Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo
#1
hallo,

ik ben al een tijdje lid maar nu ook met een 240 ipv een 740 Wink

echter zit ik nu met een storing waar ik even niet uit kom, en misschien heeft iemand hier ervaring mee die mij wat tips kan geven...

ik ben afgelopen weekeind stil komen te staan met de 240 in de parkeergarage van een winkelcentrum.
een lege accu was mijn conclusie gezien het enorm langzaam rondgaan van de startmotor.

de anwb ingelicht en die kwam tot dezelfde conclusie, wij zijn samen aan het zoeken en meten gegaan en al snel kwamen we erachter dat de dynamo niet laadde...
als eerste de spanningsregelaar verwijderd, borstels waren lang genoeg maar bleven een beetje plakken... deze schoongemaakt en soepel gekregen, terug gemonteerd maar nog steeds geen ladende accu...

toen verder aan het zoeken gegaan...daarbij kwamen we door het zien van een rare constructie en de mededeling van mijn kant (acculampje in het dashboard brand niet, nooit niet) tot de volgende optie:
een doorgebrande zekering is de boosdoener, gezien de constructie was de conclusie van de anwb dat de signaaldraad voor het acculampje was onderbroken en was aangesloten op de blauwe draad die naar de zekering en relais gaat... als reactie is de zekering en ook het relais vervangen.

motor starten, dotje gas en plop! 13.5V op de accu...

nu dacht ik "mooi, dit probleem ook weer opgelost"




maaaaaaaaaar als dat zo was had dit verhaal hier nu niet gestaan...

2 dagen later zag ik dat de zekering weer was doorgebrand... multimeter op de accu, starten en een dotje gas.... maar nee de accuspanning bleef rond de 11.8V plakken.
zekering vervangen, dotje gas en plop! 13.5V op de accu.
nu kon ik het niet laten rusten en ik wil deze ellendige storing eruit hebben, dus ik na aankomst thuis nog een keer meten.

motor loopt 13.5V, zekering eruit gehaald en hij bleef op 13.5V
motor uit, zekering eruit, starten en dotje gas, plop 13.5V
motor uit, doorgebrande zekering erin, starten en dotje gas, plop 13,5V

waarom doet de dynamo pas bijladen na een dotje gas?
waarom deed de dynamo gisteren met doorgebrande zekering niet bijladen, en waarom laad hij vandaag wel bij met een doorgebrande zekering?

hierbij ook nog even wat foto's ter illustratie van sommige aansluitingen:

totaalplaatje van het extra draadbundeltje
[Afbeelding: 20151125_163408_zpsimqn3a5h.jpg]

de doorbrandende zekering:
[Afbeelding: 20151125_163500_zps6u1skqxi.jpg]

de draad die volgens de anwb vanaf de dynamo komt (stuurdraad acculampje) hierop zit de blauwe draad waar de zekering tussen zit. (kabelboom die onder het motorblok doorloopt)
[Afbeelding: 20151125_163419_zps9pknu1so.jpg]

de tekening zoals hoe ik op dit moment de draadbende in beeld heb....
[Afbeelding: 20151123_194051_zpsywkmxanr.jpg]


ik zie jullie advies en tips graag tegemoet!
Antwoord
#2
Onverklaarbare schakeling heb je daar. Maar het dotje gas fenomeen kan ik wel verklaren. Een wisselstroomdynamo bouwt zijn eigen magnetisch veld op, waar dan een elektromagneet ontstaat, en waarmee spanning wordt opgewekt. Om deze elektromagneten op gang te helpen, is er een EXC draadje van de accu naar de dynamo. In de 240 gaat dit via het AMP lampje. Zonder EXC draad komt de dynamo ook wel maar langzamer op gang, hij is uiteindelijk 'self exciting'.

