Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stuurkolom zakt 140
#1
- Hoe haal je de onderste stang van de stuurkolom los? Iemand ervaring mee?

Ik moet twee busjes vervangen van de veiligheidskoppeling. De stang moet er dus uit.
Het lijkt dat de stang al tijden niet goed gemonteerd zit. De afstand tussen de twee koppelingen is bovenaan bijna losgeschoten! Zeker nu ÃÃn van de rubbers in de busjes kapot is gegaan.
Zie foto's.

[Afbeelding: 20151112_084304%20Small_zpsdi18cuov.jpg]
[Afbeelding: 20151112_084313%20Small_zpsnj06lwjh.jpg]

onderaan zit hij goed:
[Afbeelding: 20151112_171638%20Small_zpswesxuudh.jpg]

- Wat ik me ook afvraag is of de busjes 673060 passen?
Op sommige sites lijkt het dat ze alleen voor de Amazon zijn.
http://volvoonderdelen.com/images/Volvo_673060.JPG
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
Had de 142 van raymond ook. Komt doordat de stuurstang zelf, waar het stuur aan zit, naar beneden zakt.
In z'n topic staat de op lossing volgens mij. Onder het dashboard zitten 2 dikke (braak)bouten.
Antwoord
#3
Ik heb het in Jambons topic gevonden: http://volvolvo.nl/threads/16654-Het-is-...ight=stuur

Het zal waarschijnlijk zo zijn dat de bovenste stuurkolom bij mij ook gezakt is. Maar onderaan zit het bij mij ook anders. Als ik bij mij de stang iets verder op de spiebaan van het stuurhuis schuif, zullen de flensen wel weer aardig op elkaar aansluiten.

De oplossing voor de bovenste stang, waar het stuur aan zit, snap ik nog niet helemaal, is het nu zo dat het contactslot er voor zorgt dat de stang niet kan zakken? Ik heb daar wel aan gezeten een tijdje geleden. Omdat het kapje achter het stuur steeds scheef ging staan.

Eerst maar eens een nieuw busje/rubber/pin bestellen, want die ene pin zit gewoon los.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Ik citeer mezelf: Die flens op het stuurhuis is (deel van) het probleem, die moet je een flink eind ophijsen. Staat iets over in het handboek dacht ik. Jawel, 1 inch +/- 3/16" is de juiste afstand.

Bij jouw 140 moet de flens dus een eind naar beneden. Laat de braakbouten nog maar even zitten, het stuur zit op redelijk vaste afstand.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
lol die autocorrectie, breek bouten bedoelde ik, maar zo te zien kan is de flens ook te stellen.
Antwoord
#6
Ga er ook mee aan de slag, dat was idd het akkefietje in Noord-Dld, die veren drukken in en maakt van elke 100-serie een gevaarlijke auto.. Omdat ik de elektrische stuurhulp ga monteren ben ik meteen van dat inzakken af en moet alles op z'n hogere plaats vallen. De bouten, het interieur ff goed inpakken, (kleed-plastic bouwzeil..) , dun schijfje op de slijptol om een sleufje in de braakbouten te maken, zodat ze met een forse schroevendraaier eruit kunnen.. desnoods vervang je de braakbouten (godzijdank zitten er van die plastic kappen om de stuurkolom..! ) door zeskant-exemplaren zodat de boel weer goed vast zit..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Vandaag bij mijn Amazon hetzelfde probleem ontdekt! Dashboard en stuur zijn eraf geweest, Blijkbaar heb ik bij het monteren van het stuur de kolom naar beneden gedrukt, waarbij de veiligheidskoppeling dus los schiet uit de pinnen.

Ik heb de stang omhoog gehesen en weer vastgezet (gewoon twee bouten onder het dashboard). Ook daar zit er een veer, die hem naar weer naar beneden lijkt te drukken.
Vreemde montage... Maar als het stuur erop zit, kan hij volgens mij niet meer zakken?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#8
henqui schreef:Vandaag bij mijn Amazon hetzelfde probleem ontdekt! Dashboard en stuur zijn eraf geweest, Blijkbaar heb ik bij het monteren van het stuur de kolom naar beneden gedrukt, waarbij de veiligheidskoppeling dus los schiet uit de pinnen.

Ik heb de stang omhoog gehesen en weer vastgezet (gewoon twee bouten onder het dashboard). Ook daar zit er een veer, die hem naar weer naar beneden lijkt te drukken.
Vreemde montage... Maar als het stuur erop zit, kan hij volgens mij niet meer zakken?
..dan gaat ie hangen op de loopring van de toetert.. de mijne is reeds kaput..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
hij is eruit
[Afbeelding: 20151115_144521%20Small_zps6dnf8xsv.jpg]

nu wachten op de pu rubbers.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#10
Jambon schreef:dun schijfje op de slijptol om een sleufje in de braakbouten te maken, zodat ze met een forse schroevendraaier eruit kunnen.. desnoods vervang je de braakbouten (godzijdank zitten er van die plastic kappen om de stuurkolom..! ) door zeskant-exemplaren zodat de boel weer goed vast zit..

Als je met een beitel tegen de zijkant van de breekbout tikt in de losdraairichting dan kun je ze vaak met een griptang al verder losdraaien.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stuurkolom pas maken Marc1970 1 2.651 29 November 2008, 21:31
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)