu heb ik de bijbehorende teller bij de as gekregen echter heeft deze op de printplaat een 3 pens connectie en mijn teller van de 3.91 as een 4 pens connectie.
Deze kan ik niet monteren in mijn originele dashboard.
Mijn teller geeft nu 40 km per uur aan als ik 100km rij. Niet helemaal lekker dus.....

Weet iemand welke teller ik moet hebben voor een 3.74 as met een 4 pens connectie?
Antwoord
#7
Ik denk dat je oude teller goed was, de omwenteling van de as is niet veranderd maar je motor maakt minder toeren.
De opnemer zit achter op je differentieel op het deksel en niet meer in de versnellingsbak.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#8
De orginele teller die bij de 3.91 as hoorde zit er nu in en deze functioneert niet correct. Deze geeft als ik minder dan 80km rijdt per uur niets aan en pas bij 100 / 120 loopt deze naar de 40km per uur.
Antwoord
#9
Dat dus. De teller telt je wielomwentelingen, dezelfde wielen dezelfde snelheid. Je hebt natuurlijk wel kans dat je 93 as met ABS sensorring was uitgerust (en je teller een 25000 achtig K getal had). Als er nu in je 'nieuwe' as een gewone sensorring zit, moet je bijbehorende teller gebruiken.

Welke 3 of 4 pins stekker is dit? Die zo half zijwaarts op de printplaat wordt geschoven?

Art heeft de schema's paraat in dit topic: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=313747
Lijkt erop dat je de vierde draad gewoon weg kan laten en de rest op de goede plek steken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
De 3.91 as is op serienummer nagekeken en dit blijkt geen speciale as te zijn. Dus geen abs of diflock maar wellicht dat hier wel een andere senssoring in gebruikt is!?
De 3 / 4 pens connectie waar het in deze kwestie omgaat is de connectie waar de kmteller in de kmteller behuizing schuift.

Voor de beeldvorming, ik wilde de teller die bij mijn 3.74 as hoorde monteren in mijn kmteller behuizing, dit ging niet omdat er in de behuizing 4 metalen pennen omhoog steken die in 4 stalen hulsen horen te 'prikken' van de kmteller. De 3.74 teller heeft maar 3 stalen hulsen en de pennen lijnen hierop niet uit.

Ik kan het jammer genoeg niet anders uitleggen!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoort het klokje verlicht te zijn? Kogelman 2 374 23 May 2023, 20:40
Laatste bericht: Kogelman
  Snelheidsmeter met een ochtendhumeur BeetleGrandDad 2 1.193 13 February 2022, 13:03
Laatste bericht: BeetleGrandDad
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 3.373 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 16.743 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 7.016 27 June 2021, 20:35
Laatste bericht: Marc1970
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.289 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Radio welke geschikt is voor elektrische antenne Van Schellen 11 7.426 22 May 2020, 23:56
Laatste bericht: Van Schellen
  Welke brandstofpomp? Mark244 1 2.409 7 December 2016, 00:21
Laatste bericht: jos245
  Snelheidsmeter aansluiten 240 Jerry 7 7.102 31 May 2016, 22:12
Laatste bericht: sludge
  Welke bougicord bougiekabelset voor B200F Erik-240 7 6.380 21 May 2016, 19:10
Laatste bericht: Erik-240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)