Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brommende achteras
#1
Hallo allemaal, ik kijk al een tijdje rond op dit forum en nu had ik zelf een probleem.
ik ben in het bezit van een volvo 240 super polar uit 92 en er zit een vervelende brom en trilling waar de vulling in mijn gebit van uitrammelen in de aandrijflijn als ik tussen de 70 en de 90 km per uur rijd. Als ik harder rijd is het probleem een heel stuk minder maar daar is dan alleen de overheid mee gebaad Het zit niet in de wielen want daar heb ik anderen op gehad, het achterste kruisje heb ik vervangen want die was slecht dus dat kan het ook niet meer zijn. Het maakt ook niet uit welke versnelling ik rijd dus ik denk(hoop)dat het niet in de bak zit. Op de spiebanen zit geen spelling dus dat is het ook niet. Zou het het tussenlager kunnen zijn en waar kun je dat aan zien, of is de aandrijfas krom en waaraan kun je dit zien.
over 4 weken ga ik op vakantie en eigenlijk wil ik het dan het probleem opgelost hebben.
wie o wie kan mij hier mee helpen.
gr E. Reinen
Antwoord
#2
Dat was 1 vd eerste dingen waar ik me ongans naar gezocht heb, het dashboardkastje rammelde bijna open. Banden, wielen, tussenlager gewisseld, wiellagers gesteld, toespoor en camber heen en weer, aandrijfas voorzien van stukken lood op de gekste plaatsen, andere versnellingsbak, en het waren uiteindelijk de voorbanden die ongelijk waren gesleten.

Op zich hadden al die zaken wel wat aandacht nodig na 300.000 km dus op zich geen verspilde moeite.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik denk niet dat het de voorbanden zijn, gisteren de auto op de bokken gezet en de wielen eraf gedraaid, laten lopen rond de 80 km per uur, de brom en trilling is nog het zelfde terwijl hij stil staat dus het moet iets anders zijn
Antwoord
#4
Ik zou voor de zekerheid toch nog een keer met twee andere wielen proberen van voren.

Trillingen rond 80 km. per uur die weer minder worden als je harder rijdt is typisch voor slecht gebalanceerde wielen.
Antwoord
#5
80 rijden zonder achterwielen! Dat is wel bijzonder, dat die trilling er ook stilstaand in 'onbelaste' toestand is. Dan zou je toch wel aan de aandrijving gaan denken ja.

Heb je die 80 in verschillende versnelling gedraaid? Dan kom je in de cardanas en/of achteras terecht, dat zijn de enige onderdelen die in elke versnelling even hard draaien bij 80 km/h (de teller telt de omwentelingen van het kroonwiel in het differentieel).
Als je onder de auto kijkt, zie je dan iets trillen? Is dit ineens begonnen of was het altijd al? Kan je weerskanten van de schuifkoppeling in de aandrijfas twee ingeslagen puntjes of pijltjes vinden? Deze horen t.o. elkaar, zo is de as gebalanceerd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ik zie niets trillen maar dat hoeft ook niet veel te zijn bij die snelheid. Het was al aanwezig toen ik de auto kocht maar ik dacht dat dat aan de achterste kruiskoppeling lag want daar zat speling op, die vervangen maar het brommen en trillen bleef. Maar van die ingeslagen puntjes of pijltjes wist ik niets van. Dat zullen we eerst eens controleren of die wel goed staan. Ik heb wel gezien dat er plaatjes op de als gelast zijn. Zou er b.v. Een af kunnen zijn?
Antwoord
#7
Die plaatjes zijn balanceergewichtjes ja, en ze kunnen eraf roesten.

Hier een plaatje van de as, zo horen de kruisjes t.o. elkaar (ze kunnen wel 180 graden verdraaid zitten zonder dat je dat ziet): http://www.vlvworld.com/indexframe.html?...on_4_4.htm Als je geen pijltjes/puntjes kan vinden, kan je evt. gewoon eens proberen wat er gebeurd als je brutaal het achterste deel vd as 180 graden draait.

Nieuwere 240's hebben een rubber Guibo schijf als voorste kruiskoppeling, daar zit ook een voor- en een achterkant aan waar de bouten op een bepaalde manier doorheen gaan, en een centreerpen: http://forums.turbobricks.com/showthread...ight=guibo

Het bakrubber moet redelijk vierkant zijn, als-ie inzakt (door jarenlang weken in olie) veranderen de hoeken van de aandrijfas en kunnen de kruisjes hun werk minder goed doen. Zelfde geldt in iets mindere mate voor de reactiestangrubbers, bovenop de achteras.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
De pijltje stonden(toevallig) tegenover elkaar dus dat is goed. Nu heb ik de hele cardanas eronder uitgehaald.
eerst het achterste stuk, maakte niets uit, daarna het voorste stuk(versnellingsbak), toen was het brommen/trillen over.
het rubber van het tussenlager gehaald, nu draait het lager zwaar (zit geen speling op)en het lijkt of het rubber waar het lager in zit nogal ingelopen is. Het rubber is aan de binnenkant helemaal glad gesleten waardoor denk ik het lager teveel ruimte heeft en dus gaat zwabberen bij een bepaalde snelheid. zou dat kunnen
[ATTACH=CONFIG]4694[/ATTACH]
De binnenkant kan ik moeilijk laten zien

[ATTACH=CONFIG]4695[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#9
Zulke grote kogellagers met dubbel waterafdichting draaien best zwaar, stevig zou ik zeggen. Je kan 1 van de afdichtingen eraf halen (van de binnenzijde met een speld eronder en optillen) en het vet bekijken en evt. beetje aanvullen/verversen als het erg droog is.
De rubber donut houdt het lager niet heel erg klem vast vond ik. Maar als het lager in het rubber zou draaien, zou dat binnen de kortste keren roken en stinken. Een gebalanceerde 3000 rpm draaiende as houdt zichzelf recht met minimale ondersteuning, ik gok dat die kleine veer onderin het rubber het meest werk doet.

Hoe is de uitgaande as vd bak, is die nog spelingsvrij? En het baksteunrubber?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Op De uitgaande as van versnellingsbak zit geen speling en de versnellingsbak rubber ziet er ook nog goed uit, nu heb ik een complete cardanas kunnen lenen (zonder tussenlagerrubber en versnellingsbakrubber)om het te proberen en nu is het probleem opgelost. Dus ik ga er vanuit dat er iets mis is met de cardanas. Ik kan er verder niet veel aan ontdekken alleen het tussenlager draait niet fijn(zit een tik in).
wie heeft er een complete cardanas liggen die goed is.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  achteras 2.0 pieter2 5 2.839 3 August 2020, 16:20
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe achteras 740 Archermusic 6 4.833 17 July 2019, 10:27
Laatste bericht: Archermusic
  achteras pieter2 7 4.601 24 December 2018, 18:18
Laatste bericht: pieter2
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 13.985 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  achteras 240 overbrengingen ruud 178 3 3.848 20 November 2017, 16:33
Laatste bericht: skidje
  Volvo 940 achteras inkorten.. gydomatra 17 16.869 28 October 2017, 15:36
Laatste bericht: gydomatra
  Redneck achteras 240 Arn02 6 10.606 18 March 2016, 13:03
Laatste bericht: smarty
  wat kan een originele achteras aan? ('93 volvo 240, geen sper, b200f) Quick-T 3 4.811 30 December 2015, 08:46
Laatste bericht: skidje
  Dana 30 achteras/ differentieel? 13301 20 19.892 20 November 2014, 23:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Hoe werkt een 240 ABS achteras skidje 7 11.371 28 May 2014, 12:27
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)