Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontstekingsmodule controleren
#1
Ik zou graag de ontstekingsmodule van mijn 244 willen controleren, omdat hij slecht loopt en afslaat, op benzine en lpg. Geen last van vacuumlekken, de verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels zien er goed uit, de kabels naar de module hebben een lage weerstand. Verder is de bobine vervangen. De module is van Bosch, met nummer 0 227 100 139. Hoe hoog moet de weerstand zijn?
Antwoord
#2
Dat is een solide stukje elektronica, daar kan niet veel aan stuk. Die module is eigenlijk een 'power stage' en hoort bij een systeem met Hall sensor maak ik hieruit op: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=133892

In de Volvo wereld heet dat TZ-28H, van Bosch. In de verdeler zit een schijfje met metalen nokken die langs een magneet gaan en zo een signaal maken, waarmee de ontsteking aan de slag gaat. Kijk eens in de verdeler, al die contactjes zijn ws. wat verouderd en vies, en breekbaar na 30 jaar.

Hier een plaatje van waar alle pinnen van de 0227100139 heen gaan: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=288874, kan je continuiteit controleren.

Onderin de verdeler zit nog een ouderwetse centrifugaalvervroeger met gewichtjes en veertjes, en de vacuumvervroeger is ook nog old skool, controleer dat allemaal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Er is inderdaad elektronische ontsteking ingebouwd in de oude verdeler. Ik had de binnenkant daarvan ook al gecontroleerd en de Hall-sensor schoon gemaakt. De weerstand tussen de massa van de bobine en de minpool van de accu en van de ontstoorspoel is oneindig hoog. Ik zag dat een van de draden naar de ontstekingsmodule loopt, de andere gaat via het schutbord naar binnen.
Antwoord
#4
Als je een Hall gever etc hebt is dat gewoon de originele verdeler lijkt me.

De bobine wordt pas geaard via de 0227100139 op aangeven van de verdeler (op dat moment ontstaat de vonk), klopt dat er nu geen massa is. Wat bedoel je met ontstoorspoel?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Volgens mij is de verdeler zelf nog origineel (of in elk geval hetzelfde type, heb er ook nog eentje liggen waar nog contactpunten in zitten). Ik dacht eerst dat dat zwarte dingetje dat op de bevestigingsbeugel van de bobine zit een spoel was, maar het kan natuurlijk ook een condensator zijn. Het zal ongetwijfeld iets met de ontstoring te maken hebben. De weerstand is oneindig, iets zegt me dat dat niet klopt.

Verder denk ik dat ik het probleem al heb gevonden. Toen ik de weerstand tussen aansluiting 2 op de stekker en de minpool van de accu aan het meten was was de weerstand of aan de hoge kant (+- 8 Ohm), of de weerstand was oneindig. Lijkt dus een kabelbreuk te zijn. Morgen maar eens een nieuw draadje aanleggen, en proberen wat er dan gebeurt.
Antwoord
#6
Vandaag de draad vervangen, maar hij startte daarna nog steeds niet. Morgen of zaterdag maar eens verder zoeken.
Antwoord
#7
Vandaag nog een aantal andere draden doorgemeten. Die waren allemaal in orde. Ik ga dus een andere module halen.
Antwoord
#8
Zal mij verbazen als die module het is. Heb je de vervroeging onderin de verdeler al bekeken?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Of de kabelboom naar die verdeler. Vlgs mij kan er niet veel mis met die overigens best gewilde 139 units....
Antwoord
#10
Marc1970 schreef:Heb je de vervroeging onderin de verdeler al bekeken?

Ik had je vorige post over de ontstekingsvervroeging verkeerd gelezen. Ik had dus alleen de vacuumvervroeger gecontroleerd (die werkte dus gewoon), maar de centrifugaalvervroeger nog niet. Het is me nog niet gelukt om de verdeler van de motor af te krijgen, hij zit namelijk nogal vast. Ik heb nog een andere verdeler liggen, die heb ik uit nieuwsgierigheid en met het idee om eventueel uit 2 verdelers 1 goede te maken uit elkaar gehaald, en daar zitten 2 verschillende veertjes bij de centrifugaalvervroeger. Een van de veertjes heeft een langer `haakje`, waardoor deze niet op spanning staat. Klopt dat?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)