Ik zou eens op zoek gaan naar de resten van de originele bedrading, die aan elkaar plakken en die hele relaishandel vergeten. Als de EXC draad door een of andere manko de magnetische velden in de dynamo op spanning blijft houden, loopt je accu langzaam leeg.
Het originele schema is simpel, hier staat het : http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=10

- edit - Nog simpeler en leesbaarder schema
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
bedankt voor je reactie!

het enige wat ik kan bedenken is dat deze bundel draden bij het gassysteem hoort...
van mijn beide 740's weet ik nog dat de dynamo gelijk begon met laden als de motor werd gestart, hier was geen dotje gas voor nodig.


vrijdag ga ik alle "extra" draden nalopen en volgen tot hun einde... zodat ik het weekeind op het gemak alles kan nameten uit uitzoeken.
Antwoord
#4
Interessante 240, is-ie met ABS? In die ruimte achter de accu zou de ABS unit hangen. Misschien heeft de vreemde schakeling daar iets mee te maken?

Hoe zien de voorste remklauwen eruit? 1 of 2 remslangen? Of het is een ABS voorbereide 240 zonder ABS.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ja ik snap de schakeling. Het is een alternatief voor wat het contactslotslot normaal doet, namelijk de EXC draad aanzetten als je het contact op II zet en weer onderbreken als de motor uitgaat.

Dan hadden ze die functie van het contactslot misschien ergens anders nodig. Kan me niks voorstellen zo gauw.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Ja ik snap de schakeling. Het is een alternatief voor wat het contactslotslot normaal doet, namelijk de EXC draad aanzetten als je het contact op II zet en weer onderbreken als de motor uitgaat.

Dan hadden ze die functie van het contactslot misschien ergens anders nodig. Kan me niks voorstellen zo gauw.

Zelf heb ik het idee dat er misschien een storing in heeft gezeten waar ze niet uitkwamen... en hebben ze een "alternatief" aangelegd...

De auto heeft geen ABS...
Antwoord
#7
vandaag weer een leuke aanvulling te melden aan de storing....
de auto laad nu helemaal niet meer bij... dot gas, geen sjoege... als reactie hierop heb ik het relais nog vervangen omdat naar mijn inzicht deze zou zijn kunnen doorgebrand, dit heeft niks uitgehaald... er wordt nog steeds niet bijgeladen...

ik heb hierop de spanningsregelaar verwijderd en de sleepringen doorgemeten, deze hebben een weerstand van 2.8 ohm onderling, goed dus.
vervolgens heb ik de spanningsregelaar doorgemeten:
over de thermische beveiliging 87.9 ohm
over de D- en FLD/DF 76.7 ohm
en over D- en D+ heb ik van 20 tot 200+ ohm gemeten, maar dit was alleen op het moment van contact maken met de koolborstels, 1 of 2 seconde later sloeg hij dan weer over op OL... bij contact breken kreeg hij ook weer zo'n zelfde soort piek in weerstand...

ik vind het erg raar....

ik ga nu eerst op jacht naar een andere spanningsregelaar of sloop/ruil dynamo, ik ben er toch van overtuigd dat dit het laadprobleem veroorzaakt en dat extra bundeltje bedrading daar in ieder geval niks mee te maken heeft...
dus first things first, zorgen dat hij weer gaat laden en dan de extra bedrading thuisbrengen...
Antwoord
#8
De storing is opgelost!
Bij het loshalen van de dynamo viel mij een losse draad op... Dat was dus de draad voor de voorspanning die was gebroken.... nieuw kabeltje gefabriceerd en hij laad op dit moment weer lekker mee!

Marc, bedankt voor het meedenken!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Storing trailer module? RoelfM 2 429 5 June 2023, 15:02
Laatste bericht: RoelfM
  Storing electra appie42 1 544 18 September 2022, 12:10
Laatste bericht: 01Dennis10
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 1.887 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 3.302 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht/alarmlicht storing Lubse 5 2.542 20 April 2021, 22:07
Laatste bericht: Marc1970
  Zekering 6 klapt eruit 240 1993 marc-f 13 4.159 15 February 2021, 12:28
Laatste bericht: Dopski
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.082 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Metertje vraag Rob 4 3.318 1 April 2020, 21:17
Laatste bericht: BartJu
  Zekering 27 van V70 classic springt er telkens uit. abco 1 2.107 10 February 2018, 22:01
Laatste bericht: Dopski
  RAW laat zekering springen Nicolaas H 7 4.800 8 October 2017, 11:33
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)